با این رژیم غذایی طول عمر خود را افزایش دهید

بسیاری از ما رژیم‌های غذایی متعددی را در زندگی تجربه کرده ایم و با رعایت یک سری اصول و خوردن بعضی مواد غذایی و یا اجتناب از بعضی سعی کرده ایم نسبت به حفظ سلامتی خود دقت بیشتری داشته باشیم.

با این رژیم غذایی طول عمر خود را افزایش دهید

بسیاری از ما رژیم های غذایی متعددی را در زندگی تجربه کرده ایم و با رعایت یک سری اصول و خوردن بعضی مواد غذایی و یا اجتناب از بعضی سعی کرده ایم نسبت به حفظ سلامتی خود دقت بیشتری داشته باشیم و در نهایت از عمر طولانی تر لذت ببریم. شاید بسیاری از توصیه ها بر مصرف پروتئین بیشتر تاکید دارد. اما بد نیست بدانید که بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در استرالیا، رژیم کم پروتئین و غنی از کربوهیدرات موثرترین رژیم غذایی برای تحریک ترشح هورمون هایی است که علاوه بر تاثیری که در افزایش طول عمر ما دارند، از چاقی مفرط نیز پیشگیری می کنند.

این مطالعـه، که در ژورنال Cell Metabolism منـتشر شـده است، تصویـری دقیق از نقـش هورمون  Fibroblast Growth Factor 21  که "چشمه جوانی" نیز نام دارد و در کبد تولید می شود در سلامتی و طول عمر ما ترسیم می کند.پیشتر، مطالعات نشان داده بودند که FGF21 در کاهش اشتها، تنظیم متابولیسم، ارتقا عملکرد سیستم ایمنی و افزایش طول عمر نقش موثری دارد. این هورمون در حال حاضر برای درمان دیابت نیز مورد هدف قرار می گیرد، اما دانش کمی در خصوص چگونگی فعال سازی و ترشح آن در دست است.

محققان استرالیایی از دانشگاه Charles Perkins Centre سیدنی دریافته اند که رژیم هایی که غنی از کربوهیدارت هستند و مصرف پروتئین در آن کمتر است بهترین نوع رژیم برای تحریک ترشح FGF21 در موش هاست.سرپرست این تیم، Samantha Solon-Biet ، اظهار کرده است:

علیرغم محبوبیت رژیم های پارینه سنگی (Palaeo) سرشار از پروتئین، تحقیقات نشان داده است که با بالارفتن سن، رژیمی که دقیقا متضاد رژیم پارینه سنگی است- کم پروتئین و سرشار از کربوهیدارت – موثرترین و بهترین رژیم برای سلامتی و افزایش طول عمر است.


وی می افزاید:


ترکیب غذایی که بتواند منجر به افزایش ترشح FGF21 شود بستگی به توازن بین پروتئین و کربوهیدرات دارد، و این توازن به نوبه خود بر چگونگی تاثیر این هورمون در تعدیل تمایل به مصرف پروتئین تاثیر می گذارد.


یافته های این تحقیق، محققان را یک قدم به درک عملکرد FGF21 نزدیک تر می کند که می تواند زندگی سالم تر وطولانی تر را برای مردم به ارمغان آورد.در این تحقیق از 25 رژیم مختلف که از مقادیر متفاوتی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و کالری برخوردار بودند برای تغذیه موش ها استفاده شد.

منبع :

Menu