آسان‌ترین روش ضرب کردن اعداد

روشی جالب برای ضرب اعداد...

آسان‌ترین روش ضرب کردن اعداد

آسان‌ترين روش ضرب کردن اعداد

 

روشي جالب براي ضرب اعداد :

شما مي‌توانيد با يک شيوه فوق‌العاده در رياضيات و بدون ماشين‌حساب ضرب اعداد را انجام دهيد. پس از ياد گرفتن اين شيوه قادر خواهيد بود تمام اعداد را چه بزرگ و چه کوچک، چه تک‌رقمي و چه چندرقمي به راحتي در يکديگر ضرب کرده و پاسخ آن‌ها را به راحتي و بدون استفاده از ماشين حساب پيدا کنيد. براي اينکار هم فقط کافي است چند تا خط ناقابل رسم کنيد و تمام

توضيح اين روش با جملات بسيار دشوار است بنابراين اجازه بدهيد کار خود را با تصاوير شروع کنيم. تصوير زير را نگاه کنيد:

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

اولين مثالي که براي شما در نظر گرفته‌ايم بسيار ساده است. عدد ۲۱ را در ۱۳ ضرب کرده‌ايم. مراحل انجام ضرب به صورت زير بوده است:

1. عدد ۲۱ از ۲ و ۱ تشکيل شده پس ابتدا ۲ خط در بالا و ۱ خط در پايين آن به صورت افقي رسم کرده‌ايم.

2. عدد ۱۳ از ۱ و ۳ تشکيل شده پس ابتدا ۱ خط و سپس ۳ خط به نحوي رسم کرده‌ايم که خط‌هايي را که قبلا به صورت افقي رسم کرده بوديم قطع کنند.

3. به ترتيب از چپ به راست ابتدا در رأس مربع سپس در قطر آن و بعد در رأس سمت راست تعداد نقطه‌هايي را که خط‌ها در آن‌ها يکديگر را قطع کرده‌اند شمرده‌ايم و ارقام به‌دست‌آورده را به همان ترتيب از چپ به راست به عنوان صدگان، دهگان و يکان عدد قرار داده‌ايم تا به پاسخ برسيم.

روش اين کار بسيار ساده بود ولي اجازه بدهيد با دو رقم بزرگ‌تر آن را تکرار کنيم، اين بار قصد داريم عدد ۱۲۳ را در ۳۲۱ ضرب کنيم :

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

اين بار با بالا رفتن ارقام کار کمي سخت‌تر شد. روش دقيقا مثل قبل است با اين تفاوت که اين بار به جز قطر مربع دو قسمت ديگر هم مي‌بايست شمرده شوند که براي‌تان دور آن‌ها خط کشيده‌ايم. اما يک نکته وجود دارد، اگر تعداد نقطه‌‌هايي که مي‌‌شماريد دورقمي شود، همان‌طور که مي‌بينيد بايد دهگان آن را به رقم قبلي بسپاريد، دقيقا مثل جمع و ضرب عادي.

تا اين‌جا اعدادي که در هم ضرب کرديم داراي ارقام برابر بودند يعني هر دو، سه‌رقمي يا هر دو، دورقمي بودند. اگر اين‌طور نباشد چه مي‌شود؟ اجازه بدهيد اين حالت را هم با يک مثال با هم بررسي کنيم :

 

خوب در اين مثال دو نکته وجود داشت، اول اين‌که اگر تعداد ارقام دو عددي که در هم ضرب مي‌کنيم برابر نباشند چه کار کنيم و دوم اين‌که اگر در عددمان رقم ۰ وجود داشته باشد ضرب به چه شکل صورت مي‌پذيرد. اگر توجه کرده باشيد دو دايره آبي‌رنگ در شکل بالا وجود دارد. اگر در اين عدد، رقم صفر وجود نداشت در آن دو نقطه هم خطوط با يکديگر برخورد مي‌کردند و دو تا از ارقام پاسخ را در اختيار ما مي‌گذاشتند. به هر حال نکته مهم اين است که جاي خالي آن‌ها را نبايد فراموش کنيد، وگرنه محاسبات غلط از آب درمي‌آيد.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
منبع :

Menu