توصیه‌هایی برای داوطلبان گروه انسانی در دوران جمع‌بندی

توصیه‌هایی عمومی و اختصاصی برای داوطلبان رشته‌ی انسانی در دوران جمع‌بندی

توصیه‌هایی  برای داوطلبان گروه انسانی در دوران جمع‌بندی

توصيه‌هايي عمومي براي دوران جمع‌بندي:

همان‌گونه كه پيش‌تر هم متذكر شده‌ايم، بهترين راه براي شناخت و شبيه‌سازي كنكور سراسري و نيز كسب آمادگي هرچه‌ بيش‌تر براي شركت در آن، اجراي روش جمع‌بندي سه روز يك‌بار است. اگرچه «تكرار» غالباً ملال‌آور است اما گاه تكرار نكاتي كاربردي ممكن است خالي از فايده نباشد؛ لذا بار ديگر، توصيه‌هاي كانون براي مطالعه در دوران جمع‌بندي را يادآوري مي‌كنيم:

1- در آزمون‌هاي دوران جمع‌بندي، از تكنيك زمان‌هاي نقصاني و تكنيك ضربدر منفي (براي مشخص نمودن سؤالات دشوار و زمان‌بر) استفاده نماييد. اگر در اولين آزمون جامع كانون از اين تكنيك‌ها استفاده‌ نموده‌ايد؛ درود بر شما! و اگر هنوز در خصوص لزوم استفاده از اين تكنيك‌ها به نتيجه نرسيده‌ايد، تا دير نشده اقدام كنيد! هنوز دو آزمون جامع ديگر و آزمون‌هاي سه روز يك‌بارتان در منزل باقي است! عجله كنيد! استفاده‌ي صحيح از اين تكنيك‌ها نيازمند تكرار و تمرين است و فراموش نكنيد كه جلسه‌ي كنكور جاي تمرين اين تكنيك‌ها و آزمون و خطا نيست!

توجه: در تكنيك زمان نقصاني، شما بخشي از وقت آزمون را صرفه‌جويي مي‌كنيد تا پس از خواندن تمامي سؤالات، باز گشته و سؤالات پاسخ نداده را مرور كنيد؛ توجه داشته باشيد كه از هم‌اكنون و با شناختي كه از خود و توانايي‌هاي خود در دروس مختلف داريد، بايد مشخص نماييد اين وقت صرفه‌جويي شده را به كدام دروس و كدام نوع از سؤالات اختصاص خواهيد داد. عدم برنامه‌ريزي شما در اين خصوص، حيراني و اتلاف وقت در جلسه‌ي كنكور را به دنبال خواهد داشت.

2- در آزمون‌هاي سه روز يك‌بار، سؤالات شك‌دار خود را نشان‌دار كنيد تا در ارزيابي آزمون كه عصر همان روز انجام خواهيد داد، با سرعت بيش‌تري اقدام نماييد.

3- توصيه‌ي اكيد داريم در دوران جمع‌بندي شروع به مطالعه و خواندن مباحث جديد نكنيد. دوران جمع‌بندي همان‌گونه كه از نام آن پيداست، فرصتي براي جمع‌بندي و مرور مطالب پيش‌خوانده است نه آغاز مطالعه!

4- در دوران جمع‌بندي بايستي به تمامي دروس توجه نماييد و تمام دروس را به صورت گزينشي (مطالب مهم، مطالب داراي بودجه‌بندي بيش‌تر در كنكورهاي گذشته و ...) مرور و جمع‌بندي نماييد. به بيان ديگر، تمام دروس را در برنامه‌ي مطالعاتي خود قرار دهيد و هيچ درسي را حذف نكنيد اما در هر درس مطالب اصلاً مطالعه نشده را به حال خود رها كنيد و فرصت اندك باقي‌مانده را با اصرار نابه‌جا براي يادگيري آن‌ها هدر ندهيد.

توجه: براي تشخيص صحيح مباحث مهم و پرتكرار در كنكورهاي سراسري سال‌هاي گذشته مي‌توانيد فايل مربوط به بودجه‌بندي كنكور‌هاي اخير را از سايت كانون دريافت كرده و يا به مجله‌هاي آزمون‌هاي قبل مراجعه نماييد.

5- براي مطالعه‌ در دو روز و نيم باقي‌مانده پس از برگزاري هر آزمون، نتيجه‌ي كسب شده از آن آزمون را اساس كار خود قرار دهيد و در صورت داشتن وقت مازاد به مطالعه‌ي ساير مباحث بپردازيد. به اين معنا كه ابتدا، سؤالات پاسخ نداده، اشتباه پاسخ داده، شك‌دار و ... آزمون همان روز را به‌خوبي تحليل نماييد و مباحث مرتبط با آن سؤالات را از روي پاسخ‌هاي تشريحي، كتاب درسي، جزوات آموزشي، تست‌هاي نشان‌دار شده‌ي قبلي و نظاير آن‌‌ها مطالعه نماييد و يادگيري‌هاي ناقص خود را در زمينه‌ي مباحث آن سؤالات به يادگيري كامل مبدل سازيد و سپس به سراغ ساير مباحث برويد.

توصيه‌هايي اختصاصي براي داوطلبان رشته‌ي انساني:

1- اغلب دانش‌آموزان رشته‌ي انساني با درس رياضي مشكل دارند و خود را در اين درس ضعيف ارزيابي مي‌كنند. توصيه‌ي ما به شما اين است كه درس رياضي را سفيد رها نكنيد و در آزمون‌هاي جامع كانون و نيز كنكور سراسري «حداقل يك سؤال آسان را يافته» و به آن پاسخ دهيد. مطمئن باشيد در كنكور سراسري نيز سؤالات آساني از درس رياضي وجود دارد!! توجه داشته باشيد كه اكثر دانش‌آموزان انساني در درس رياضي ضعف دارند و شرايط تقريباً براي همه يكسان است. بنابراين از درس رياضي نترسيد و بكوشيد سؤالات آسان را هرچند اندك، يافته و پاسخ دهيد.

دلگرمي!اگر به بخش معرفي رشته‌هاي دانشگاهي در سايت كانون مراجعه نماييد، مشاهده مي‌كنيد كه قبول‌شدگان حتي در رشته‌‌ي حقوق (رشته‌ي اول علوم انساني) دانشگاه‌هاي سراسري كشور، از 10 سؤال رياضي تنها به يك يا دو سؤال پاسخ داده‌اند! البته همه مي‌دانيم كه پاسخ صحيح در هر درس، «حتي به يك سؤال»، اختلاف رتبه‌ي بسياري نسبت به سفيد گذاشتن تمام سؤالات همان درس ايجاد مي‌كند. پس بار ديگر تأكيد مي‌كنيم حداقل به يك سؤال ساده‌ي رياضي پاسخ دهيد.

2- در درس تاريخ و جغرافيا عموماً مباحث درس جغرافيا ساده‌تر و كم‌حجم‌تر از مباحث درس تاريخ است و با توجه به اين‌كه براي اين دو درس، نمره و درصد واحدي ارائه مي‌شود؛ شما مي‌توانيد با سرمايه‌گذاري در مطالعه‌ي درس جغرافيا، نمره‌ي قابل قبولي از اين مجموعه به‌دست آوريد. توصيه مي‌كنيم اين دروس را رها نكنيد و حداقل به چند سؤال ساده‌ي آن‌ها پاسخ دهيد. فراموش نكنيد با توجه به كنار گذاشتن كامل اين دروس از سوي برخي از رقباي شما در كنكور سراسري، عملكرد حتي متوسط شما در اين دروس مي‌تواند بهبود قابل‌ توجهي را در رتبه‌ي شما رقم زند.

3- خودتان را براي اتفاقات پيش‌بيني نشده آماده كنيد! مديريت بحران را در خودتان تقويت كنيد! در كنكور سراسري سال گذشته، سال، دانش‌آموزان انساني در چند درس با دشواري پيش‌بيني نشده‌اي روبه‌رو شدند و اگرچه شرايط براي همه يكسان بود اما تنها آن‌هايي اين بحران را با موفقيت سپري نمودند كه خودشان را براي رويارويي با چنين شرايطي مهيا ساخته بودند و دشواري سؤالات آن‌ها را دچار اضطراب و سردرگمي نكرد. بنابراين، توصيه مي‌كنيم در مواجهه‌ي احتمالي با سؤالات دشوار، آرامش خود را حفظ كنيد و براي يافتن پاسخ سؤالات دشوار و يا صرف‌نظر كردن از پاسخ‌گويي به آن‌ها صبور باشيد. اين نكته را فراموش نكنيد كه شما قرار نيست به تمام سؤالات پاسخ صحيح دهيد و ناگزيريد از پاسخ به برخي سؤالات صرف نظر كنيد؛ رتبه‌هاي برتر سال‌هاي قبل نيز تجربياتي مؤيد همين امر دارند.

به اميد موفقيت شما دوستان خوب؛ هم در آزمون‌هاي جامع بعدي و هم در كنكور سراسري

Menu