بوئینگ رکورددار بزرگترین جسم تولید شده توسط چاپ سه بعدی

بوئینگ و شرکت Oak Ridge National Laboratory با مشارکت یکدیگر رکورد جدیدی در گینس به ثبت رسانده‌اند

بوئینگ رکورددار بزرگترین جسم تولید شده توسط چاپ سه بعدی

بوئینگ و شرکت Oak Ridge National Laboratory با مشارکت یکدیگر رکورد جدیدی در گینس به ثبت رسانده‌اند و بزرگترین جسم جامد به صورت تک قطعه‌ای را به صورت چاپ سه بعدی تولید کرده‌اند. این محصول پرینت شده که ابزاری به نام Trim-and-drill است، برای تولید بال‌های جت نسل جدید 777X شرکت بوئینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حاصل همکاری مشترک بین بوئینگ و دپارتمان انرژی ORNL در تنسی قطعه‌ای رکورد شکن است که 5.3 متر طول، 1.6 متر عرض و 0.4 متر ارتفاع دارد. این قطعه با استفاده از جنس مواد کامپوزیت ترموپلاستیک ABS ساخته شده است و وزن آن در حدود 750 کیلوگرم است.نماینده گینس این رکورد را طی یک مراسم رسمی مورد تایید قرار داد و گواهینامه گینس را به نمایندگان ORNL و بوئینگ اعطا کرد.بدون شک تولید یک قطعه به این بزرگی به صورت سه بعدی به یک پرینتر سه بعدی بسیار بزرگ نیز نیاز داشته است و شرکت Oak Ridge به همین منظور از ماشین Big Area Additive Manufacturing خود استفاده کرده است.

 به گفته یکی از کارشناسان بوئینگ، این شرکت در حال حاضر برای تولید بال هواپیماهای خود از ابزارهای فلزی بسیار گران قیمتی استفاده می‌کند که توسط یک تامین کننده ارایه می‌شوند و فرآیند تولید با استفاده از این ابزارها حدود سه ماه طول می‌کشد. این در حالی است که این فرآیند تولید با استفاده از نمونه جایگزین چاپ شده به صورت سه بعدی تنها 30 ساعت زمان خواهد برد. ابزارهای این چنینی موجب می‌شوند که هزینه تولید، نیروی کار مورد نیاز و زمان و انرژی بسیار کمتری مورد نیاز باشد و همه اینها بخشی از استرتژی کلی بوئینگ برای بکارگیری فناوری چاپ سه بعدی در حوزه‌های کلیدی تولید خواهد بود.


منبع :

Menu