سخنان کاظم قلم چی در مراسم تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور 1401

بیش از 100 جمعه و هر دوهفته یک‌بار و به طور پیوسته آزمون دادن، اصلاً کار ساده‌ای نیست و به عزم قوی و اراده‌ای راسخ نیاز دارد.

سخنان کاظم قلم چی در مراسم تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور 1401

عرق سعی محال است که گوهر نشود

لطفاً به آمار و نتایج رتبه های برتر 1401 توجه کنید:  

64 نفر از رتبه‌های زیر10(در پنج رشته) قهرمان پیوستگی هستند و در بیش از 50 آزمون کانون شرکت کرده‌اند.

 27 نفر حتی پیوستگی بیشتری داشتند و در بیش از 100 آزمون شرکت کرده‌اند. 

این اعداد معنای واضحی دارد: آنان که بیشتر زحمت می‌کشند، پیوستگی بیشتری دارند و نتایج بهتری می‌گیرند.

کمی به این استقامت و تداوم و پیوستگی فکر کنید.

 بیش از 100 جمعه و هر دوهفته یک‌بار و به طور پیوسته آزمون دادن، اصلاً کار ساده‌ای نیست و به عزم قوی و اراده‌ای راسخ نیاز دارد.

 حتماً در این مسیر ناامیدی‌ها، تردیدها و چالش‌ها و شکست‌های بسیاری وجود داشته است. راه همیشه هموار نبوده است، علاوه بر این اجباری هم در کار نبوده است و می‌شد به‌راحتی بهانه‌ای آورد و برنامه را رها کرد و ادامه نداد، به‌ویژه این‌که در شرایط همه‌گیری کرونا، بهانه برای درس نخواندن و ادامه ندادن بیش از گذشته فراهم بود. شرایط تدریس غیرحضوری، شرایط غیر یکسان از لحاظ دسترسی به اینترنت و ابزارهای الکترونیکی و زمان‌بندی منعطف آزمون‌های غیرحضوری در مقایسه با آزمون‌های حضوری، عقب بودن و ناهماهنگ بودن برنامه‌ی آزمون‌ها در بعضی از درس‌ها با برنامه‌ی مدرسه، تقلب برخی دانش‌آموزان (در شرایط کرونا در تمام کشورهای جهان سبب پدیده‌ای با نام تورم نمره شد)، دشواری شرایط آزمون دادن به‌صورت آنلاین و ده‌ها بهانه‌ی ریز و درشت دیگر می‌توانست دانش‌آموزان را از میدان به در کند، اما این دانش‌آموزان قهرمان به این بهانه‌ها اعتنا نکردند، ادامه دادند و قهرمان پیوستگی شدند.

 امیرعلی حیدری با 234 آزمون، رتبه‌ی ده تجربی از رفسنجان، دنیا دیانتی‌پور با 224 آزمون رتبه‌ی هشت تجربی از یاسوج، شایان بقایی‌نژاد با 207 آزمون رتبه‌ی نه ریاضی کشور از مشهد، زینب غلامعلی‌زاده با 199 آزمون، رتبه‌ی نه انسانی از شیروان، امیرحسین حسینی با 197 آزمون رتبه‌ی هشت تجربی از سبزوار، رضا نوری با 179 آزمون رتبه هشت تجربی کشور، امیرمحمد فتحی با 163 آزمون رتبه شش هنر از قروه و فرناز حسن‌زاده با 165 آزمون رتبه‌ی یک تجربی کشور از یاسوج اثبات کردند که در هر کجای این کشور پهناور که باشی در روستاها یا شهرهای کوچک و یا در شهرهای بزرگ، اگر زحمت بکشی، کار را در میانه رها نکنی و پیوسته باشی، حتماً موفق خواهی شد و به قله خواهی رسید. عرق سعی محال است که گوهر نشود.

 

پیوستگی از نگاهی دیگر

چرا آن‌ها که غیبت نمی‌کنند، موفق‌تر هستند؟ 

تفاوت چند آزمون پراکنده با 26 آزمون برنامه‌ای چیست؟ 

 آزمون‌های کانون هر دوهفته یک‌بار برگزار می‌شود، وقتی تعداد آزمون‌ها زیاد است، مجموعه‌ی آزمون‌ها دیگر چند آزمون آزمایشی پراکنده نیست؛ بلکه یک مسیر و یک برنامه را مشخص می‌کنند که با دقت بسیار طراحی شده‌اند. دست نامرئی برنامه ذهن دانش‌آموز را منظم می‌کند. وقتی آزمون‌ها هر دوهفته یک‌بار و هماهنگ با مدرسه برگزار می‌شوند، این نقاط نزدیک به هم می‌پیوندند و یک مسیر و برنامه را مشخص می‌کنند. دانش‌آموزانی که غیبت نمی‌کنند فقط در یک آزمون شرکت نمی‌کنند؛ بلکه  در یک برنامه و مسیر مشخص قرار می‌گیرند. اهمیت برنامه را دانش‌آموزانی که غیبت نمی‌کنند و آگاهانه و طبق برنامه درس می‌خوانند بیش از دیگران درک می‌کنند.

 

تحقیقات چه می‌گویند؟

امروزه آموزش و یادگیری نیز همچون پزشکی مبتنی بر تحقیق است. در یک جمع‌بندی از ده‌ها تحقیق متفاوت این نتیجه حاصل شد: اولین و مهم‌ترین استراتژی که می‌تواند در یک سال به اندازه‌ی 9 ماه دانش‌آموزان را پیش ببرد، دادن بازخوردهای منظم است و دومین استراتژی که در یک سال دانش‌آموز را 8 ماه به ‌پیش می‌برد، مهارت‌های فراشناختی است. منظور از مهارت‌های فراشناختی این است که هر دانش‌آموز بداند هر درس را با چه شیوه‌ای مطالعه کند که برای او مؤثرتر باشد.

 اکنون توجه کنید که آزمون‌های برنامه‌ای، این هر دو امکان را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد: اولاً هر دوهفته یک‌بار به دانش‌آموزان بازخورد دقیقی می‌دهد تا بدانند در چه درس‌ها و مباحثی قوت یا ضعف دارند. همچنین آن‌ها با بررسی دقیق متوجه می‌شوند که نقاط قوتشان و راهکارهای صحیحشان چه بوده و نقاط ضعفشان و روش‌های اشتباه مطالعه‌شان چیست و آن‌گاه به جست‌وجوی راه‌ها و روش‌های بهتری می‌روند که برایشان مفیدتر و مؤثرتر است. یادمان باشد که روش‌های یادگیری هر درس برای هر دانش‌آموز متفاوت از دیگری است. وقتی تعداد آزمون‌ها و تعداد بازخوردها زیادتر باشد، امکان کشف راهکارها و روش‌های مؤثر برای هر دانش‌آموز بیشتر می‌شود. 


جمع‌بندی: 

قهرمانان پیوستگی موفق‌تر هستند و در قله می‌ایستند.

چون پیوستگی دارند، با برنامه و طبق نقشه و هماهنگ با مدرسه حرکت می‌کنند.

چون غیبت نمی‌کنند و همیشه حاضر هستند، بازخوردهای منظم دریافت می‌کنند و خودتنظیمی قوی دارند. 

پس از هر آزمون کارنامه‌هایشان را بررسی می‌کنند، هر دوهفته به نقاط قوت و ضعف خود می‌اندیشند و بهترین روش‌ها را برای مطالعه‌ی هر درس کشف می‌کنند و با خودتنظیمی، بهتر ‌پیش می‌روند.

 

آیا علت موفقیت رتبه‌های برتر باهوش بودن آن‌هاست؟

رتبه‌های برتر حتماً باهوش هستند، اما دانش‌آموزان دیگری هم هستند که از آن‌ها باهوش‌ترند. یک علت مهم در موفقیت آنان در مقایسه با دیگرانی که از آن‌ها باهوش‌تر هستند، نقش اولیاست. این اولیا معمولاً در دوران قبل از دبستان برای فرزندشان بیشتر وقت گذاشته‌اند، با آن‌ها بیشتر صحبت کرده‌اند و در نتیجه‌ی گفت‌وگوی بیشتر، دامنه‌ی واژگانشان بیشتر است، با مفاهیم بیشتری آشنا شده‌اند و قدرت استدلال بیشتری کسب کرده‌اند. این اولیا در دوران کودکی برای فرزندشان بیشتر قصه گفته‌اند، بیشتر کتاب داستان خوانده‌اند، بیشتر همراه فرزندشان به کتاب‌فروشی یا کتابخانه رفته‌اند. معمولاً در خانه‌شان کتابخانه دارند و خودشان کتاب می‌خوانند و در اغلب موارد کتابخانه‌شان از یخچالشان بزرگ‌تر است! این اولیا قبل از دبستان، شمارش اعداد حتی تا 100 و بیشتر، جمع و تفریق اعداد یک‌رقمی و حل مسئله‌های ساده را به فرزندشان آموخته‌اند، فرزندشان را با حروف الفبا آشنا کرده‌اند. در برخی موارد این دانش‌آموزان می‌توانسته‌اند قبل از اول دبستان نامشان را بنویسند و جمله‌های ساده یا پاراگراف‌هایی از کتاب‌های داستان را بخوانند. این اولیا پس از ورود دانش‌آموز به دبستان و در طی دوران تحصیل فرزندشان، معمولاً ارتباط بیشتری با معلمان و مدیران و مسئولان مدرسه فرزندشان داشته‌اند، بیشتر به مدرسه می‌رفته‌اند و با مربیانشان گفت‌وگو می‌کرده‌اند،  در دوران تحصیل فرزندشان معمولاً برای فرزندشان بیشتر وقت گذاشته‌اند. برخی جدی‌تر و برخی مهربان‌تر بوده‌اند، اما در هر صورت برای فرزندشان بیشتر وقت گذاشته‌اند. حتی در مواردی که دانش‌آموزان خوداتکاتر و خودباورتر هستند و توانایی خودتنظیمی بیشتری دارند، این خوداتکایی را اولیا با برنامه‌ای حساب شده از دوران کودکی به ایشان هدیه داده‌اند.

طولانی‌ترین تحقیق طولی جهان چه می‌گوید: 

تحقیقی که پس از جنگ دوم جهانی آغاز شده و حدود هفتاد هزار کودک را در طی دوران زندگی تا هم‌اکنون که بیش از هفتاد سال از آغاز آن سپری شده، در نظر گرفته است، به دو نتیجه‌ی مهم رسیده است: فقر خانواده حتماً در زندگی و سرنوشت کودکان تأثیر دارد، اما نقش اولیا (والدگری) نیز اهمیت دارد و تأثیرگذار است.

پس اگر اسامی دانش‌آموزان برتر را در این دفتر می‌بینید، بدانید که اولیای ایشان به جز محبت و عاطفه و ایثار و فداکاری و حمایت از خانواده و تأمین معاش، کارهای دیگری هم انجام داده‌اند؛ آن‌ها در آموزش تفکر و اندیشه‌ورزی و آموزش فرزندشان به‌ویژه در دوران خردسالی و قبل از ورود به دبستان به‌شدت مؤثر بوده‌اند.

نکته‌ی پایانی

از داستان‌های موفقیت بسیار می‌توان آموخت. ما در این جا به برخی نکات پرداختیم. اما شما هم با بررسی سطور این دفتر و همچنین با آن چه از بین این سطور می‌توان برداشت کرد، جمع‌بندی خودتان را داشته باشید و با اتکا به توانمندی‌هایتان داستان موفقیت خودتان را بنویسید.

 

کاظم قلم چی - شهریور 1401


تصاویر مراسم تجلیل از رتبه‌های زیر 10 کنکور 1401 - 16 شهریور


Menu