ترفند جالب یک کافه برای ممنوع کردن موبایل

مالک یک کافه در انگلستان برای اینکه مشتریانش را وادار به صحبت‌کردن با یکدیگر کند، به دانش فیزیک رو آورده‌است.

ترفند جالب یک کافه برای ممنوع کردن موبایل

مالک یک کافه در انگلستان برای اینکه مشتریانش را وادار به صحبت‌کردن با یکدیگر کند، به دانش فیزیک رو آورده‌است.

استیو تایلر مالک کافه‌ای در شرق اسکس نسخه‌ای کاملا شخصی‌سازی‌شده از قفس مشهور فارادی را اطراف کافه خود ساخته‌است تا مانع از ورود سیگنال‌های موبایل به فضای داخلی شود. اقدامی کاملا هوشمندانه اما بحث‌برانگیز که برای انجام آن باید شبکه‌هایی فلزی در دیوارها و سقف ساختمان کار گذاشته‌شوند تا مانع از عبور هرنوع امواج الکترومغناطیسی شوند.

این خاصیت اولین‌بار در سال 1836 توسط مایکل فارادی فیزیکدان مشهور کشف شد. عملکرد این اختراع شبیه به عملکرد هد‌فون‌های ازبین برنده نویز است که برای ممانعت از ورود پارازیت و صداهای مزاحم طول‌موج‌هایی متضاد با نویزها را منتشر می‌کنند.

از این رو زمانی که امواج الکترومغناطیسی مانند امواج موبایل با خارج از قفس فارادی برخورد می‌کنند، الکترون‌های درون فلز به حرکت درآمده و میدان الکترومغناطیسی از خود ایجاد می‌کنند که دقیقا برعکس عمل کرده و امواج الکترومغناطیسی ورودی را خنثی می‌کنند. 

قفس فارادی را امروزه در محصولات شخصی و خانگی متعددی می‌توان مشاهده کرد، برای مثال نمونه‌ای کوچکتر از آن درون دستگاه مایکروویو است و برخی از کیف‌پول‌ها نیز برای محافظت از کارتهای اعتباری از یک قفس فارادی کوچک برخوردارند.

قفس فارادی کافه تایلر از جنس فویل نقره و شبکه‌ای مسی است و تایلر می‌گوید اگرچه عملکرد این قفس کامل و دقیق نیست،‌اما او را به هدفش رسانده‌است: مشتریان این کافه به جای آنکه در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی پرسه بزنند، با یکدیگر به گفتگو می‌نشینند. تایلر می‌گوید به جای اینکه از هر مشتری جداگانه بخواهم گوشی‌اش را کنار بگذارد، به کل گوشی‌ها را از کار انداختم.

برخلاف سیستم‌های تولید پارازیت که سیستم‌هایی غیرقانونی هستند و با انتشار امواج الکترومغناطیسی بسیار قدرتمند‌تر مانع از انتقال امواج ضعیف‌تر می‌شوند، قفس فارادی کاملا قانونی بوده و کاملا منفعلانه امواج گوشی‌های موبایل را خنثی می‌کند.


منبع :

Menu