آنتی بیوتیک تاثیری در درمان سرماخوردگی ندارد

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنتی بیوتیک‌ها در مقابل ویروس نقشی ندارد و هیچ کمکی به بهتر شدن بیمار سرماخورده نمی‌کند.

آنتی بیوتیک تاثیری در درمان سرماخوردگی ندارد

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنتی بیوتیک‌ها در مقابل ویروس‌ نقشی ندارد و هیچ کمکی به بهتر شدن بیمار سرماخورده نمی‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر فریده یونسی اظهار کرد: هرساله بزرگسالان به طور میانگین 2 یا 3 دوره سرماخوردگی دارند که در بچه‌ها می‌تواند بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل غیبت بچه‌ها از مدرسه و بزرگسالان از محل کار سرماخوردگی است، اظهار کرد: بیش از 200 نوع ویروس می‌تواند باعث بروز سرماخوردگی شود؛ ویروس‌ها می‌توانند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتقل شوند و رینو ویروس‌ها متدوال‌ترین نوع ویروس است که باعث سرماخوردگی می‌شود.

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: چندین عامل،احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به تماس با فرد مبتلا به سرماخوردگی و سن ( نوزادان و کودکان در معرض خطر بیشتری هستند) اشاره کرد.

وی از دیگر عوامل ابتلا به سرماخوردگی را داشتن سیستم ایمنی ضعیف و یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، و قرار داشتن در فصل پاییز و یا زمستان عنوان کرد.

یونسی گفت: وقتی میکروب‌ها باعث سرماخوردگی می‌شود بینی و سینوس‌ها را درگیر می کند و ترشحات بینی باعث شسته شدن میکروب‌ها از بینی و سینوس می‌شود.

وی افزود: پس از 2 یا 3 روز، ترشحات بینی ممکن است به شکل زرد یا سبز تغییر رنگ دهد که کاملا طبیعی است و به این معنی نیست که بیمار نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

وی در خصوص علائم سرماخوردگی اظهار کرد: عطسه کردن، گرفتگی بینی، سرفه، گلو درد، ریزش مخاط به حلق، اشک چشم و سردرد از جمله این علائم است و اوج علائم دو تا سه روز است اما می تواند 10 تا 14 روز طول بکشد.

یونسی تاکید کرد: اگر علائم بهبودی بیشتر از 10 روز طول بکشد، علائم شدید یا غیر معمول باشد و بچه کمتر از سه ماه تب داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: آنتی بیوتیک‌ها برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی نیاز نیستند و تقریبا همه سرماخوردگی‌ها خودشان بهبود می‌یابند.

یونسی ادامه داد: چون سرماخوردگی به وسیله ویروس است آنتی بیوتیک‌ به بهتر شدن کمک نمی‌کند و حتی ممکن است برای اطفال و بزرگسالان مضر باشد.

وی در خصوص راه‌های تسکین علائم سرماخوردگی افزود: استراحت، مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوبروفن، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط، قطره یا اسپری بینی، قرار دادن یک حوله گرم بالای گوش برای کاهش درد و غرغره آب نمک توصیه می‌شود اما قرص‌های مکیدنی در اطفال توصیه نمی‌شود.

یونسی گفت: اجتناب از سیگار کشیدن، استفاده از عسل در افراد بالای یک سال برای کاهش سرفه و تنفس بخار از یک ظرف آب گرم نیز مفید است و روش‌های خود مراقبتی باعث بهبود علائم می‌شود.


Menu