گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت امیررضا عباسی

مهم‌ترین توصیه ای که به دانش آموزان دارم این است که به هیچ وجه از هدفی که دارند و تلاشی که برای رسیدن به آن هدف دارند، دست نکشند

گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت امیررضا عباسی

امیررضا عباسی در یک نگاه 

شهر : یاسوج

سال های حضور در کانون : چهارم ، ششم ، نهم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی ، 7 سال ، 94 آزمون

میانگین تراز 1400: 5912

 رتبه کنکور سراسری سال 99  : 3022 منطقه 3

رتبه کنکور سراسری سال 1400 : 1297 منطقه 3 

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه ارتش

تحصیلات و شغل پدر : لیسانس ، کارمند  

تحصیلات و شغل مادر : لیسانس ، خانه دار

 

چه عواملی باعث شد که به این نتیجه برسی که یک سال دیگر هم تلاش کنی ؟

راستش را بخواهید احساس می­کردم به دلیل عدم تسلط و مدیریت زمان نامناسب ، نتوانسته بودم در کنکور 99 آن­طور که لازم و شایسته بود عمل کرده  و به همین دلیل نتوانستم به آن هدفی که می­خواستم برسم و به دلیل علاقه زیادی که به رشته " پزشکی " داشتم ، تصمیم گرفتم تا یک سال دیگر این شرایط را آزمایش کرده و برای رسیدن به هدف قلبی خودم تمام تلاش لازم را به کار گرفته و موارد ضعف در سال اخیر از جمله تست زنی کم ، عدم تحلیل آزمون و برنامه ریزی مناسب را برطرف کنم و سعی کنم در یک مسیر درست و اصولی این بار برای هدف موردنظر خود تلاش کنم . 

 

نظرخانواده و همرامی آن­ها درباره این موضوع چگونه بود ؟

من معتقد هستم که در این زمینه بزرگترین پشتیبان و حامی من ، خانواده بودند که بیشترین حمایت را از من داشتند و بزرگترین مشوق من در این سال سخت بودند، چرا که با وجود امکان تحصیل من در یکی از رشته های دانشگاه با رتبه ی سال 99 ، به تصمیم من مبنی بر ادامه دادن برای مطالعه کنکوری احترام گذاشتند و از تصمیم من حمایت کردند و حتی بار دیگر مشکلات و سختی های مربوط به فراهم کردن شرایط سال کنکور از جمله محدود کردن تفریحات و فراهم آوردن شرایط مکان مطالعه برای من را به جان خریدند تا من بتوانم برای هدف خود تلاش و در نهایت تصمیم من به ماندن و ادامه تلاش برای کسب هدف دلخواه انجامید . 

 

از سختی های سال کنکور بگو ، زمان های بود که خسته بشوی یا از تصمیم خود پشیمان بشوی ، چطور آنها را مدیریت می­کردی ؟

در مورد پشیمان شدن از مسیر خیر ، چرا که از همان ابتدای کار خودم را ملزم می­دانستم که باید به آن هدفی که در ذهن دارم برسم و باید برای رسیدن به این هدف این بار تمام تلاش خودم را به کار بگیرم ولی خب به طبع در این مسیر سخت ، زمان هایی بود که خسته بشوم و دچار افت انگیزه و انرژی شوم به خصوص در اوقاتی که علی رغم تلاش و عملکرد مطلوب نتیجه دلخواه را در آزمون ها کسب نمی­کردم  اما سعی می­کردم با صحبت کردن با  اعضای خانواده و پشتیبان ، آرامش لازم را کسب و برای جبران تلاش مجدد داشته باشم 

 

فکر می­کنی مهم­ ترین مواردی که باعث شد در سال اول نتیجه نگیری چه بود ؟

در سال اول ، من  برنامه ریزی و  تعادل مطالعه کافی نداشتم و زمان کمی را برای تست زنی اختصاص می­دادم به همین دلیل تست سنجشی محدودی داشتم  و به صورت کلی میانگین تست زنی من در هفته کم بود و از طرفی اصلا تحلیل آزمون مناسبی نداشتم و ایرادات و اشکالات آزمون ها را ارزیابی نمی­کردم که همین عوامل سبب شدند تا با آمادگی ناکافی مهیای جلسه کنکور شده و به دلیل مدیریت زمان نادرست ، تمرکزم را از دست دادم و باعث شد تا نتوانم نتیجه دلخواه خودم را کسب کنم  . 

 

از چالش هایی که در سال دوم با آن روبرو شدی بگو

به نظرم بزرگترین چالشی که من امسال با آن روبرو شدم ، مشکلات روحی، روانی ناشی از ماندن پشت کنکور بود که مرا درگیر و نگران بازخورد و قضاوت دیگران می­کرد و سعی کردم بیشتر این موارد را با خانواده و پشتیبان خودم در میان بگذارم و از طرف دیگر افزایش میانگین تست هفتگی و تداوم در حفظ آن و تحلیل آزمون درست و منظم از جمله مهم­ترین چالش هایی بود که در سال دوم با آنها روبرو بودم ، البته واقعا فشار و استرس سال دوم به جهت ترس از شکست و نتیجه نگرفتن در کنکور و بازخورد و نگرش بد دیگران بیشتر بود ولی سعی میکردم برای رشته تحصیلی و شغل آینده ای که قرار است در طول زندگی داشته باشم ، از هیچ تلاشی دریغ نکنم تا بتوانم به رضایت درونی برسم . 

 

نقاط قوت دروس عمومی و اختصاصی و روش مطالعه آن ها چگونه بود ؟

نقطه قوت من برای دروس عمومی ، درس دین و زندگی بود ، روش مطالعه من در این درس به این صورت بود که متن کتاب درسی را بسیار مسلط بودم و مطالعه زیادی داشتم به حدی که آیات و روایات کتاب را حفظ ، و حتی محل نوشته شدن آنها در کتاب درسی را نیز می­دانستم و از طرفی چون به درس عربی مسلط بودم ، درک ترجمه آیات برایم آسان بود و به من کمک زیادی می­کرد .

نقطه قوت من برای دروس اختصاصی درس فیزیک بود و اساس روش مطالعه من در این درس تست زنی زیاد بود ، یعنی خیلی خودم را درگیر کتاب درسی و مثال های آن نمی­کردم و بیشتر سعی می­کردم پس از تسلط نسبی به کتاب درسی ، به سراغ تست زنی بروم و تا جای ممکن با تست زنی زیاد با انواع تیپ بندی های مختلف تست ها نیز آشنا بشوم و نکات تست ها را یادداشت و تست های مهم موردنظر را علامت­دار و مجددا مرور می­کردم .

 

از چه منابعی از کانون استفاده می­ کردید و چه ویژگی هایی داشت ؟

برای تمام دروس از کتاب های آبی و سه سطحی کانون و برای دروس عمومی از کتاب های زرد عمومی کانون نیز استفاده می­کردم ، به نظر من کتاب های آبی به جهت دربرداشتن سوالات کنکور سراسری و سوالات تالیفی مشابه کنکور منبع مناسبی برای تمرین و تسلط هستند و کتاب های سه سطحی به جهت تعداد تست مناسب ، خلاصه ، مفید و پرنکته هستند و شاید بتوانم بگویم هر تست آن به اندازه 3 تا 4 تست نکته تستی دربرداشت و منبعی مناسب برای افزایش تسلط و مرور بودند .

در دوران جمع بندی نیز از کتاب های جمع بندی و زرد کانون استفاده می­کردم که برای افزایش تسلط و بازدهی بالا در زمان کم به من بسیار کمک کردند . 

 گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت امیررضا عباسی

چه طور با کانون آشنا شدی ؟ و چرا آزمون های کانون را انتخاب کردی ؟ و مهم ترین ویژگی آزمون های کانون از نظر تو چیست ؟

آشنایی من با فضای کانون به وسیله مادرم و از دوران ابتدایی بود و به دلیل بازخورد مثبت و نتیجه مثبت گرفتن اقوام تصمیم به ثبت نام در این آزمون ها گرفتم  و در آن زمان هدف من قبولی در آزمون ورودی مدارس برتر برای دوره دوم بود که خوشبختانه توانستم به این امر دست پیدا کنم ، از نظر من مهم­ترین ویژگی های ازمون های کانون ، سطح علمی مناسب سوالات و جامعه آماری و تعداد شرکت کنندگان بالای آزمون های کانون است که باعث می­شد در کنار فضای آموزشی ، من بازخورد بهتری از خودم پیدا کنم و بتوانم خودم را بهتر بسنجم. 

 

چگونه برنامه ریزی دو هفته ای می­ کردی ؟

برای برنامه ریزی ، از برنامه راهبردی استفاده و با توجه به منابعی که داشتم ، سعی می­کردم محدوده های تستی مربوط را برای خودم مشخص کنم و تا اواخر هفته اول مطالعه و تست دروس دوازدهم و سپس به مطالعه و تست برای دروس پایه می­پرداختم و از سه شنبه هفته دوم تست زنی زمان­دار و آزمون مشابه پارسال را در اولویت برنامه خود قرار می­دادم . البته از آزمون هدف­گذاری هم استفاده می­کردم و سعی می­کردم مباحثی که به صورت کامل مسلط هستم را پاسخ کامل داده و سوالاتی که بلد نبودم را در هفته دوم و پس از تسلط به تمام منابع مطالعه و تحلیل می-کردم .

 

چگونه تحلیل آزمون انجام می­ دادی ؟

یکی از بزرگترین اشتباهات من این بود که برای کنکور 99 ، تحلیل آزمون را دست کم می­گرفتم اما برای کنکور 1400 ، سوالات نادرست و نزده و شک دار خودم در تمام دروس را تحلیل می­کردم و سعی می­کردم حتی سوالات درست خود را تحلیل و نکات و حتی صورت سوالات را یادداشت کنم که باعث می­شد در پایان سال یک منبع مناسب از نکات و سوالات مربوط به اشتباهات خود در قالب کتاب خودآموز داشته باشم . 

 

 از چه مطالبی در سایت و مجله کانون استفاده می­ کردی ؟

عمدتا از مطالب موجود در مجله های کانون و ابزار های کارنامه استفاده می­کردم ، جعبه ابزار کارنامه یکی از مهم­ترین منابع تحلیل کارنامه و بازیابی اشتباهات برای من بود که باعث می­شد نکات تک تک سوالات را یاد گرفته و مسلط شوم و مطالب علمی و انگیزشی مجله های کانون برای افزایش انگیزه و روحیه مطالعه من بسیار کمک کننده و مفید بود و باعث می­شد تا با انرژی بیشتری برای هدف مطلوب تلاش کنم .

 

از روش­ های مدیریت زمان استفاده کردی ؟ 

در زمان آزمون ها ، من از تکنیک زمان نقصانی استفاده می­کردم و سعی می­کردم در حین پاسخگویی به سوالات ، تکنیک ضربدر  منها را نیز استفاده کنم که در صفحه کانون توضیح داده شده بود ، یعنی در کنار سوالاتی که قرار بود حل کنم ولی طولانی بود را با ضربدر و سوالاتی که قصد بررسی مجدد آنها نداشتم را با منها مشخص کنم .

 

توصیه ای به دانش آموزان داری ؟

مهم ­ترین توصیه ای که به دانش آموزان دارم این است که به هیچ وجه از هدفی که دارند و تلاشی که برای رسیدن به آن هدف دارند، دست نکشند و از صحبت های منفی محیط تا جای ممکن فاصله گرفته و اثر نپذیرند و سعی کنند تعادل در همه موارد در برنامه ریزی زندگی خود، از جمله مطالعه و تفریح را رعایت کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند . هدفشان همواره این باشد که از همین لحظه تا جلسه کنکور سعی کنند بهترین خودشان باشند.

مصاحبه کننده: محمد بهرامی نسب


قهرمان پیشرفت، مریم اسکندری، از رتبه ی 4926 تا رتبه ی 974

Menu