نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور سراسری 1401 تجلیل شدند

رتبه‌های برتر کشور در کنکور سراسری سال 1401 طی مراسمی با حضور چهره‌های ماندگار علمی، آموزشی و فرهنگی و خانواده‌های برگزیدگان کنکور، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور سراسری 1401 تجلیل شدند

رتبه‌های برتر کشور در کنکور سراسری سال 1401 طی مراسمی با حضور چهره‌های ماندگار علمی، آموزشی و فرهنگی و خانواده‌های برگزیدگان کنکور، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.



نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور سراسری 1401 تجلیل شدند



روز چهارشنبه 16 شهریور، طی مراسمی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، از بیش از 100 دانش‌آموز کانون که در کنکور سراسری امسال موفق به کسب رتبه‌های تک‌رقمی کشوری، مناطق و ایثارگران در 5 گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان شدند، تقدیر به عمل آمد.



همچنین در این مراسم از برترین‌های کشوری کنکور سال 1399 و 1400 در رشته‌های تجربی، ریاضی، هنر، انسانی و زبان که به دلیل پاندمی کرونا امکان تقدیر از آنها فراهم نشده بود، تجلیل شد.

تجلیل‌شدگان در این همایش علمی، 39 نفر در رشته تجربی، 21 نفر در رشته ریاضی، 22 نفر در رشته انسانی، 10 نفر در رشته هنر و 7 نفر در رشته زبان که موفق به کسب رتبه‌های برتر زیر 10 امسال شد‌ه‌اند، را شامل بوده است.

امسال شاهد درخشش رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری در 29 استان کشور بودیم که بیشترین آمار مربوط به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان، یزد و کردستان بود. در میان شهرها نیز بیشترین رتبه‌های زیر 10 از تهران، مشهد و تبریز بودند.



در میان رتبه های برتر یادشده، از 12 دانش‌آموز بورسیه بنیاد قلم‌چی که موفق به کسب رتبه‌های تک‌رقمی شد‌ه‌اند‌، نیز تجلیل به عمل آمد که شامل یک دانش‌آموز رشته ریاضی، 4 دانش‌آموز رشته تجربی، 6 دانش‌آموز رشته انسانی و یک دانش‌آموز رشته هنر از استان‌های خراسان رضوی و شمالی، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، کرمان،کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان و کردستان که دو نفر از آنان، از روستاهای خطه مازندران و لرستان در جمع نخبگان بودند.




دانش‌آموزان استثنایی (نابینا، کم‌بینا، نیمه‌شنوا و دارای آسیب جسمی حرکتی) علی‌رغم محدودیت‌هایشان، امسال نیز به موفقیت خود تداوم بخشیده و ۱۳ نفر از آنان در رقابت با دانش‌آموزان منطقه 3 موفق به کسب رتبه‌های زیر ‌۱۰۰۰ شده‌اند. در این مراسم، در بخشی ویژه‌ از این دانش‌آموزان تقدیر شد.



در میان رتبه‌های برتر کنکور امسال، از 6 دانش‌آموز روستایی دارای رتبه زیر 10، در همین حال از جوان‌ترین چهره برتر کنکور که با سن 13 سال موفق به کسب رتبه 263 کنکور زبان شده، همچنین قهرمان پیشرفت که از رتبه 45 هزار تجربی در سال 1395، امسال به رتبه 74 انسانی دست‌یافته است، تجلیل به عمل آمد. در این مراسم در راستای ارج نهادن به تلاش‌های نخبگان کشور، اعطای جوایز به برترین‌های کنکور، توسط برخی از رتبه‌های برتر کشوری کنکور سال‌های گذشته که پیشتر دانش آموز کانون قلم‌چی بودند، انجام شد.


کاظم قلم‌چی واقف و متولی بنیاد علمی‌آموزشی قلم‌چی در این مراسم با تاکید بر اینکه امروزه آموزش و یادگیری همچون پزشکی مبتنی بر تحقیق است، به تحقیقات جهانی انجام شده در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: نتایج تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که تاثیر حضور در آزمون‌های آزمایشی در موفقیت فرزندان بسیار پررنگ است به نحوی که گفته می‌شود به ازای هر آزمون 80 نمره به امتیاز فرزندان افزوده می‌شود. 



وی افزود: طبق این تحقیقات، اولین و مهمترین استراتژی که پیشرفت دانش‌آموزان را تضمین می‌کند بازخوردهای منظم است، به این معنی که گفته می‌شود بازخورد گرفتن در یکسال، 9 ماه دانش‌آموز را جلو می‌اندازد. دومین استراتژی نیز مربوط به مهارت‌های فراشناختی ناشی از مدیریت تفکر است که دانش‌آموز را در یکسال 8 ماه به ‌پیش می‌برد، مهارت‌های فراشناختی یعنی هر دانش‌آموز دروس را با چه شیوه‌ای مطالعه کند برایش موثرتر خواهد بود.



تقدیر از برگزیدگان کنکور سراسری، با حضور چهره‌های نام‌آشنایی همچون پرویز جبه‌دار مارالانی چهره ماندگار مهندسی برق، ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، محمود کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران، روسای جامعه خیرین مدرسه‌ساز سراسر کشور، مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی، ناشران فرهنگی و بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های موفقی همچون اسنپ‌فود، اسنپ‌دکتر، کرفس، تپسی، مکتب‌خانه و مجتمع دانش‌بنیان دانش و فناوری بامداد صورت گرفت.



از نکات قابل توجه و مهم اینکه، این نخبگان استارتاپی در داخل کشور مشغول به خدمت هستند و حتی برخی با وجود ادامه تحصیل در خارج از کشور، برای راه اندازی کسب و کار مبتنی بر کارآفرینی به وطن بازگشته اند.



گفتنی است در این همایش که توسط کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) برگزار شد، جوایز ویژه‌ای نیز به رسم یادبود از سوی بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های یادشده که از جمله نخبگان علمی کشور محسوب می‌شوند و اغلب کانونی بوده اند، به برگزیدگان کنکور امسال در قدردانی از آنان، اعطا شد.



منبع :

Menu