نخستین گلی که در فضا رشد کرده است+تصاویر

در یک خبر جالب فضانوردان پایگاه بین المللی فضایی با انتشار عکسی از زینای زیبا در فضا خبر از رشد اولین گل فضایی را دادند!

نخستین گلی که در فضا رشد کرده است+تصاویر

در یک خبر جالب فضانوردان پایگاه بین المللی فضایی با انتشار عکسی از زینای زیبا در فضا خبر از رشد اولین گل فضایی را دادند! به گزارش ایران ناز تصویر کاشت و رشد اولین گل فضایی توسط فضانورد آمریکایی رونمایی شد .زینا یا آهاری نام اولین گل خوراکی است که برای اولین بار در فضایی خارج از کره زمین کاشته شده است.

وقتی سال قبل مارک واتنی تماشاگران سینما را با داستانهای تخیلی خود هیجان زده نمود و از پرورش گوجه فرنگی در مریخ سخن گفت و خود را اولین گیاه شناس مریخ معرفی نمود کسی باور نمیکرد این فیلمهای تخیلی به واقعیت بپیوندند! اما اینک فضانوردان داستان فیلم مارک را به واقعیت تبدیل نمود و از کاشت اولین گل فضایی رونمایی کرده اند.ایستگاه فضایی امروز با انتشار این خبر عنوان نمود زینا اولین گل خوراکی است که در فضایی غیر از کره خاکی کاشته شده است.

تصویری که اسکات کلی،فضانورد آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در توئیتر خود منتشر کرد اولین گلیست که در فضا شکفته شده ..شکفتن این گل‌آهاری نارنجی مسئله‌ای مهم فضایی و قدمی دیگر برای سفر به مریخ به حساب می‌آید.

فضانورد مشهور آمریکایی اسکات کلی موفق شده است که اولین گیاه را به گل دادن در شرایط ایستگاه فضایی برساند و این مسئله‌ای مهم به حساب می‌آید. برنامه پرورش و رشد گیاهان یکی از طرح‌های مهم و حیاتی تحقیقاتی فضایی برای امکان پیاده‌سازی این مسئله در سفر به مریخ است.

پرورش این گل در آزمایشگاه ویژه گیاهی ایستگاه فضایی بین المللی که از دو سال پیش راه اندازی شده، صورت پذیرفته است.در این آزمایشگاه برنامه تامین غذایی خدمه ایستگاه فضایی بین المللی اجرا می شود و ناگفته نماند طی دو سال فعالیت این آزمایشگاه چند نوع گیاه در آن پرورش یافته که گونه ای از کاهوی خوراکی از آن جمله است.

یکی از موادر مطالعاتی دانشمندان روی گیاهان ، بررسی نحوه رشد و نگهداری از انها بدون نیاز به نور و خاک است! این آزمایشگاه های گیاهی همچنین برای پرورش گیاهان خوراکی در سفرهای طولانی فضایی که در برنامه های فضایی روسیه و آمریکا قرار دارد بکار گرفته می شود.

از اصلی ترین دغدغه های سفر به مریخ و زندگی در آن کاشت و تولید منابع غذایی است. به خاطر دوری فاصله مریخ در ماموریت سفر به سیاره سرخ فضانوردها امکان بردن موادغذایی کافی از زمین به این سیاره را نخواهند داشت.


منبع :

Menu