بازسازی دیجیتالی چهره یکی از پادشاهان افسانه ای اسکاتلند

رابرت بروس، یکی از جنگجویان قرون وسطی و پادشاه قهرمان و محبوب مردم اسکاتلند، همواره به صورت یک معما در تاریخ حضور داشته است

بازسازی دیجیتالی چهره یکی از پادشاهان افسانه ای اسکاتلند

رابرت بروس، یکی از جنگجویان قرون وسطی و پادشاه قهرمان و محبوب مردم اسکاتلند، همواره به صورت یک معما در تاریخ حضور داشته است. گرچه اقدامات او در مقابل دشمنان داخلی و همچنین اشغالگران انگلستان به طور کامل ثبت و مستند شده، اما توصیفات مربوط به ظاهر فیزیکی او در صفحات تاریخ ناپدید شده اند. اما به لطف همکاری مشترک بین محققین دانشگاه گلاسگو و دانشگاه جان مورز لیورپول (LJMU) ممکن است به زودی چهره این شخصیت تاریخی در مقابل چشمان ما قرار گیرد.


این گروه تحقیقاتی که توسط پروفسور دکتر مارتین مک گرگور از دانشگاه گلاسگو رهبری می شود، بازسازی تصویری کامپیوتری خود را بر پایه یک قالب گچی جمجمه موجود در موزه هانترین در کالج سلطنتی جراحان در لندن قرار دادند. ظاهراً این جمجمه به رابرت بروس تعلق داشته است.


دکتر مک گرگور در بیانیه ای اعلام کرد:


این جمجمه در سال های 19-1818 از گوری در صومعه Dunfermline، آرامگاه پادشاهان اسکاتلند در قرون وسطی، خارج شد. سپس اسکلت و جمجمه اصلی قیراندود شده و مجدد دفن شدند، اما پیش از آن قالبی گچی از جمجمه تهیه شد.


با استفاده از این قالب، محققین توانستند با دقت بسیار زیاد هم ساختار عضلانی و هم ویژگی های چهره را بازسازی کنند – تقریبا مشابه کاری که تیم محققین LJMU زمانی که جمجمه ریچارد سوم در سال 2012 در زیر یک پارکینگ یافت شد انجام دادند. متاسفانه، از آنجایی که این گروه به جای استخوان های اصلی مشغول کار با قالبی از جمجمه بودند، امکان دسترسی به DNA وجود نداشت تا بتوانند رنگ مو، چشم و پوست او را با دقت تعیین کنند. اما به گفته پروفسور کارولین ویلکینسون، مدیر Face Lab دانشگاه لیورپول :


این تصویر "واقعی ترین تصویر بازسازی شده از رابرت بروس است که تا کنون و بر اساس مواد تاریخی و اسکلت موجود ارایه شده است. تا کنون شاهد پیشرفت هایی در تکنیک های بازسازی چهره در مقایسه با آنچه پیشتر از چهره احتمالی این قهرمان اسکاتلندی ارایه شده بوده ایم که شامل بهبود پیش بینی ویژگی های چهره و تصویرسازی کامپیوتری پیشرفته تر می شود.


بازسازی نشان میدهد که رابرت بروس مردی قوی هیکل بوده اما در مجموع از سلامتی کامل برخوردار نبوده است. مورخین سال ها به این موضوع شک داشتند که احتمالا رابرت بروس از بیماری مزمنی، احتمالا جذام، رنج می برده است. این نظر به دلیل ناهنجاری شکل قالب در منطقه فک بالا و بینی مطرح شده است. بنابراین تیم تحقیقاتی این مورد را در بازسازی کامپیوتری خود مد نظر قرار دادند.


دکتر مک گرگور توضیح داد:

کاری که بر روی جمجمه ریچارد سوم انجام شد نشان داد که فناوری تا چه حد پیشرفت کرده است. بنابراین من فرصتی را به دست آوردم تا این فناوری را بر روی جمجمه ای که در گلاسگو نگهداری می شود آزمایش کنم تا اولا اعتبار نسبت دادن آن به بروس محک زده شود ودیگر آنکه به دانش ما در خصوص بزرگترین پادشاه اسکاتلند بیفزاید.



منبع :

Menu