گفت و گوی اعظم معصومی با قهرمان پیشرفت مریم السادات غریبی

به دلیل اینکه سال اول رتبه و امتیاز مناسبی را برای رشته ای که دوست داشتم نیاوردم و تصمیم گرفتم که باز هم برای رسیدن به هدفم تلاش کنم که بعد‌ها حسرت اینکه چرا برای ان رشته ای که دوست داشتم تلاش نکردم

گفت و گوی اعظم معصومی با قهرمان پیشرفت مریم السادات غریبی

مریم السادات غریبی در یک نگاه

رشته: انسانی

نام شهر: یاسوج 

نام مدرسه : کوثر 

رتبه سال اول: 3054

رتبه سال دوم :1346     

سال های حضور در کانون : 6 سال 

رشته قبولی : دبیری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فاطمه الزهرا اصفهان

تحصیلات و شغل پدر : فوق لیسانس و معاون دانشگاه فنی

تحصیلات وشغل مادر : دیپلم و خانه دار

 

درصد های کنکور سال 1400 :

زبان و ادبیات فارسی 47  عربی 63    فرهنگ و معارف اسلامی 79   زبان خارجی 15   ریاضیات 25   اقتصاد 65   ادبیات فارسی تخصصی 54  

زبان عربی تخصصی 69   تاریخ و جغرافیا 10   علوم اجتماعی 60   فلسفه و منطق 16   روان شناسی 72


 چرا پشت کنکور ماندید؟

به دلیل اینکه سال اول رتبه و امتیاز مناسبی را برای رشته ای که دوست داشتم نیاوردم و تصمیم گرفتم که باز هم برای رسیدن به هدفم تلاش کنم که بعد ها حسرت اینکه چرا برای ان  رشته ای که دوست داشتم تلاش نکردم را، نخورم.

 

نظر خانواده برای کنکور مجدد؟

نظر خانواده ام در این مورد کاملا مثبت بود. آن ها حق انتخاب را به خودم داده بودند و من را برای دوباره تلاش کردن برای رسیدن به هدفی که دوست داشتم، تشویق کردند.


فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

دلیل عدم موفقیت خودم در سال اول را این می دانم که من سال اول بیشتر دروس دوازدهم را مطالعه می کردم و کمتر به مطالعه دروس پایه می پرداختم و هم چنین تست کمتری کار می کردم. اما سال دوم هم تعداد بیشتری تست حل می کردم و هم به مطالعه دروس هر سه پایه توجه می کردم.


امسال با چه چالش هایی رو به رو بودید؟

بدترین چالشی که با آن مواجه بودم مجازی بودن آزمون ها بود و بعضی وقت ها دسترسی به اینترنت خیلی ضعیف بود و باعث می شد وقت برای آزمون دادن برای من کم شود و بعضی از مواقع کنترل زمان را از دست می دادم .


روش مطالعه نقاط قوت یک درس اختصاصی و عمومی را بیان کنید.

بین دروس تخصصی درس روان شناسی را بهتر و مسلط تر بودم . اول خود کتاب درسی را می خواندم و بعد  درس نامه کتاب آبی کانون رااستفاده می کردم و در آخر تست حل می کردم و هم سوالات درست و غلط و حل نکرده را دوباره تحلیل می کردم و اگر مبحثی را درست متوجه نمی شدم باز هم به درس نامه کتاب آبی مراجعه می کردم.بین دروس عمومی  تسلط بیشتری بر درس دین و زندگی داشتم و اول خود کتاب را کامل و دقیق می خواندم و در کنار آن از کتابچه آیات و نکات استفاده می کردم و خودم سعی می کردم تا جایی که می توانم ، بین آیات ، رابطه های عللی و معلولی را تشخیص دهم و در آخر سراغ حل تست هایش می رفتم و اگر در تحلیل تست ها نکات مهم و جدیدی می دیدم داخل کتاب درسی یاداشت می کردم.

 

درسی بوده که روش مطالعه اش را تغییر داده باشید؟ توضیح دهید. 

درسی که شیوه مطالعه ی آن را تغیر دادم درس علوم و فنون ادبی بود و شیوه مطالعه سال اولم این طور بود که طبق ترتیب کتاب درسی مطالعه می کردم اما سال دوم شیوه مطالعه خودم را تغییر دادم و به صورت موضوعی می خواندم و تست ها را هم به صورت موضوعی تفکیک کرده و حل می کردم . شیوه مطالعه آن تا حدی شبیه شیوه مطالعه فارسی عمومی بود و علوم و فنون هر شب 10 تست قرابت و 10 تست آرایه ادبی  و 10 تست عروض حل می کردم و مبحث تاریخ ادبیات و سبک شناسی را درون برنامه ام قرار می دادم و برای مبحث تاریخ ادبیات سعی می کردم نام شاعران و آثار را رمز گذاری کنم .

 

چطور با کانون آشنا شدید و چند سال عضو بودید؟ 

سال ششم ابتدایی بودم که از طریق مدیر مدرسه با کانون آشنا شدم و در آزمون ها شرکت کردم و 6 سال عضو کانون بودم .

 

برنامه ریزی دو هفته ای را چگونه انجام می دادی؟ 

برنامه ریزی ام طبق برنامه راهبردی بود .در هفته اول حدود 80 درصد مطالب را می خواندم و تست حل می کردم و در هفته دوم بقیه مطالب باقی مانده را می خواندم و تست حل می کردم و مطالب هفته قبل را مرور می کردم و یک بار دیگر تست های غلط و نزده را تحلیل می کردم.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی و چگونه انجام می دادید؟ 

من جمعه هایی که آزمون داشتم ، بعد از آزمون به گردش و تفریح می رفتم چون اعتقاد دارم که تفریح برای روحیه ی یک کنکوری واقعا نیاز است و آزمونم را روز جمعه تحلیل نمی کردم اما روز شنبه را به تحلیل دروس عمومی و ریاضی و اقتصاد می پرداختم و بقیه دروس تخصصی را روز یکشنبه تحلیل می کردم .

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟ 

مطالبی که در مورد رتبه برتر ها و شیوه های مطالعه ی آنها بود را می خواندم و هم چنین به سخنان آقای قلم چی که در سایت قرار می دادند گوش می دادم 

 

از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله همیشه سعی می کردم از تکنیک های مدیریت زمان در آزمون هایم استفاده کنم تا روز کنکور دچار مشکل نشوم چون زمان برای یک کنکوری خیلی مهم و سرنوشت ساز است . از دفتر برنامه ریزی هم استفاده می کردم چون به عقیده ی من مطالعه یک کنکوری باید مطابق با برنامه ودقیق باشد . درس خواندن بدون برنامه فایده ای ندارد و برنامه درست و دقیق اساس کار یک کنکوری است 

 

فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ 

بله این ایمان را داشتم که رتبه ام امسال نسبت به سال قبل بهتر شود چون هم بیشتر تلاش کرده بودم و هم اصولی تر و دقیق تر مطالعه داشتم .


روز کنکور چطور بود؟ 

روز کنکور صبح زود بیدار شدم و بعد از صرف صبحانه با پدرم به سمت محل برگزاری کنکور حرکت کردیم اوایل استرس کمی داشتم ولی با یاد و ذکر خدا استرس من کمتر شد و وقتی که شروع به آزمون دادن کردم و با سوالات مواجه شدم ، اثری ازاسترس در من وجود نداشت 

 

و حرف آخر

سخن من به تمام دانش اموزان کنکوری این است که از تمام وقت خود نهایت استفاده را ببرند و در این زمان باقی مانده همه تلاش خود را بکنند تا به هدف خود برسند .

مصاحبه کننده: اعظم معصومی


قهرمان پیشرفت، فائزه گلستانی، از رتبه ی 37331 تجربی تا رتبه ی 1556 ریاضی

قهرمان پبشرفت، سید محمدرضا حسینی، از رتبه ی 17385 تا رتبه ی 654

قهرمان پیشرفت، ملیکا شلیله، از رتبه ی 12581 تا رتبه ی 2060

Menu