گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی 1401 + فیلم

خودمانی‌های کاظم قلمچی با رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی 1401 را در این مقاله دنبال کنید...

گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی 1401 + فیلم

سینا حسن زاده هستم رتبه 3 منطقه 3 و 11 کشوری در رشته تجربی از شهرستان میاندوآب

9 سال از چهارم تا دوازدهم در کانون بودم و در کل در 155 آزمون شرکت کردم.

امسال منطقه 3 خیلی خوب دارد نتیجه می دهد یعنی شما از منطقه 3 هستید و سومین نفری هستید که رتبه کشوری دارید و روی مرز هستید رتبه 11 کشوری. خانم فرناز حسن زاده، خانم عالیه میرزایی از شهر بابک و شما. این تحول را چطوری ارزیابی می کنید؟ منطقه 3 یعنی شهرهای کوچک و روستاها. اینکه منطقه 3 به لحاظ علمی آنقدر پیشرفت کرده ارزیابی شما چیست؟

به نظر من کرونا و غیرحضوری شدن مدارس است که شرایط بچه ها در شهرهای مختلف تا حدی مثل هم شد یعنی بچه های مناطق محروم تر تاحدی توانستند به امکانات آنلاین و کلاس های آنلاین دسترسی پیدا کنند و مدارس حضوری شهرهای بزرگ تر هم تعطیل شد، شاید تاثیر منفی هم برای آن ها داشته باشد.

 

 یعنی به ضرر شهرهای بزرگ تر شد و به سود شهرهای کوچک و شرایط یک مقداری نزدیک تر شد. 

نزدیک شد ولی همچنان فاصله هست. 

بله قطعا همین طور است.

 

شما چند سال کانون بودید چند تا آزمون دادید؟

9 سال. از چهارم تا دوازدهم و در 155 آزمون شرکت کردم.

 

شما خیلی زود آمدید و بعد مثل خیلی از داوطلبان از ششم به هفتم و یا نهم به دهم هم قطع نکردید این 3 موضوع را بگویید لطفا. یک چطور شد زود آمدید، دو چطور شد ششم به هفتم قطع نکردید و سه چطور شد نهم به دهم قطع نکردید؟

اولش که خانواده ام اصرار کردند قلمچی ثبت نام کنم.

 

چرا؟ آشنایی داشتند؟

بله خواهرم قبلا آزمون های قلمچی را شرکت می کرد و راضی بودند و تاثیر مثبت روی درسش داشت.

 

ایشون از چه سالی می آمد؟

ایشون از پنجم آمدند، البته 4 سال از من بزرگتر هستند. من از چهارم آمدم. 

 

چطور شد ششم به هفتم قطع نکردید؟

دوباره به اصرار خانواده خودم می خواستم نیایم.

 

پس خودتان می خواستید نیایید و خسته شده بودید، پس زورگویی خانواده گاهی خوب است؟

ورگویی هم نمی توان گفت ولی گاهی می تواند مفید باشد. 

 

هفتم آمدید راضی بودید؟

در متوسطه اول خیلی آزمون ها را جدی نمی گرفتم چون بالاخره تیزهوشان هم قبول شده بودم. آزمون ها را بدون خواندن خاصی شرکت می کردم یعنی درس های مدرسه را که می خواندم برای آزمون زمان جدا نمی گذاشتم ولی نتایج من هم بد نمی شد.

 

نهم به دهم چطور؟ باز به اصرار خانواده آمدید؟ معمولا مردم در تغییر مقطع افت می کنند یا بی توجه می شوند. یکی از جاهایی که باید هشدار دهیم هم همین از کنکور به دانشگاه است، ترم اول و دوم را گاه رتبه های برتر جدی نمی گیرند و سقوط آزاد در خلاء می کنند. نهم به دهم چطور شد آزمون های کانون را شرکت کردید؟

نهم به دهم کاملا خودم می خواستم آزمون ها را شرکت کنم چون کنکور از 3 سال دهم، یازدهم و دوازدهم است می خواستم کامل برای کنکور آماده شوم. 

 

سال آخر پیوستگی داشتید یا غیبت هم داشتید؟

5 یا 6 غیبت داشتم.

 

میزان همراهی شما با برنامه راهبردی چگونه بود؟ چقدر مسیر مطالعه تان را با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ می کردید؟

همیشه سعی می کردم برنامه دو هفته ام را مطابق برنامه کانون بنویسم، می توان گفت 80 درصد برنامه من مطابق برنامه آزمون بود.

 

 عالی است. همین جا صبر کنید. گفتید معمولا 80 درصد هماهنگ بود و 20 درصد هم شخصی سازی می کردید این دو نکته را بگویید یکی این که در فاصله دو هفته چطوری برنامه ریزی می کردید و دوم اینکه آن شخصی سازی چطوری بود با مدرسه هماهنگ می کردید یا با نیازهای شخصی خودتان؟

بعد از این که آزمون می دادم طبیعتا یک سری اشکالات و ایرادها برایم روشن می شد که برای آن ها یک سری کارهای خاص می خواستم انجام بدهم مثلا 20 درصد شخصی سازی شده بود یک سری کارهای جانبی بود که علاوه بر برنامه اصلی آزمون ها انجام می دادم مثلا برای درس ادبیات، می دیدم که قرابت معنایی من ضعیف شده جدا از برنامه آزمون تست قرابت کار می کردم.

 

اگر برنامه آزمون ها جلوتر از مدرسه بود چه کار می کردید؟

من با برنامه مدرسه پیش نمی رفتم چون مدرسه غیرحضوری شده بود به جز 6 ماه اول سال دهم برنامه من در کل مطابق آزمون های قلمچی بود.

 

فاصله 2هفته را چطور تفکیک می کردید؟ آیا هفته اول و هفته دوم کارهای شما متفاوت بود؟

به طور کلی آنقدر متفاوت نبود ولی بیشتر درس های جدیدتر مخصوصا درس های دوازدهم در سال دوازدهم را سعی می کردم هفته اول بخوانم و درس هایی که از قبل خوانده بودم و تا حدی بلد بودم و اولویت پایین تری داشتند هفته دوم. 

 

از بازخوردهایی که از آزمون ها می گرفتید برای بهبود یا تغییر روش های مطالعه تان استفاده می کردید؟

بله مثلا وقتی غلط هایم را بررسی می کردم می دیدم گاه بی دقتی کرده ام گاه چیزی یادم رفته برای این موارد سعی می کردم برنامه ریزی کنم که دیگر تکرار نشوند. 

سر جلسه آزمون که فقط فکر و ذکر من حل سوال بود نه به فکر یادگیری بودم نه رتبه و تراز ولی بعد از آزمون هم می خواستم کامل نکاتی که جدید هستند را یاد بگیرم نکاتی را هم که بلد بودم با تحلیل آزمون تثبیت کنم و رتبه و ترازم که قطعا برایم اهمیت داشت، همشون برایم مهم بودند. 


فضای کرونا سبب رشد تقلب شد هم در ایران هم در همه جای دنیا، پدیده تورم نمره، grade inflation. شما با این تقلب چطور کنار می آمدید اگر متوجه می شدید یک تعدادی از بچه ها تقلب می کنند.

حقیقتا وقتی تقلب زیاد می شد رتبه ما هم خیلی بد می شد این باعث می شد شاید یکی دو روز حال ما خوب نباشد ولی خب نهایتا مطمئن بودم در کنکور این اتفاق نخواهد افتاد و اگر پیوستگی داشته باشم و خوب بخوانم در کنکور رتبه دلخواهم را کسب می کنم.

 

در برنامه راهبردی آزمون ها مهمترین نکته ای که به درد شما خورد و ذهن شما را درگیر کرد چه بود؟

اینکه در برنامه راهبردی برای مرور مباحث یک سری تدبیرهایی اندیشیده شده است. 

 

ایستگاه های جبرانی؟

بله دقیقا. یعنی شخص وقتی یک درسی را می خواند می داند که قرار است بعدا چند هفته بعد، چند ماه بعد، آن درس را مرور کند و خیالش از این بابت راحت است. 

 

این باعث تنبلی دانش آموز نمی شود؟ با خودش بگوید من می دانم دیگر، اگر نخواندم یک ایستگاه جبرانی است زیاد جدی نباشد؟

شخص در ایستگاه جبرانی نمی رسد همه مباحث را بخواند باید سعی کند به برنامه اصلی همیشه برسد و در ایستگاه های جبرانی بیشتر مرور کند. 

 

قبل از این که بروم مدرسه، پدر و مادرم نه ولی خواهرم یک مقدار خواندن و نوشتن به من یاد داده بود در دوران مدرسه در ابتدایی هم در درس هایم کمکم می کردند مثلا درس ها را از من می پرسیدند یا به من املا می گفتند. بعد از آن مستقل می خواندم.

خود این استقلال شخصیتی هم چیزی است که پدر و مادر می توانند کمک کنند فرزندشان مستقل بار بیایند و گفتید اصرار آن ها بود که شما وارد کانون شوید. 

 

چه رشته ای می خواهید بروید؟ 

بیوتکنولوژی 

 

مطمئن هستید ادامه می دهید؟

فعلا که دیگر انتخاب کردم ببینم چه می شود. 

 

یک مقدار ریسک است دیگر این رشته های جدید. یکی از برترها بود در گروه شیمی هم با کانون همکاری می کرد، از بچه های قم بود، برق شریف رتبه 2 یا 3 کشوری بود، رسول یزدیان، بعد رفت بیوتکنولوژی بعد دومرتبه رفت پزشکی. شما می دانید این راه را ادامه می دهید یا ممکن است وسط راه پشیمان شوید؟

 هر رشته ای برمی داشتم ممکن بود وسطش پشیمان شوم الان فرض من این است که نمی شوم.

 

دانشگاه تهران؟

بله پیوسته دانشگاه تهران.

 

مصاحبه رتبه های برتر را همیشه می خواندم مهمترین استفاده من از آن ها انگیزه گرفتن بود. در عین حال از تجربیات و روش هایی که می گفتند هم تا حدی استفاده می کردم ولی سعی می کردم شخصی سازی کنم یعنی مثلا همه رتبه برترها قرار نیست عین هم باشند. یک سری اشتراکاتی دارند و من سعی می کردم آن اشتراک ها را دربیاورم و از آن ها استفاده کنم. 

گفتگو: کاظم قلم چی

پیاده سازی متن: ناهید منجمی


برای مشاهده سایر گفتگو های کاظم قلم چی با رتبه های برتر 1401 کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu