این سیارک حاوی مایعی شور است + تصاویر

سازمان فضایی آمریکا در تازه‌ترین عکس‌هایی که از فضاپیمای «داون» دریافت کرده است، منشأ سفیدی‌های دهانه‌های یک سیارک را وجود آب عنوان کرده است.

این سیارک حاوی مایعی شور است + تصاویر

سازمان فضایی آمریکا در تازه‌ترین عکس‌هایی که از فضاپیمای «داون» دریافت کرده است، منشأ سفیدی‌های دهانه‌های یک سیارک را وجود آب عنوان کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از ناسا، سیارک «سرس» که سی‌ و دومین جرم از نظر ابعاد در منظومه شمسی‌ است، یکی از اعضای کمربند سیارکی منظومه ما و از جمله تاریک‌ترین آنهاست. این سیارک آنقدر تاریک است که از روی زمین با چشم غیرمسلح هرگز دیده نمی‌شود و با چشم مسلح هم تا قرن نوزدهم پنهان مانده بود. برآوردهای قدیمی از این سیارک این بود که سطحش از سنگ و دلش از آب است اما دلیل چندان علمی‌ای برای این ترکیب ارائه نشده بود تا این‌ که آخرین عکسبرداری‌های «داون» به زمین رسید.

فضاپیمای داون متعلق به سازمان فضایی آمریکا است که برای بررسی کمربند سیارکی منظومه خورشیدی، اکنون به مدار بین مشتری و مریخ رفته و برای ششمین بار به دور سیارک سرس چرخیده است و از نقاط مهم آن عکسبرداری‌های مختلفی انجام داده است.

در یکی از دو عکس آخری که ناسا از این مأموریت منتشر کرده است، دهانه‌ای دیده می‌شود که لبه‌ای براق و سفید رنگ دارد. عکس‌هایی که در طیف‌های مختلف و زوایای گوناگون از این دهانه گرفته شده است نشان می‌دهد این دهانه حاصل یک برخورد فضایی‌ است و این برخورد آنقدر عظیم بوده است که شئی فضایی تا عمق پوسته سیارک فرو رفته است.

بنابر اعلامیه ناسا، این برخورد موجب شده است مایعی به شدت شور (احتمالا ترکیبی از آب) از دل این سیارک به سطح جاری و در برخورد به سرمای سطح آن ناگهان منجمد شود.

این انجماد ناگهانی یک پوشش پتو مانند از نمکی سفید-نقره‌ای را روی لبه دهتانه آتشفشانی تشکیل داده واست در عکس‌ها براق دیده می‌شود. محققان در حال بررسی دیگر داده‌های دریافتی از داون هستند تا بتوانند با قاطعیت تعیین کنند که مایع شور آب یا ترکیبی از آب بوده‌ است.

عکس دیگری که ناسا از این سیارک منتشر کرده است، حاصل تلفیق عکس‌هایی‌ است که در طیف‌های مختلف مرئی و نامرئی از سطح آن گرفته شده است و نشان می‌دهد اگر روزی انسان با یک فضاپیما از کنار آن عبور کند، به چشم غیرمسلح این سیارک چه رنگی و به چه شکلی دیده می‌شود.

Menu