دانش‌آموزان رشته‌ی معارف بخوانند...

رشته‌ی علوم و معارف اسلامی

دانش‌آموزان رشته‌ی معارف بخوانند...

معارفی های کنکوری سلام:

شاید خیلی از دوستان (و البته مسئولین آموزشی) تاکنون اسم رشته‌ی شما حتی به گوششان نخورده و حتی سازوکار مناسبی برای آمادگی شما دوستان معارفی در راستای کنکور وجود نداشته باشد و اکنون خیلی از شما سرگردان و آشفته خاطر هستید و از وضعیت خود در کنکور سرشار از تردید!!!

ولی نگران نباشید ...

بنده سعی دارم طی این مقاله کمی از تجربیات خود را در اختیار شما بزرگواران بگذارم تا بدانید که می‌توان با این شرایط دشوار هم به رتبه های عالی کنکور دست یافت.

همان‌طور که می‌دانید کنکور معارف اسلامی جدای از علوم انسانی نیست. دامنه‌ی انتخاب رشته‌ی دانشگاهیتان هم تفاوتی ندارد. فقط معارفی‌ها پس از اتمام کنکور انسانی یک دفترچه‌ی جداگانه دریافت می‌کنند که شامل 20 سؤال از دروس اصول عقاید و اصول فقه آن‌هاست و چنان‌چه واقفید برخی از دروستان چه در پایه چه در سال پیش‌دانشگاهی با دروس علوم انسانی مشترک است ولیکن برخی از دروس وجه افتراق شماست. مثلاً شما دوستان ادبیات اختصاصی، تاریخ جهان و .. را نمی‌خوانید ولی درعوض عربی پیشرفته‌تری (هدایه)، تاریخ اسلام، اخلاق اسلامی، عدل و اصول فقه و ... را مطالعه می فرمایید.

بنده به دشواری کار شما احاطه دارم ولیکن توصیه می‌کنم علاوه بر دروس خود درس‌های علوم انسانی را هم مطالعه بفرمایید.

البته می‌توانید فقط به درس‌های مربوط به خود در کنکور پاسخ دهید ولی برای دستیابی به رتبه‌های برتر از دروس اختصاصی انسانی چشم‌پوشی نکنید که برای شما ضریب مثبت خواهد داشت. هرچند که خیلی از مدارس معارف چنین سازوکاری را درپیش می‌گیرند و به صورت موازی این دو رشته را برای دانش آموزان پیش می برند.

لازم به تأکید است که فقط دو درس شما در کنکور می‌آید: عدل و فقه و اصول (که در جای خود بسیار سنگین هستند.)

اکنون از شما می‌خواهم هدف خودتان را مشخص کنید. بعد از این کار یک برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند در پیشبرد اهدافتان مؤثر واقع شود. مثلاً اگر به رشته‌های دسته اول علوم انسانی چشم دوخته‌اید، بایستی که در سال پیش‌دانشگاهی دروس اختصاصی علوم انسانی را حتماً بخوانید و روی آن‌ها خوب سرمایه‌گذاری کنید. ولی اگر به جهت رشته‌های دانشگاهی معارف اسلامی درس می‌خوانید و صرف قبول شدن در آن رشته با هر رتبه‌ای برایتان تفاوتی ندارد پس اولویت خود را بر همین دروس معارفیتان بگذارید.

شما دوستانی که به منظور آشنایی با معارف و تعالیم اسلامی وارد این رشته شده اید، سختی‌های آن برایتان مزایایی هم دارد. پایه‌ی قوی که در درس عربی کسب می‌کنید یا بینش عمیقی که به واسطه‌ی اصول عقاید و اصول فقه به دست می‌آورید کمک شایانی به رتبه‌ی کنکورتان خواهد کرد.

و این را از خاطر نبرید که از فضای اعتقادی رشته‌ی معارف بهره برده‌اید و با پایه‌ی فکری قوی تری وارد دانشگاه خواهید شد.

در مورد آزمون‌ها هم بهتر است که در آزمون علوم انسانی شرکت کنید. عمومی ها که مشترک است و تست‌هایش را می‌زنید ولی در اختصاصی‌ها همانطور که گفتم مطابق با هدفتان عمل کنید. اگر علوم انسانی را در موازات معارف می‌خوانید پس به همه‌ی سؤالات آن پاسخ دهید ولی اگر فقط معارف می‌خوانید به صورت گزینشی عمل کنید و فقط دروسی را بزنید که جزء درستان است.

در حالت اول که تراز کل و رتبه‌ی کل شما واقعی‌ست ولی درحالت دوم فقط بایستی درصدها و ترازها و رتبه‌های مربوط به هر درستان را عنایت داشته باشید و روند پیشرفت خود را بر اساس آن تفسیر نمایید.

یک اتفاق جالب برای دوستانی که رشته‌ی دیپلم و سال چهارمشان متفاوت است:

هم‌زمان با کنکور خودم با کسانی مواجه شدم که دیپلم انسانی داشتند ولی سال چهارم معارف خوانده بودند. درحالی‌که دفترچه‌ی معارف سر کنکور بین آن‌ها تقسیم شده بود ولی در عین ناباوری براساس آیین‌نامه‌ای درصدهای این دوستان در دفترچه‌ی سوم محاسبه نشده بود و بر رتبه‌‌شان تأثیر مثبت نگذاشته بود. پیشنهاد می‌کنم این دسته از دوستان حتماً از آیین‌نامه‌های احتمالی در این زمینه آگاهی کسب کنند تا به قولی از این جا مانده و از آن جا رانده نشوند.

Menu