گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 2 کشوری کنکور تجربی 1401 + فیلم

در این مقاله، گفتگوی کاظم قلمچی با رتبه 2 کشوری کنکور تجربی 1401، علیرضا دهقانی تفتی را مطالعه می‌کنید...

گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 2 کشوری کنکور تجربی 1401 + فیلم

علیرضا دهقانی تفتی هستم، رتبه 2 کنکور تجربی درکشور از شهر یزد. من در پایه ششم در آزمون های کانون شرکت کردم و از دهم تا دوازدهم و در کل در 84 آزمون شرکت داشتم. 


آیا برنامه آزمون ها را بررسی کرده بودید یا برمبنای معرفی دیگران در آزمون ثبت نام کردید؟

شخصا در آزمون ها به خاطر برنامه آن شرکت نکردم. حل کردن یک سوال یک یادگیری جالبی دارد، این که شخص یک گل را از دید یک گیاه شناس نگاه کند یا از دید یک ریاضی دان بسیار بحث زیبایی هست و این که به خاطر برنامه نبود بلکه من می خواستم یک موضوع را درک کنم به خاطر این که درس هایی که داریم و طراحانی هم که هستند دیدگاههایشان بسیار مختلف هست خیلی سعی می کردم که بیشتر از اینکه بخواهم نکات تستی یاد بگیرم آن بحث را واقعا درکش کنم و این که وقتی درک کردم با سوالات مختلف و دیدهای مختلف هم بهتر یاد بگیرم.


اگر در آزمون نتیجه خوبی نمی گرفتید واکنش شما چه بود؟

تا قبل از عید نه رتبه ام را چک می کردم نه برایم مهم بود به دو دلیل اینکه  بحث های تقلب مطرح بود هم اینکه سعی می کردم جاهایی را که ضعف دارم را در آزمون پیدا کنم و روی آن ها بیشتر کار کنم.


شما می گویید بیش از آن که به فکر رتبه باشید به فکر این بودید یاد بگیرید، چطور اینطوری شدید؟

من از سن کودکی 4، 5 سالگی در بحث های روزانه و معمول خانواده وقتی ضعفی داشتم یا کاری را بد انجام داده بودم راه حل به من نمی گفتند و می گفتند فکر کن که راه بهترش چیست و اینکه به همین دلیل از کودکی به جای اینکه از کنار ضعف هایم رد شوم انگار که نیستند سعی کردم فکر کنم و ضعف هایم را بهتر یاد بگیرم.


این محیط گفتگو که می گوئید در خانواده وجود دارد اینجا هم می بینیم دو برادر بزرگ هم دارید. نوع گفتگو و تعامل شما با برادرانتان و پدر و مادرتان چطور بود؟

بیشتر به این شکل بود که سعی می کردیم مطالب جالبی را که در طول روز فهمیده ایم چه در موضوعات درسی و دانشگاه چه کار با هم صحبت کنیم و به هم یاد بدهیم.


یعنی برنامه ثابت داشتید؟

برنامه نه. در حین صحبت سعی می کردیم به هم نکاتی را یاد بدهیم که آن شخص از آن استفاده کند تا در آن چاله مجددا نیفتد.


این را آن ها به شما یاد می دادند یا شما هم می شد چیزی یاد بدهید؟

بیشتر چون با هم بودیم دو طرفه بود، من در مدرسه که تحصیل می کردم تا چهارم نه ضعیف بودم نه خیلی قوی ولی دیدم درس ها را که می گفتم برای خانواده جالب بود و پیشنهادات آن ها را هم سعی می کردم پیاده سازی کنم.


در دفتر پیوستگی این جمله را از شما آورده اند که هیچوقت برای هیچ کسی همه امکانات فراهم نیست. منظورتان چیست؟

 در حوزه کنکور آنقدر معلم های باتجربه هستند و موسسات با تجربه و آنقدر بحث زیاد هست که اگر کسی بخواهد به تمام این ها دسترسی داشته باشد حتی اگر زمان هم بی نهایت داشته باشد چون دیدها به یک موضوع فرق می کند بیشتر ضربه خواهد خورد.


یعنی نظر شما این است که کسی که می خواهد هم امکانات را داشته باشد تمرکزش از بین می رود. درست است؟

واقعا. مثلا چون در برخی از درس ها شروع من با چند منبع بود و پراکندگی و تناقض ها در ذهنم خیلی زیاد بود سعی کردم روی یک منبع بیشتر کار و تمرکز کنم و اگر در جایی ضعف داشتم و نیاز بیشتر داشت از منابع دیگر، آزمون های دیگر یا معلم های دیگر استفاده کنم.


برنامه راهبردی کانون را چقدر بررسی کردید یا موقعی که امتحان دادید راجع به آن فکر کردید؟

من برنامه ها را نیم نگاهی داشتم ولی این که بگویم فقط با برنامه بخواهم پیش بروم نه چون می دیدم مشاوران برجسته ای که این برنامه ها را تنظیم کرده اند مطمئنا خیلی فکر کرده اند و جلسات زیادی برده و فکر شده است ولی باز هم برای جمعیت زیادی است و برای من شخصی سازی من نیست. جاهایی که از من برنامه جلوتر بود سعی می کردم خودم را وفق دهم و یاد بگیرم و خودم را برسانم و وقتی برنامه از من عقب تر بود به عنوان بازیابی از آن استفاده می کردم.


می توانستید خودتان بخوانید؟

بله. به خاطر این که می خواهم مفهوم مطالب را یاد بگیرم یادگیری کلیات برایم خیلی زمانبر نیست. 


از دبستان یا در دبیرستان یاد گرفتید؟

به خاطر این که مطالعات (مطالعات در مباحث شیمی داشتم، در مباحث مکانیک هم مطالعات جانبی داشتم البته تخصصی و پیشرفته نه) در کنار درس و مدرسه هم داشتم یاد گرفته بودم.


واکنش شما وقتی تراز شما بد می شد چی بود؟

بعضی درس ها را وقتی دیدم ضعف دارم مثلا ریاضی را یک زمان مشخصی را گذاشتم تا یاد بگیرم سعی می کردم بیشتر زمان بگذارم و یاد بگیرم این که ناراحت بشوم نه.


ممکن بود روشی را در طول درس خواندن عوض کنید و نتیجه بهتری بگیرید؟

در درس های دینی و زیست بله. در مورد دینی من سعی می کردم بین تست و کتاب درسی تعادل برقرار کنم بعدش که در سوالات می آمدم می دیدم ضعف زیاد دارم، از جناب غفوری (پوریا غفوری رتبه 5 ریاضی) سوال کردم و پیشنهاد کرد متن کتاب را بیشتر کار کنم خیلی رتبه من بهتر شد.


شما تجربی هستید و آقای غفوری ریاضی ولی با هم صحبت می کردید؟ برخی فکر می کنند بچه های برتر منزوی و گوشه گیر و خودخواه هستند در صورتی که هر سال می بینم چقدر رابطه صمیمانه و دوستانه و خوبی دارند رتبه های برتر. بفرمائید:

در دینی به خاطر این که می خواستم در تست ها نکات را دربیاورم کتاب را می خواندم و دنبال نکته ها می گشتم خیلی ضعف داشتم بعدش که سوال کردم از دوست واقعا دلسوزم من را راهنمایی کردند و زمانش هم دوماه قبل از کنکور بود و گفت فقط به متن کتاب توجه کنم و درآوردن نکته از تست ها را رها کنم. این پیشنهاد هم زمان مطالعه ام را کاهش داد و نتایج من در دینی هم در آزمون قلمچی و هم در کنکور بهتر شد.

در زیست چون در جزئیات غرق بودم دید جامع کم داشتم در ترکیب ها هم ضعف داشتم سعی کردم به تیترهای هر پاراگراف و هر صفحه بیشتر دقت کنم تیترها را قبلا جا می انداختم و این خیلی بد بود و کار کردم و دیدم نسبت به زیست بهتر شد.


آیا نکته ای هست بخواهید خودتان اضافه کنید؟

به دوستان کنکوری سال بعد یا سال های بعد توصیه می کنم اول درس ها را قبل از فرمول و توضیحات و نکته ها درک کنند. ببینند درس می خواهد چه چیزی را به شخص منتقل کند و بعد که موضوع و مفهوم کلی درس را فهمیدند بعد سراغ فرمول ها و نکات بیایند، من درس را به شاخه ای در ذهنم می آورم که شخص وقتی آن شاخه را بگیرد میوه ها هم با آن شاخه هستند ولی اگر بخواهد اول میوه ها را جمع کند بعد شاخه را بخواهد بگیرد سخت می شود و گاه غیر ممکن است. اول کلیات را که فهمیدند روی جزئیات کار کنند.


علت این که بچه های شهرهای متوسط و کوچک از کلان شهرها و تهران جلو می زنند به خاطر چیست؟ آیا به علت تمرکز است؟ 

برخی موسسات بزرگ مثل کانون امکاناتی که در شهرهای بزرگ هست را در شهرهای دیگر می آورند یک فایده بسیار خوبی هست که 10 سال پیش کمتر بود که همه افراد دسترسی داشته باشند دوم این که در برخی درس ها اگر شخصی نیاز به دبیر خاصی یا رفع اشکال داشته باشد به طور مجازی، تلفن و کامپیوتر در دسترس هستند تاثیر دارد و غیرمنطقی و غیرمعقول نیست. شلوغی موسسات و منابع بسیار زیادتری که در شهرهای بزرگ در دسترس برخی افراد هست خوب نیست به خاطر این که راه کنکور مثل جاده است و این که همش بخواهیم راهمان را تغییر دهیم ممکن نیست هر چقدر که شخص در یک منبع و یک کار بیشتر وقت بگذارد و کار کند قاعدتا بهتر هست.


گفتگو: کاظم قلم چی

پیاده سازی متن: ناهید منجمی

 

 

فایل های ضمیمه

Menu