کشف گیاهی که مگس‌ها را با بوی زنبور گول می‌زند

دانشمندان نوعی گل بومی آفریقای جنوبی را شناسایی کرده‌اند که مگس‌ها را با عسل یا بوی زنبور عسل به دام می‌اندازد.

کشف گیاهی که مگس‌ها را با بوی زنبور گول می‌زند

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sciencenews، در حیاط‌ وحش شگفتی‌های فراوانی را می‌توان مشاهده کرد. یکی از آنها نحوه شکار گیاهان است. گونه‌های مختلفی از گیاهان برخی مگس‌های گرده‌افشان را با دام‌هایی چون شهد شیرین، رابطه جنسی یا حتی بوی گوشت فاسد به سمت خود می‌کشانند.

اما گل «Ceropegia sandersonii» تنها گرده‌افشان خود را که مگسی موسوم به Desmometopa است، با بوی زنبور عسل به دام می‌اندازد. این گل سیگنال‌های شیمیایی یا فرومون‌هایی را تقلید و ترشح می‌کنند که زنبورهای عسل غربی طی حمله یک شکارچی به آنها به عنوان هشدار از خود ساطع می‌کنند.

فِرومون (Pheromone) پیام دهنده‌ای است که اعضای یک گروه خاص از گیاهان یا جانوران را تحریک می کند. فرومون‌ها مواد شیمیایی هستند که قادرند گیرندگان پیام را خارج از بدنِ تولید کننده پیام، تحریک کنند و بر رفتار آنها تاثیر بگذارند. فرومون‌های گوناگونی از جمله فرومون‌های هشدار دهنده، فرومون‌های جنسی و فرومون‌های دنباله‌دار غذا وجود دارند.

به اعتقاد دانشمندان و بوم‌شماسان دانشگاه «سالزبورگ» اتریش، برای مگس‌هایی که از معده زنبورها تغذیه می‌کنند، این طعمه خوبی است.
محققان ترکیبات ایجاد شده از بویی را که این گل منتشر می‌کند با فرومون‌هایی که زنبورهای هنگام حملات شبیه‌سازی شده ساطع می‌کنند، مقایسه کردند. این دو بو نه تنها ترکیبات مشابهی با یکدیگر داشتند، بلکه مگس‌ها با ترکیبی از این ترکیبات مشترک جذب می‌شدند.
این نوع تولید بوی مخصوص تنها در زنبورها و C. sandersonii مشاهده می‌شود. پیش از این مگس‌های گرده‌افشان متوجه شوند که چه فریبی خورده‌اند، در داخل گل به دام می‌افتند. مگس‌ها در نهایت روز بعد و زمانی که گل پلاسیده می‌شود، فرار می‌کنند و گل‌ با این کار تنها عمل لقاح را به اتمام می‌رساند.