هنر سومر

در این مقاله که برای آزمون 21 آبنان است به بررسی هنر سومری پرداخته شده است.نویسنده گلشن اسکندری

هنر سومر

هنر سومری

نویسنده: گلشن اسکندری

دولت شهرهای سومری، قدرتشان را از خدای شهر می دانستند و پادشاهان نماینده خدا بر روی زمین بودند.

معروف ترین معابد سومری ها:

معبد آنو یا معبد اوروک (خدای آسمان) ← بر روی یک سکوی مصنوعی ساخته شده و به دلیل داشتن اندود سفید به مهبد سفید شهرت دارد. 

هنر سومر


معبد سین یا معبد اور (خدای ماه) ←سالم ترین و بزرگ تربن زیگورات میان رودان است. این معبد سه طبقه دارد.



تندیس ها و پیکره های سومری

ویژگی های کلیدی تندیس های و پیکره های ستایش، معبد ابو (ابزد رویش گیاه) در تل اسمر (معبد حسونا): سادگی / ایستا و خشک دست به سینه /  حالت رمز گونه /  استفاده از قالب مخروطی و استوانه ای در تندیس ها

مجسمه های سومری حالتی واقعگرا و در عین حال خشک و رسمی و ایستا و پرصلابت با دامنهای چین دار و دست های تاخورده بر سینه به نشانه نیایش با چشمانی درشت و مردمکی با سنگهای رنگین اجرا می شد. اندازه مجسمه های کوچک است در واقع اندازه تندیس ها یکسان نیست. تندیس ها از جنس سنگ مرمر هستند.

 

ویژگی های پیکره های سومر:

سر کوچک ، چشمان درشت به عنوان دریچه روح، ساختار ساده، ساختار پیکره ها به صورت استوانه ای و مخروطی، بر خلاف مصریان که پیکره ها رلددر قالب مکعب می ساختند.

تندیس بز نر و درخت (پایه ای برای آویختن نذورات)، مهارت ساخت پیکره ره با مواد و مصالح گوناگون مانند چوب، طلا و لاجورد نشان می دهد. تندیس بز نر و درخت در موزه دانشگاه فیلادلفیا نگهداری می شود. 

لوح صلح (پرچم اور) از دیگر آثار برجسته سومریان است. این لوح خصلت داستان سرایی دارد و حکایتی را نقل می کند. در این لوح با کنار هم قرار دادن چند تصویر داستانی نقل می شود. 


در کاسه چنگ اور (جعبه موسیقی چنگ) تصاویری حک شده بر روی دسته چنگ، تصاویری طنز گونه از رفتار حیوانات است که نقاشی های متحرک و داستان های مصور (کمیک استریپ) را به یاد می آورد. بر روی کاسه چنگ اور شخصیت های اصلی جانورانی هستند که به کارهای انسانی مشغول هستند.جعبه موسیقی چنگ اور در موزه دانشگاه فیلادلفیا نگهداری می شود.



منبع: کتاب دایره المعارف رویین پاکباز _ کتاب سیر هنر در تاریخ یک _ کتاب تاریخ هنر جهان 

تهیه و تنظیم: گلشن اسکندری دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

Menu