تصاویر جدیدشکل‌گیری سنگ‌های لایه‌لایه مریخ را فاش کرد

کاوشگر «کنجکاوی» ناسا به تازگی تصاویر رنگی و پرجزئیاتی از مریخ را به زمین مخابره کرده است که سنگ‌های این سیاره را به صورت لایه لایه به تصویر کشیده است و دانش زمین‌شناسی را در مورد نحوه شکل‌گیری سنگ‌ها

تصاویر جدیدشکل‌گیری سنگ‌های لایه‌لایه مریخ را فاش کرد

کاوشگر «کنجکاوی» ناسا به تازگی تصاویر رنگی و پرجزئیاتی از مریخ را به زمین مخابره کرده است که سنگ‌های این سیاره را به صورت لایه لایه به تصویر کشیده است و دانش زمین‌شناسی را در مورد نحوه شکل‌گیری سنگ‌های این سیاره افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از NASA، این تصاویر که از منطقه «تختال‌های مورای» (Murray Buttes) در بخش‌های پایینی «کوه آئولیس یا شارپ» (Mount SHarp) گرفته شده است، به طرز بحث‌برانگیزی شبیه به عکس‌های گرفته‌شده از پارک‌های ملی آمریکاست.

کنجکاوی این تصاویر را روز هشتم سپتامبر (18 شهریور) با کمک دوربین خود با نام Mastcam گرفته است. تیم دانشمندان کنجکاوی قصد دارند از تصاویر متعددی که قرار است در آینده نزدیک از قسمت‌های مختلف این بخش از مریخ گرفته می‌شود، یک تصویر کامل و بزرگ رنگی بسازد.

به گفته آشوین واساوادا، از دانشمندان مرکز کنترل و برنامه‌ریزی کاوشگر کنجکاوی، این تیم هیجان زیادی دارد تا هر چه سریع‌تر به تصاویر بیش‌تری از این مسیر را که شباهت زیادی به بیابان جنوب غربی آمریکا دارد، دست بیابند.

گفتنی است که تختال‌ها (تپه‌هایی با سطح فوقانی مسطح) و تخت‌تپه‌های (تپه‌های وسیع و منفرد با قله مسطح و دامنه‌های پرشیب) مریخ که سطح آنها در حال افزایش است از بقایای ماسه‌سنگ‌های باستانی و زمانی که باد به سمت کوه شارپ وزیده است، درست شده‌اند.

واساوادا می‌گوید: «مطالعه روی این تختال‌ها، درک بهتری از ریگ‌های روان باستانی مریخ به ما می‌دهد که چگونه شکل گرفته‌اند، دفن شده‌اند و بعد به واسطه آب روی سطح مریخ از نظر شیمیایی تغییر شکل داده‌اند و سپس از خاک سردرآورده‌اند و در نهایت به شکل کنونی فرسوده شده‌اند».

بنا بر اعلام ناسا، از زمان آغاز عملیات اکتشافی کاوشگر کنجکاوی در این منطقه بیش از یک ماه می‌گذرد و این تصاویر مربوط به آخرین توقف این کاوشگر در منطقه صخره‌ای «مورای» است.

مترجم: نسترن صائبی

Menu