دقیق‌ترین نقشه مغز انسان رونمایی شد

سال هاست که پزشکان در تلاشند تا بتوانند نقشه ای با جزییات دقیق از مغز انسان به دست آورند

دقیق‌ترین نقشه مغز انسان رونمایی شد

سال هاست که پزشکان در تلاشند تا بتوانند نقشه ای با جزییات دقیق از مغز انسان به دست آورند، چرا که آن ها همواره از تمامی ارگان های بدن انسان همچون دستگاه گوارش و اعصاب، اطلاعات و نقشه های کافی و قابل اعتمادی را در اختیار داشته اند، اما منطقه خاکستری مغز همیشه باعث شده تلاش آن ها در این زمینه ادامه داشته باشد.

تیمی متشکل از دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان کامپیوتر و مهندسان اعلام کردند که دقیق ترین نقشه را تا به این لحظه از گستره مرموز بین گوش های ما که همان مغز می شود، به دست آورده اند.

در طول این کار، آن ها نزدیک به 100 منطقه در مغز را که پیش تر هیچ گزارشی از آن ها نبوده است؛ در لایه ی بیرونی و پر از چروک این ارگان - موسوم به قشر مغز یا ماده خاکستری – کشف کرده اند.

یکی از متخصصان این پروژه به نام بروس کاتبرت از موسسه ملی بهداشت آمریکا در این باره توضیحاتی ارایه داده است که در مجله Nature نیز منتشر شده است. او بر این باور است که این بینش جدید و ابزار باید توضیح دهد که چگونه قشر مغز ما تکامل یافته و در خصوص نقش تخصصی اش در سلامت و بیماری ها به ما کمک کند.

او در ادامه به این نکته اشاره می کند که به کمک این نقشه دقیق می توان روزی جراحی مغز را با دقتی بی سابقه انجام داد.

بیش از یک قرن است که افراد برای ترسیم مناطق مختلف مغز و کارایی های هر قسمت از آن، تنها از حدس و گمان استفاده می کنند، اما نقشه دقیقی که به تازگی از این ارگان به دست آمده می تواند برای اولین بار باعث آشنایی کامل ما با مغزمان شود و پزشکان را در این خصوص بسیار کمک کند.

منبع :

Menu