گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) پژمان حسین زاده

در این مطلب گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) پژمان حسین زاده را می‌خوانیم.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) پژمان حسین زاده
نام و نام خانوادگی: پژمان حسین زاده
نام شهر : بندر عباس 
رشته‌ تحصیلی: تجربی 
میانگین تراز: ۷۰۵۵ 
تحصیلات پدر: سیکل 
شغل پدر:  بازنشسته نیروی دریایی ارتش
تحصیلات مادر: سیکل 
شغل مادر: خانه دار 



اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات ۷۰
عربی ۱۰۰ 
دینی ۱۰۰ 
زبان ۵۰ 
ریاضی ۷۰ 
شیمی ۹۰ 
فیزیک70 
زیست ۸۰ 


آزمون هدف گذاری باعث می شود که بتوانم زمان مطالعاتی خودم را متعادل بسازم...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

پایه هشتم تا پایه دوازدهم پیوسته در آزمون های کانون شرکت کرده ام.دلیل آن هم برنامه منسجم و کامل آزمون ها برای هرسال و آمادگی هرچه بهتر برای آزمون های ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی  همچین و کنکور سراسری بود. 


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

آزمون های کانون مثل ریل های قطار با هم مرتبط اند. زمانی برنامه راهبردی آزمون  جواب می دهد که در همه آزمون ها شرکت کنیم چون در هر آزمون هدفی وجود دارد و اگر شرکت نکنیم ممکن مطالب خوانده نشده روی هم انباشته بشود و نتوانیم جبرانش کنیم. 


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

ویژگی آزمون هدف گذاری برنامه دادن به هفته منتهی به آزمون هست در آزمون دروسی که نخوانده بودم یا پایین زده بودم را به نقطه قوتم تبدیل نشده بود را مشخص می کردم و در هفته متنهی به آزمون بیشتر وقتم را روی این دروس می گذاشتم در چند روز آخر هم مباحث را دوره می کردم آزمون مشابه پارسال یک آزمون جمع بندی عالی هست از آن نظر که مباحث آزمون آن هفته هست و می توانیم یک آزمون شبیه ساز با زمان مقرر را تجربه کنیم تا ببینم تا چه حد میتوانیم اندوخته ذهنی خودمون را با محدودیت زمان پیاده سازی کنیم آزمون های اصلی هم به دلیل سطح بالاتر ویا هم سطحی با سوالات کنکور سراسری سال های اخیر آمادگی دانش آموز را در سطوح مختلف با تکیه به ساختار کنکور های اخیر را افزایش می دهد به این صورت که اگر در کنکور سال بعد سطح سوالات بالاتر از حد مشخصی رفت  دانش آموز از قبل امادگی مواجه با ان را داشته باشد.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

متاسفانه اوایل با آمدن کرونا و غیر حضوری شدن آزمون ها فکر کردم دیگر آزمون ارزش شرکت ندارد و در دو آزمون شرکت نکردم ولی بعد از اینکه برنامه مطالعاتیم را دیدم متوجه شدم که اشتباه کرده بودم چون بعضی از درس ها که علاقه خوبی به آنها داشتم بیش از حد برایش زمان گذاشتم و برخی از  درس ها که ارتباط خوبی برقرار نمی کردم کمتر خوانده بودم و متاسفانه عقب اقتادم یکی از دوستام که در آزمون ها شرکت میکرد و آن سال کنکور داشت به من گفت اگه در آزمون ها شرکت نکنی و بخواهی که همین منوال طبق علاقه پیش بری عقب ماندگیت بیشتر می شود طبق برنامه کانون پیش برو آینده ات را به بازی نگیر  . از آن موقع تصیمیم گرفتم که حتی در بدترین شرایط هم آزمون ها را شرکت کنم من دقیقا فضای آزمون حضوری را برای خودم فراهم کردم دفترچه پاسخ برگ گرفتم و تایمر می گذاشتم و راس  زمان آزمون را پایان می کردم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

من در سال کنکور ارتباطم را به جز یکی از دوستانم قطع کردم دلیل آن هم نبودن در حواشی این چنینی بود. همیشه به این اصل معتقدم که کنکور تجربی هزاران نفر شرکت می کنند حال اگر دوستانم هم رتبه بالاتری از من بگیرند باز من باید با هزاران نفر رقابت کنم بنابر این تنها هدفم این است که از آزمون قبل خود بهتر بشوم. در مورد تقلب هم عقیده دارم کسانی هستند که از لحاظ علمی از من بالاترند و در آزمون شرکت نمیکنند کسانی که تقلب می کنند و رتبه و تراز بهتری می گیرند را معادل آنها می گیرم تا با این کار بتوانم از اشتباه آنها به نفع خود استفاده کنم و رقابت خود را بالاتر ببرم.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون هدف گذاری باعث می شود که بتوانم زمان مطالعاتی خودم را متعادل بسازم به این صورت که بیشتر روی مباحثی که ضعف داشتم تمرکز کنم که به طبع باعث افزایش ساعت مطالعه من در هفته دوم میشد و هر آزمون نسبت به آزمون قبل مباحث نقاط ضعفم را بهتر و سریعتر  پی می بردم و باعث پیشرفتم در آزمون های متوالی می شد.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

در روز های جمعه هفته اول آزمون هدف گذاری و در روز چهار شنبه هفته دوم آزمون مشابه پارسال را می دادم در یک نوبت به سوالات پاسخ میدادم وزماندار.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از تابستان سال کنکور ساعت مطالعه و تست های  خود را بالابردم   وبه صورت جدی سعی کردم همه مباحث دهم و یازدهم را ببنیم گرچه برخی از اطرافیانم می گفتند که در تابستان فقط یکی از پایه ها را بخوانم ولی من در تابستان هردو پایه را خواندم چون بنظر من حجم عظیمی از استرس فرد گرفته می شود و می داند که کل پایه را یک دوره کرده هست همچین در تابستان های قبل کنکور هم درس می خواندم و دروس سال بعد را پیش خوانی می کردم این پیش خوانی باعث شد که نسبت به بقیه دانس آموزان در سال تحصیلی دروس را زودتر و راحت تر جمع کنم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین آزمونم در پایه هشتم  بود با تراز ۵۵۰۰ . آن موقع به جز درس خواندن برای مدرسه مطالعه دیگری نمی کردم ولی وقتی وارد پایه نهم شدم و متوجه اهمیت آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شدم با افزایش ساعت مطالعه ترازم را بالاتر بردم و حداقل ترازم آن سال به ۶۵۰۰ رسید و در بعد از عید بیشتر هم شد و خدارو شکر آن سال در مدرسه نمونه پذیرفته شدم بنظرم عامل موفقیت هر فردی  یک چیز هست آن هم خواستن هست کسی که بخواهد در کنکور موفق شود از خوابش میزند از تفریحش می زند و درس می خواند ساعت مطالعه و تست هایش را بیشتر می کند تنها عامل موفقیت در کنکور بعد از توکل به خدا ساعت مطالعه با کیفیت و بالا هست به شرطی که پیوسته باشد نه مقطعی.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

در دروس تخصصی بهترین درسم زیست وشیمی هست  در زیست شناسی پس از مطالعه متن کتاب درسی  از ۴ کتاب تست های بسیار متنوع می زنم با سطح دشواری متفاوت سپس نکات ها و غلط هایی که زده ام را در حاشیه کتاب می نویسم گاهی اوقات انقدر تست زدنم برای زیست زیاد می شود که دیگر کتاب درسی جایی برای نوشتن ندارد و توی یک دفتر دیگر ادامه نکات را می نویسم شیمی هم از همان ابتدا کتاب درسی را مطالعه می کنم و سپس تست های مفهومی و حفظی را از چند کتاب می زنم تست های مسئله را در هفته پخش می کنم و هرشب قبل خوابم به صورت تایم دار کار می کنم.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

بله برادرم  متخصص جراح مغز اعصاب است و برادر دیگرم مهندس عمران هست از تجارب آنها در  هربازه زمانی مختلف استفاده می کنم چون او یک بار این راه را طی کرده هست همچنین از دوستان دیگرم که در سال های اخیر در بهترین دانشگاه ها قبول شده اند در زمان هایی که به مشکل بر می خورم کمک میگیرم اللخصوص از اقای سید معین حیدری رتبه ۱۰۵ کنکور ۹۹و مینا امیریان رتبه ۵۱ کنکور ۱۴۰۰   که جزو کانون هم بودند.


12- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

متاسفانه مدرسه ما زیاد مطابق برنامه کانون پیش نمی رفت ولی من تصمیم گرفتم که با برنامه کانون پیش بروم چون من یک کنکوری هستم و کنکور اولویت اولم هست اما در آزمون هایی که مطابق قلم چی برگذار می شد نمره های بسیار خوبی کسب می کردم چون قبل چندین بار آن  درس را خوانده بودم.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

بنظرم مهمترین ویژگی برنامه این است که دانش آموز می داند با این برنامه می تواند دروس را کامل و چندین بار مطالعه کند این یعنی همان هدف اصلی هر دانش آموزی همچینن وجود ایستگاه جبرانی متعدد این اطمینان را می دهد که اگر هم مباحثی را نرسید چندین بار دیگر می تواند آن را مطالعه کنید.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

متاسفانه مدرسه ما زیاد مطابق برنامه کانون پیش نمی رفت ولی من تصمیم گرقتم که با برنامه کانون پیش بروم چون کنکور در اولویت من بود با نمره مدرسه نمی توان به هدف خود رسید مهم کنکور هست در آزمون هایی از مدرسه که پیشروی بیشتری نسبت به قلم چی داشت به صورت سطحی پیش خوانی می کردم ولی هدف اصلیم رسیدن به مباحث آزمون قلم چی بود.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله به جای تشریحی خواندن تستی خواندن را مد نظر گرفتم.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

ساعت مطالعه  و تست های دروسی که  نقاط ضعفم بود بیشتر کردم و آنها را اوایل هفته اول می خواندم که بیشتر انرژی داشتم همچنین آزمون های زمان دار زیادی کار می کردم بنظر من اگر به نقاط ضعفمان اهمیت ندهیم و آنها را عقب بندازیم در کنکور موفق نمی شویم چون کنکور را نمی توان فقط با چند درس موفق شد.


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

من هرسال در زمان ثبت نام خود با طرح حکمت همه کتاب های ابی و سه سطحی را می گیرم کتاب های آبی مناسب یادگیری و سه سطحی مناسب جمع بندی دروس هست  ابتدا کتاب آبی را کار می کردم و در آزمون های پوششی از سه سطحی برای جمع بندی استفاده می کردم کتاب آبی با داشتنس سوالات کنکور سراسری و پوششی باعث یادگیری هرچه بیشتر مطالب و کتاب سه سطحی  با  داشتن تعداد   تست های مناسب و مهم و پرتکرار برای دوران جمع بندی بسیار مناسب هست. 


6-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در دروس ریاضی و فیزیک . قبلا تست های زیادی برای این دو درس نمی زدم ولی دریافتم برای موفقیت در این درس ها باید تست های زیاد و متنوع بزنم با افزایش ساعت مطالعه از چندین کتاب تست های متنوع میزنم و درصدم به مرور و تدریجی  رشد کرد.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

در تایم های استراحتم به سایت کانون سر میزنم و  از مطالب آموزشی  سایت   که نفرات برتر سال های قبل می نوشتند را مطالعه می کردم همچنین در صفحه پرسش و پاسخ که همین امسال درست شده است سوالات دوستان دیگر را می خواندم و جواب می دادم و اگر جواب سوالاتشان را نمی دانستم از جواب دوستان دیگه استفاده می کردم.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله من هر چهارشنبه و پنجشنبه قبل آزمون دوباره از مطالب استفاده می کردم.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

ساعت ۱۶ همزمان با آمدن پاسخ تشریحی کارنامه را دریافت می کردم تمرکزم بر روی درصد هایم بود می دهیم که آیا درصد هایم نسبت به آزمون قبل بهتر شده است یا سطح سوالات  ان درس نسبت به آزمون قبل سختر شده یا آسان تر و مطابق با آن تحلیل می کردم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از کارنامه های اصلی بازیابی سوال محور و اشتباهات استفاده می گرفتم کارنامه بازیابی سوال محور ویژه دوران جمع بندی و از کارنامه اشتباهات بعد از هر ازمون برای تحلیل ازمون استفاده میکردم از کارنامه اصلی هم برای مقایسه عملکرد خود نسبت به آزمون قبلی خود استفاده می کردم.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

تا روز پنج شنبه دروس دوازدهمم را تمام می کنم که روز جمعه آزمون هدف گذاری بدهد وتا روز دوشنبه نیز دروس پایه را تمام می کردم و تا روز پنج شنبه دوره می کنم همیشه پردازش اول شرکت می کنم چون معتقدم باید مطابق با کنکور آزمون بدیم زمانی که خود خواسته در پردازش های دیگه شرکت می کنیم خودمان را گول می زنیم کنکور صبح برگذار می شود نه زمان های دیگر از ساعت ۸ صبح آزمونم را شروع می کنم.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

دوباره همه سوالات را بدون در نظر گرفتن از اینکه غلط زده ام یا درست می زنم و بعد از زدن هر سال پاسخ آن سوال را می خواندم حتی اگر آن رادرست زده باشم چون با این کار به دیدگاه طراح اشراف بیشتری پیدا می کنیم و ذهن طراح را در سوال های دیگر بهتر بخوانیم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال پایه از وضعیت درسی مناسبی برخوردار بودم و معمولا از نفرات برتر کلاسم بودم و حدودا روزی ۶ ساعت بعد از آمدن به خانه از مدرسه  مطالعه می کردم و  معمولا تراز هایم در حدود ۶۶۰۰ تا ۶۸۰۰ بود از تابستان سال دوازدهم هم به تراز ۷۰۰۰ رسیدم دلیل پیشرفتم هم افزایش ساعت مطالعه و تست به صورت پیوسته و به مرور بود تا بتوانم در سال کنکور با خیال راحتی به مرور مطالب بپردازم همچنین اینکه روز به روز به هدف خود نزدیک می شدم هم تلاشم را مضاعف میکرد.


8- آیا تاکنون در تالار گفت  و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟

بله در تالار پرسش و پاسخ اختصاصی به سوالات دوستان پاسخ می دهم


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

بله با توجه به کارنامه آزمون گذشته ام هدف گذاری می کردم و در تلاش برای رشد یک یا دو پله ای در آزمون بعد بودم در درس هایی هم که نقطه پایدارم بود سعی در تثبیت آن داشتم.


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

من ترکیبی از این دو روش استفاده می کنم در از درس هایی که نقطه قوت من هست به روش بازیابی و در نقاط ضعیفم دوباره خوانی می کنم  روش بازیابی می تواند کمکی بکند که چندین بار دوباره خوانی نمی کند دوباره خوانی زمان زیادی می طلبد و ممکن است از مباحث عقب بمانیم ولی بازیایی کارایی بالاتر و زمان کمتری را می طلبد همچنین به این موضوع دقت می کردم که در روش بازیابی افراط نکنم یعنی تعداد آزمون هایی که می دهم انقدر زیاد نباشد که جنبه دوباره خوانی داشته باشد.


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

برای برخی درس ها مثل زیست دینی و فرمول های درس های اختصاصی .در دروس زیست   و دینی عبارت های مهم و مطالبی که هدف طراحان کنکور است و همچنین نکات پرتکرار و فرار تستی در دروس ریاضی و فیزیک هم فرمول های هر بخش را می نوشتم و و از هر مدل و تیپ تست معمولا یک یا چند تست به صورت حل شده می نوشتم.


4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

بله.


5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

در تایم های استراحتم به کار هایی که علاقه دارم می پردازم مثلا من خیلی به خواندن مقاله های علمی زیست علاقه دارم و بیشتر اوقات در تایم استراحتم آنها را مطالعه می کنم و اگر سوالی برایم پیش آمد از برادرم می پرسم.


6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

بله در اواخر مرداد ماه دچار افت تراز شدم دلیل هم افت انگیزه و خستگی بود چند روزی را به خود استراحت دادم و روی انگیزه ام برای رسیدن به هدف بزرگم کار کردم که خدا را شکر توانستم دوباره به چرخه مطالعاتی خوندن برگردم.


7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبانم هر هفته یک سری مطالب مشاوره ای ویژه هر آزمون را در قالب ویس ها و فایل ها برایمان ارسال می کرد که در برنامه ریزی بسیار کمک کننده بود همچنین هر هفته هم وضعیت درسی دانش آموز را تحت نظر داشت. بنظرم پشتیبان خوب کسی است که پیگیر وضعیت درسی دانش آموز باشد و در دوران سخت بتواند با راهنمایی هایش  به دانش آموز کمک کند.


8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده ام در مسائل منابع بسیار به من کمک کردند به طوری که هر منبعی که نیاز داشتم را سریعا برایم فراهم کردند و ازشون متشکرم در مباحثی مثل انگیزه و  طریقه خواندن دروس کار خاصی انجام نمی دهد و خودم آنها را انجام و تقویت می کنم.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

زمان آزمون را شخصی سازی کردم یعنی در برخی درس ها مثل زیست که تسلط بالاتری داشتم وقت آن را به درس هایی مثل ریاضی و یا فیزیک می دادم و قبل از آزمون دقیقا مقدار زمان هر درس و مقدار  زمان کمکی هر درس را مشخص می کردم.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از روش ضربدر منها استفاده می کنم بنظرم این روش علاوه بر اینکه ما را از وضعیت پاسخ گویی به دروس اگاه می کند برنامه ریزی برای برگشت به هر درس را هم مشخص می کند مثلا مشخص می کند که در این آزمون یک درس را مثل فیزیک سوال های نزده و شک دار بیشتری نسبت به درس ریاضی داریم و در این حال زمان کمکی بیشتری برای درس فیزیک قرار می دهیم.

--------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها  دنبال کنید.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) پژمان حسین زاده


--------------------------------------------

Menu