گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت علیرضا عارفی پور

نقطه قوت شما در کدام درس اختصاصی بود؟ روش مطالعه تو در این درس چگونه بود؟

گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت علیرضا عارفی پور



علیرضا عارفی پور در یک نگاه : 

رتبه کنکور سراسری سال 99 : 4250 منطقه 2

رتبه کنکور سراسری سال 1400 : 1257 منطقه 2

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه قم 

سال های حضور در کانون : دهم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی ، به مدت  4 سال

شهر : قم 

تحصیلات و شغل پدر : دکترا – پزشک عمومی 

تحصیلات و شغل مادر : دکترا – پزشک متخصص 

نام مدرسه : دبیرستان ماندگار امام صادق

 

 مهم ترین مواردی که باعث شد در سال اول نتیجه نگیری چه بود ؟

1- من در سه سال اولی که به کانون آمده بودم ، اصلا از دفترچه برنامه ریزی استفاده نمی کردم و همین موضوع در کنار نداشتن تحلیل آزمون ها به صورت منظم احساس می کنم که به من ضربه زد . 

2- فکر می کنم  دلیل دیگری که باعث شد من در سال اول نتوانم نتیجه دلخواه خودم را کسب کنم این بود که آشفته بودم؛ من اصولا چنین آدمی نیستم و خیلی کم پیش می آمد که در شرایط استرس بگیرم اما انتظارات بیش از حدی که در برخی دروس از خودم داشتم کمی مرا شوکه کرد و از طرفی این انتظارات در کنکور باعث از بین رفتن تمرکز و زمان بندی من شد و نتیجه دلخواهم را کسب نکردم . 

 

چه عواملی باعث شد که به این نتیجه برسی که یک سال دیگر هم تلاش کنی ؟

راستش را بخواهید برای من شرایط رفتن به یک شهر دیگر خیلی دشوار بود ؛ چرا که من نسبت به شهر و خانواده خودم خیلی وابستگی داشتم و از طرفی می دانستم آن طور که لازم و شایسته بود نتوانستم خودم را در کنکور 99 نشان بدهم و میخواستم یک فرصت دیگر برای این رقابت به خودم بدهم تا بتوانم نتیجه واقعی خودم را نشان دهم . 

 

همراهی خانواده در این ایام و با این تصمیم چگونه بود ؟

 خانواده در این زمینه بزرگترین حمایت را از من انجام دادند و به من برای تصمیم گیری آزادی کامل دادند و من را نسبت به ماندن پشت کنکور یا عبور از این مرحله خیلی مقید نکردند و صرفا نگران سختی و فشار کاری سال پیش رو بودند و من این سختی یک ساله را به سختی دوری از خانواده در دوران تحصیل و یا تحصیل در رشته دیگر که دلخواهم نباشد ترجیح می دادم .

 

امسال با چه چالش هایی روبرو بودی ؟ 

به نظرم بزرگترین چالشی که من پس از سال اول با آن روبرو شدم ، ناراحتی بعد از اعلام نتایج و حس شکست در کنکور بود که باعث شد حتی اوایل مطالعه جدی و باانگیزه ای نداشتم و مطالعه چندان پربازدهی هم نداشتم ولی سعی کردم این موضوع را بپذیرم و با شرایط کنار بیایم و این قرار را باخودم گذاشتم که حالا باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنم تا نتیجه ای متفاوت تر از سال گذشته کسب کنم ، مورد بعدی هم غیرحضوری بودن آزمون ها بود که باعث میشد تا من نتوانم خودم را به صورت لازم برای شرایط جلسه حضوری آزمون آماده کنم .

گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت علیرضا عارفی پور


در اختصاصی ها کدام درس نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه تو در این درس چگونه بود؟

نقطه قوت من در دروس اختصاصی، درس زیست شناسی بود.  هم از مطالعه این درس لذت می بردم و هم از اهمیت آن برای کنکور سراسری آگاه بودم. ولی مشکل من این بود که در سال های پایه تست کافی کار نمی کردم و به رغم تسلط کامل روی متن کتاب نمی توانستم نتیجه دلخواه را کسب کنم ولی به مرور سبک مطالعه خود را عوض کردم و  سعی می کردم در کنار مطالعه زیاد و تسلط به متن کتاب و نکات تصاویر ، تست بیشتری بزنم و شاید بتوانم بگویم در کنار هر مبحث ، من ازچند  منبع تستی برای درس زیست استفاده می کردم که کتاب سه سطحی و آبی کانون به جهت تست های گزینشی و طبقه بندی شده خیلی به من کمک می کرد ؛ برای درس زیست من از روش حذف گزینه استفاده می کردم که البته با وجود وقت گیر بودن ، بسیار پر بازده و مطمئن است و می توانیم به مرور و با بالابردن میزان تسلط علمی خود ، سرعت عمل خود را بالا برد .


 در عمومی ها کدام درس نقطه قوت شما بود؟ 

نقطه قوت در عمومی ها درس دینی بود و دلیل این امر تسلط کامل به متن کتاب درسی بود. یعنی می توانم بگویم متن کتاب درسی را به صورت کامل حفظ بودم ؛ به این صورت که بعد از چند بار مطالعه می توانستم تشخیص بدهم که برخی از مباحث از دید طراح فاقد اهمیت تستی هستند و به همین دلیل این قسمت ها را از کتاب درسی خودم خط میزدم تا در بازه های بعدی به سراغ آنها نروم و مطالعه من هدفمند تر میشد و بیشتر تمرکز خودم را معطوف به آیات ، روایات و قسمت های مربوط می کردم . 


بر اساس چه ویژگی هایی از منابع کانون استفاده می کردی؟

برای دروس اختصاصی من از کتاب های آبی و سه سطحی کانون و برای دروس عمومی از کتاب های سه سطحی و زرد عمومی کانون استفاده می کردم و می توانم به جرات بگویم بهترین منبع موجود برای درس فیزیک و ریاضی ؛ کتاب های آبی کانون هستند ، هم در قسمت درس نامه و هم در قسمت تست ها ؛ چرا که تست ها مختصر و مفید هستند و تعداد زیادی تست تکراری از یک مبحث مشخص نمیدهد که زمان را درگیر کند و به نسبت زمان اختصاص داده شده ، می توانستم تمام تیپ مسائل را هم آشنا شوم و به جزییات مسلط شوم .


چه طور با کانون آشنا شدی ؟ و اینکه به چه دلیل به کانون آمدی ؟

یکی از دوستانم در آزمون های کانون شرکت می کرد و به پیشنهاد ایشان من هم در آزمون ها ثبت نام کردم . من عموما از جو های رقابتی خیلی استقبال می کنم ، برای همین ثبت نام کردم ؛ به نظر من آزمون های کانون خیلی خوب می تواند به جهت جامع و کامل بودن عمل کند و تنها عاملی که در بازه های دو هفته ای ، برای داوطلب یک هدف کوتاه مدت برای ارزیابی ایجاد می کند، همین آزمون های کانون است .


برای برنامه ریزی درسی به چه مواردی توجه می کردی؟

برای برنامه ریزی ، از برنامه راهبردی استفاده و با توجه به منابعی که داشتم ، سعی می کردم محدوده های تستی مربوط را برای خودم مشخص کنم و سعی می کردم به جز در دروس حفظی ، بلافاصله پس از مطالعه هر درس تست های آن درس کار شود .


 چگونه تحلیل آزمون انجام می دادی ؟

یکی از بزرگترین اشتباهات من این بود که در سال اول کنکورم ، تحلیل آزمون انجام نمی دادم و به جهت عدم کسب تراز دلخواه ، سوالات را اصلا تحلیل نمی کردم و نهایتا برخی از سوالات نادرستم را با یک نگاه اجمالی بررسی می کردم اما در سال دوم ، برای تحلیل آزمون حداقل نصف روز را اختصاص میدادم و سعی می کردم تمام سوالاتی که نادرست پاسخ داده ام و یا پاسخ نداده ام را تحلیل کنم ، در کنار سوالاتی که در جلسه آزمون برای خودم علامتدار می کردم تا پس از آزمون به صورت ویژه تر ، آنها را بررسی کنم .


از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون بیشتر استفاده می کردی ؟

در سال دوم که تفریحاتم کمی محدودتر شده بود ، سعی می کردم بیشتر  نظرات یا اسلاید های انگیزشی و مصاحبه با افراد برتر کنکور و قهرمان های پیشرفت را مطالعه کنم و از نکات آنها استفاده و در بیشتر مواقع یک انگیزه و نیروی رو به جلو می گرفتم و در کنار این موارد ، از قسمت های مختلف صفحه شخصی خودم در سایت کانون ؛ مثل جعبه ابزار کارنامه برای تحلیل و برنامه ریزی مطالعه خیلی استفاده می کردم .


از روش های مدیریت زمان استفاده می کردی؟

در آزمون ها ، من برای دروس عمومی از روش زمان نقصانی استفاده می کردم اما در دروس اختصاصی سعی می کردم زمان هر درس را برای همان درس اختصاص بدهم تا بتوانم در هر درس عملکرد مناسبی داشته باشم .


دفتر برنامه ریزی داشتی؟

از نظر من ، دفتر برنامه ریزی بهترین ابزاری است که کانون معرفی کرده و من حتی به دوستان غیرکانونی ام هم حتی این منبع را معرفی کردم چرا که باعث ارزیابی مناسب از عملکرد خودم در طول یک هفته می شد و به من برای افزایش ساعت مطالعه و تست انگیزه می داد و سعی می کردم که هر هفته عملکرد خودم را نسبت به هفته قبل بهبود ببخشم . 


فکر می کردی چنین رتبه ای را کسب کنی ؟

متاسفانه من در سال اول از خودم انتظارات زیادی داشتم و وقتی با سطح بالای سوالات روبرو شدم و نتوانستم نتیجه هر درس را به میزان مطلوب خودم برسانم ، کنترل خودم را از دست دادم و استرس بر من حاکم شد علی رغم اینکه تسلط واقعا مناسبی به برخی مباحث نداشتم اما از خودم انتظار عملکردی عالی داشتم اما در سال دوم ، شناخت خیلی خوبی از خودم پیدا کرده بودم و به صورت دقیق نسبت به مباحث احساس داشتم و دیگر سطح سوالت و یا سایر اتفاقات نمی توانست چندان مرا شوکه کند؛ هر چند که استرس بیشری نسبت به سال اول داشتم اما این استرس به درک بهتری از من کمک می کرد . 


توصیه ای به دانش آموزان داری ؟

راستش من اولین توصیه ای که به دانش آموزان دارم این است که در هر حالی به خدا توکل کنید ؛ سعی کنند تا جای ممکن ارتباط معنوی خودشان را قوی نگه دارند و این که در طول سال تحصیلی، دست از تلاش نکشند و همیشه به خودشان یادآوری کنند که تحت هر شرایطی باید به هدفشان برسند و با هر ناملایمت و نتیجه بد ، ناامید نشوند و بالعکس با یک نیرو و انرژی مضاعف برای ادامه مسیر و جبران حرکت کنند و سعی کنند در مسیر حرکت خود پیوستگی و استمرار داشته باشند .

 

مصاحبه کننده: محمد بهرامی نسب

Menu