سازه‌های مخازن نفت در جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها موثرند

تبخیر مواد نفتی و فرآورده‌های آن از مخازن روزمینی در سالهای اخیر مورد توجه واقع شده است

سازه‌های مخازن نفت در جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها موثرند

به گزارش شانا، در پژوهش «نقش سازه‌ای مخازن نفت در جلوگیری از انتشار آلودگی‌های هیدروکربوری» انبار نفت شمال غرب تهران که فرآورده های نفتی مورد نیاز این منطقه را تامین می کند، بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، ذخیره نفت و مواد نفتی برای تامین سوخت رسانی مطمئن اجتناب‌ناپذیر است که در اثر ذخیره کردن نفت امکان تبخیر مواد نفتی وجود دارد. اگرچه نوع نفت و شرایط اقلیمی به همراه خصوصیات مخازن نفتی از متغییرهای اصلی به شمار می آیند.

انبارهای ذخیره سازی فرآورده های قابل مصرف در کشور به دو صورت انبار فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌ها و انبار فرآورده‌های نفتی قابل عرضه است که با فرض اینکه شناخت دقیق سازه‌ای مخازن نفت به تمهیدات کاهش انتشار آلاینده‌ها منجر خواهد شد، در این تحقیق میزان انتشار فرآورده‌های نفتی از مخازن ذخیره بررسی شده است.

از این رو با استفاده از نرم افزار Tank-٤نسبت به محاسبه مواد نفتی اقدام شد و محاسبات نشان داد که به صورت سالانه حدود ٨,٧، ٣٣.٣ و ٢ تن در سال نفت گاز، بنزین و نفت سفید از مخازن شمال غرب تهران تبخیر می‌شود که این میزان تبخیر می‌تواند بر آلودگی هوا در محیط اطراف انبارهای شمال غرب تهران تاثیر داشته باشد که با بکارگیری اقدامات ساده بهینه سازی نظیر تغییر رنگ، شرایط داخلی پوسته و نوع درزگیرهای اولیه و ثانویه می‌توان میزان تبخیر نفت گاز، بنزین و نفت سفید را از ٤٤ تن در سال به ١٦.٤ تن در سال کاهش داد.

از سویی با توجه به این که میزان تلفات مواد نفتی در گنبدهای نمکی کمتر از مخازن انسان ساخت است، بنابراین پیشنهاد می شود که در مکان‌هایی از کشور که وجود گنبدهای نمکی محرز است از آنها برای ذخیره سازی استفاده شود. همچنین با توجه به خروجی نرم افزار و یافته های این تحقیق بهتر است در مخازن با سقف ثابت از سقف مخروطی استفاده شود و در مخازن با سقف شناور علاوه بر درزگیر اولیه از درزگیر ثانویه نیز استفاده شود و سطح داخلی مخازن دارای خوردگی کم باشد و در کلیه مخازن از رنگ سفید برای پوسته و سقف استفاده شود.

مطالب مرتبط

Menu