حذف کامل ذغال‌سنگ از منابع انرژی فنلاند

فنلاند طرحی را برای توقف استفاده از ذغال‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده‌است تا به اولین کشور در جهان تبدیل شود که ارتباط خود را با این سوخت قدیمی و آلوده قطع می‌کند.

حذف کامل ذغال‌سنگ از منابع انرژی فنلاند

فنلاند طرحی را برای توقف استفاده از ذغال‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده‌است تا به اولین کشور در جهان تبدیل شود که ارتباط خود را با این سوخت قدیمی و آلوده قطع می‌کند.

این استراتژی که بخشی از هدف این کشور برای دستیابی به منابع انرژی بدون کربن تا سال 2050 است، بلند‌پروازانه‌ترین طرحی که است تاکنون با هدف پایان‌دادن به اتکای یک کشور به یکی از سوخت‌های فسیلی ارائه شده‌است و می‌تواند قدمی بزرگ به سوی رسیدن به اهداف توافق پاریس به شمار رود.

اگرچه کشورهای مختلف برای تبدیل شدن به کشورهایی بدون کربن تا سال 2050 برنامه‌هایی مشابه دارند، تمامی این طرح‌ها در زمینه متوقف‌سازی استفاده سوخت‌های فسیلی با یکدیگر برابر نیستند. برای مثال در بریتانیا و کانادا قرار بر این است که نیروگاه‌های ذغالی در شرایطی که مخزن و جاذب کربن داشته‌باشند، پس از این سال نیز به کار خود ادامه دهند، اما در مقابل فنلاند سرسختانه قصد دارند ذغال را از لیست منابع انرژی خود حذف کند و ذغال‌سنگ به کلی از بازار فنلاند خارج شود.

در این راستا فنلاند قصد دارد نیروگاه‌های برق تجدید‌پذیر خود را تجهیز کند و از میزان واردات سوخت‌هایی مانند نفت، گازوئیل، روغن و دیگر انواع سوخت‌های فسیلی بکاهد و تا سال 2020 آن را به نیمی از میزان واردات سال 2005 برساند.

برای دستیابی به این هدف، فنلاند می‌خواهد تعداد خودروهای برقی خود را افزایش دهد و تا سال 2030 به 250 هزار دستگاه برساند و همچنین تعداد خودروهای گازی (گاز زیستی) را نیز تا 50 هزار دستگاه افزایش دهد.

با این‌همه توقف استفاده از ذغال در فنلاند توجه بسیاری با به خود جلب کرده‌ و در عین حال صنعت ذغال در این کشور را دچار واهمه کرده‌است با این‌همه فنلاند معتقد است کنار گذاشتن ذغال سنگ تنها راه برای دستیابی به اهداف اقلیمی بین‌المللی است. یکی از دلایلی که فنلاند اینچنین راحت می‌تواند قید ذغال سنگ را از صنعت انرژی خود بزند این است که این منبع تنها هشت درصد از سهم تولید برق این کشور را به عهده دارد.

اصلی‌ترین منبع برای تولید برق در فنلاند انرژی هسته‌ای است و پس از آن انرژی آب رتبه دوم را دارد. از سوی دیگر میزان تولید منابع تجدید‌پذیر انرژی در فنلاند رو به افزایش گذاشته‌است و سال گذشته 40 درصد از انرژی این کشور توسط این منابع تامین شده‌است که براساس محاسبات اخیر، این میزان تا سال 2030 به 47 درصد خواهد رسید.

منبع :

Menu