کشف دورترین کهکشان در فاصله 13 میلیارد سال نوری

دانشمندان آمریکایی وجود دورترین و کم‌نورترین کهکشان جهان را در فاصله 13 میلیارد سال نوری از زمین تائید کردند.

کشف دورترین کهکشان در فاصله 13 میلیارد سال نوری

فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از تلسکوپ "کِک 2" در رصدخانه کِک و فرآیند همگرایی گرانشی توانستند این کهکشان کم‌نور را شناسایی کنند.

دانشمندان در این تحقیق توانستند این جسم را از پشت خوشه کهکشانی MACS2129.4-0741 کشف کنند که به دلیل اندازه بسیار بزرگ آن، سه تصویر مختلف به نمایش یک طیف یکسان پرداختند.

به گفته آن‌ها، مشاهده این جسم بدون استفاده از بزرگنمایی تولید شده توسط عدسی گرانشی ممکن نبود. ستاره‌شناسان بر این باورند که وجود این کهکشان کم‌نور می‌تواند درک بهتری از دوره یونیزاسیون مجدد ارائه دهد که طی آن ستارگان برای نخستین بار مشاهده شده‌اند.

کهکشان تازه کشف شده در لبه دوره یونیزاسیون مجدد مشاهده شده است که طی آن، بسیاری از گازهای هیدروژن کهکشانی از حالت خنثی به یونیزه تبدیل شده بودند.

این جسم می‌تواند کلید درک ستارگانی باشد که در آن زمان حکمفرمایی می‌کردند. ستاره‌شناسان با استفاده از این کهکشان ممکن است بتوانند به این سوال که چرا ستارگان به فرآیند یونیزاسیون روی آوردند(رویدادی که باعث دیده شدن ستارگان و پیچیده‌تر شدن ماده شد) پاسخ دهد.

تلسکوپ‌های رصدخانه کک برای مطالعه آسمان بسیار ابزاری هستند. نیروی آن‌ها به همراه نیروی گرانشی یک خوشه عظیم کهکشانی به دانشمندان اجازه داد تا آنچه را بشریت تاکنون ندیده بودند، مشاهده کنند.

این کهکشان دوردست برای نخستین بار توسط تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر در اواخر سال گذشته مشاهده شده بود.