علوم اجتماعی_جامعه شناسی دوازدهم_فاطمه حسینی

مطلب پیشرو شامل درسنامه و تست میباشد از درس دوم جامعه شناسی دوازدهم

علوم اجتماعی_جامعه شناسی دوازدهم_فاطمه حسینی

این مطلب شامل درسنامه و حل چن تست از مبحث علوم اجتماعی درس دوم جامعه شناسی دوازدهم میباشد که توسط 

فاطمه_حسینی | رتبه ۲۹۱ | درصد ۹۵ در درس جامعه شناسی کنکور۹۹ #روانشناسی_دانشگاه‌ علوم‌ توانبخشی‌ تهران


جامعه شناسی دوازدهم درس دوم

منطبق با آزمون ۲۳ مهر 


" علوم اجتماعی "


🔺️اجتماعات و کنش ها رابطه متقابل دارند. 

🔺️مطالعه علمی اجتماعات انسانی => شکل‌گیری علوم اجتماعی 


⚪علوم اجتماعی: ۱_اجتماعات انسانی و چگونگی اثر گذاری آنها بر کنش ها و شیوه زندگی و ۲_ اثر پذیری آنها از کنش ها و شیوه زندگی را " با روش علمی " مطالعه می‌کند‌. 


⚪موضوع علوم انسانی: کنش های انسان و آثار و پیامدهای آن،  فعالیت های غیر ارادی را شامل نمی‌شود زیرا کنش نیستند و جزء علوم طبیعی محسوب می‌شوند. 


🔺️کنش با آگاهی و اراده انسان انجام می شود و هدف و معنای خاصی دارد بنابراین شناخت آن بدون فهم هدف و معنای آن ممکن نیست. 


⚪موضوع علوم طبیعی: پدیده‌های طبیعی که برخلاف کنش به اراده انسان وابسته نیستند‌. 


🟥تفاوت موضوع علوم اجتماعی و علوم انسانی: 


🔴علوم انسانی=> مطالعه کنش های انسانی و پیامد های آن، موضوع آن عام تر از علوم اجتماعی است، مانند روان‌شناسی 


🔴علوم اجتماعی => مطالعه کنش های اجتماعی و پیامدهای های آن، علوم اجتماعی بخشی از علوم انسانی محسوب می‌شود اما برخی از علوم انسانی در زمره علوم اجتماعی نیست( رابطه عموم و خصوص مطلق دارند ) ، مانند جامعه شناسی 


⚠️فلسفه نه جزء علوم طبیعی است و نه علوم انسانی و اجتماعی، بلکه خود دانشی مستقل است. 

موضوع فلسفه اصل وجود است. یعنی به موجودی خاص مانند موجودات طبیعی و انسانی و اجتماعی نمی‌پردازد بلکه قوانین کلی موجودات را شناسایی می‌کند. این قوانین شامل همه موجودات می‌شود. مانند قانون علیت. 


🟨فواید علوم طبیعی:


🟡با " شناخت طبیعت " و قوانین آن => قدرت  "پیش‌بینی" و " پیشگیری" ازحوادث طبیعی

🟡کمک در استفاده از طبیعت

🟡فناوری حاصل از آن => ابزار بهره مندی از طبیعت و "غلبه بر محدودیت های طبیعت" 


🟪فواید علوم اجتماعی و انسانی:


🟣 با شناخت کنش های انسان و پيامد های آن( پدیده های اجتماعی ) => پیش‌بینی پدیده های اجتماعی و درنهایت پیشگیری از آنها

🟣با کشف نظم و قواعد جهان اجتماعی => توضیح تاثیر اجتماعات بر زندگی 

🟣شناخت فضیلت،  عدالت ، سعادت و راه صحیح زندگی و داوری درباره کنش های خوب و بد

🟣انتقاد از کنش های ناپسند و ظالمانه انسان

🟣رها کردن و آزادسازی انسان از ظلم ها و اسارت های حاصل از کنش ها

🟣استفاده از  فرصت های قواعد اجتماعی و در امان ماندن از آسیب های آن

🟣زمینه فهم متقابل انسان ها و جوامع و افزایش همدلی

🟣داوری درباره ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و نقد و اصلاح آنها => فرصت موضع گیری اجتماعی مناسب برای دانشمندان 

🟣داوری درباره علوم طبیعی و فناوری حاصل از آن 


🔺️به سبب آگاهانه و ارادی بودن کنش ها و سایر پدیده‌های اجتماعی و تنوع آنها،  پیش‌بینی در علوم اجتماعی پیچیده تر از علوم طبیعی است. 


🔺️علوم اجتماعی نسبت به علوم طبیعی اهمیت بیشتری دارند زیرا علوم اجتماعی درباره فرصت ها و محدودیت های فناوری به انسان ها آگاهی می دهد و به آنها کمک می کند از طبیعت و علوم طبیعی به شیوه صحیح استفاده کند. 


⚪علوم طبیعی => علوم ابزاری

زیرا ابزار تسلط انسان بر طبیعت و ابزار رهاسازی انسان از محدودیت های طبیعی ‌اند. 


⚪علوم‌انسانی => ۱_علوم تفهمی ، ۲_علوم انتقادی

۱_زیرا به فهم معنای کنش های انسان می‌پردازد.

۲_ زیرا به انتقاد از کنش های ناپسند آدمیان می‌پردازد. 


🟢شاخه های علوم اجتماعی:


علت وجود شاخه های مختلف علوم اجتماعی => همانطور که بدن انسان اعضای گوناگونی دارد و تخصص های مختلفی درباره آن پدید آمده است، کنش ها و زندگی اجتماعی انسان نیز ابعاد مختلفی دارد که برای بررسی این ابعاد ، شاخه ها و دانش های اجتماعی مختلف به وجود آمده. مانند: اقتصاد، حقوق، سیاست، تاریخ، جامعه شناسی،  جمعیت شناسی ، زبان شناسی و.... 


🔺️جامعه شناسی => یکی از شاخه های علوم اجتماعی 


◼جامعه شناسی علم شناخت ۱_ کنش اجتماعی  یا  ۲_ ساختار اجتماعی است. 


🔴جامعه شناسی خرد: بررسی کنش اجتماعی و سایر پدیده های اجتماعی خرد 

🔴جامعه شناسی کلان: بررسی ساختار اجتماعی و سایر پدیده های اجتماعی کلان


⚠️جامعه شناسی خرد و جامعه شناسی کلان نیازمند به هم و مکمل یکدیگرند. 


🔵۳ رویکرد اصلی در جامعه شناسی بر اساس دوری یا نزدیکی به علوم طبیعی:

جامعه شناسی تبیینی،  جامعه‌شناسی تفسیری، جامعه شناسی انتقادی


فاطمه حسینی انسانی:

تست۱: كدام گزينه در ارتباط با علوم اجتماعی و فوايد آن صحيح نيست؟ 

1) علوم اجتماعی ظرفيت داوری درباره علوم طبيعی و فناوری حاصل از آن را نيز دارند و درباره محدوديت های فناوری به انسان آگاهی ميدهند.

2) دانشمندان علوم اجتماعی تلاش ميكنند نظم و قواعد جهان اجتماعی را كشف كنند و تأثير اجتماعات بر زندگی افراد را توضيح دهند. 

3) علوم اجتماعی با شناخت پديده های اجتماعی، فرصت موضع گيری اجتماعی مناسب و صحيح را برای دانشمندان فراهم می آورند. 

4) علوم اجتماعی زمينه فهم متقابل انسانها و جوامع مختلف از يكديگر را فراهم ميسازند. 


تست۲: هر عبارت، به ترتيب پيامد كدام گزينه است؟ 

ـ پديد آمدن شاخه ها و دانش های متفاوت 

ـ همدلي و همراهي انسانها 

ـ شكل گیری جامعه شناسی خُرد 

1) ابعاد زندگي اجتماعی انسان ـ نقد و اصلاح هنجارها و ارزشها ـ مطالعه ساختار اجتماعی

2) پديده ای اجتماعی ـ نقد و اصلاح هنجارها و ارزشها ـ مطالعه فرهنگ 

3) ابعاد زندگی اجتماعی انسان ـ فهم متقابل انسانها و جوامع از يكديگر ـ مطالعه كنش اجتماعی

4) پديده های اجتماعی ـ آگاهی دادن درباره فرصت ها و محدوديت ها ـ مطالعه كنش اجتماعی 


تست۳: هريک از مفاهيم ذيل، در حيطه موضوعات كدام علوم است؟

«موجودات زنده ـ حركت ـ توزيع و توليد ـ تكنولوژی» 

1) فلسفه ـ علوم طبيعی ـ علوم انسانی ـ علوم انسانی

2) علوم طبيعی ـ علوم طبيعی ـ فلسفه ـ علوم طبيعی 

3) علوم طبيعی ـ علوم انسانی ـ فلسفه ـ علوم انسانی

4) علوم طبيعی ـ علوم طبيعی ـ علوم انسانی ـ علوم طبيعی 


پاسخ تست‌ها: 


1) گزینه 3 , علوم اجتماعی با داوری درباره پديده های اجتماعی و انتقاد از آنها، فرصـت موضع گيری اجتماعی مناسب و صحيح را براي دانشمندان فراهم می آورند.

2) گزینه 3، -زندگی اجتماعی انسان به دليل ايـنكـه ابعـاد مختلـف دارد، دانـشهـا و شاخه های متفاوتی را به وجود آورده است. 

- علوم اجتماعی با فراهم كردن زمينه فهم متقابل انسانها، امكان همدلی و همراهی بيشتر ميان آنها را پديد آورده است. 

- جامعه شناسی خرد به مطالعه كنش اجتمـاعی و سـاير پديـده هـای خـرد ميپردازد.

3) گزینه  4، موضوعات موجودات طبيعی و حركت، جزء علوم طبيعی هستند ولي توزيـع و توليد جزء اقتصاد از جمله علوم انسانی است و تكنولوژی نيز از جمله علوم طبيعی به شمار ميرود.



#فاطمه_حسینی | رتبه ۲۹۱ | درصد ۹۵ در درس جامعه شناسی کنکور۹۹

#روانشناسی_دانشگاه‌علوم‌توانبخشی‌تهران

🌐http://bartarha.net/


۱۰ تست از درس ۱ و ۲ جامعه شناسی دوازدهم


 

1_به ترتيب هريک از عبارات زير، به كدام مفهوم اشاره دارد؟

- هر وقت در جامعه، مسئله خاصی مطرح ميشود، زمينه برای پيدايش و رشد اين نوع دانش برای آن موضوع فراهم ميشود. 

- هر آنچه افراد از تجربه های فردی و اجتماعی خود، مطالعات مدرسه ای و دانشگاهی مي آموزند و راهنمای زندگي آنهاست. 

- يادگيری آن، از بدو تولد آغاز ميشود و تا پايان عمر ادامه دارد. 

- فقط علم تجربی را علم محسوب ميكند و علوم عقلانی و وحيانی را علم نميداند. 

1) دانش عمومی ـ دانش علمی ـ دانش حاصل از زندگی ـ جهان مدرن 

2) دانش علمی ـ ذخيره دانشی ـ دانش عمومی - جهان متجدد 

3) دانش عمومی ـ دانش علمی ـ دانش حاصل از زندگی ـ جهان غرب 

4) دانش علمی ـ ذخيره آگاهی ـ دانش علمی ـ جهان سكولار 


2 - صحيح يا غلط بودن عبارات زير را به ترتيب مشخص كنيد.

- اگر جهان اجتماعي دانش عمومی لازم براي انجام كنش ها را در اختيار ما قرار نداده بود، انجام هر كنش بسيار دشوار ميشد. 

- در نيمه دوم قرن بيستم اين رويكرد كه به جاي موضوع علوم بر روش آن ها تأكيد كردند، در محافل علمی رونق يافت. 

- جهان های اجتماعي مختلف بر اساس هويت فرهنگي خود، تعاريف متفاوتي از دانش علمی دارند. 

- در ديدگاهی كه دانش علمی به دانش تجربی محدود نمی شود، هر دانش علمی با هر دانش عمومی سازگار نيست. 

1) ص ـ ص ـ غ ـ غ

2) غ ـ ص ـ غ ـ ص 

3) ص ـ غ ـ ص ـ ص 

4) غ ـ غ ـ ص ـ غ 


3 - كدام گزينه به ترتيب در ارتباط با معنای علم در اوايل قرن بيستم، نادرست و درباره دانش عمومی، درست است؟ 

1) عده ای در جهان غرب، پيدا شدند كه به جای موضوع بر روش علوم تأكيد كردند. ـ يادگيری دانش عمومی از بدو تولد آغاز ميشـود و تـا دوران

بزرگسالی ادامه دارد. 

2) پديده های‌طبيعی، موضوع علوم فيزيكی و موجودات زنده، موضوع علوم زيستی هستند. ـ انسانها خودشان به تنهايی و جداگانه، دانـش لازم را

براي تک تک كنش هايشان توليد ميكنند و در تعامل با يكديگر، آن را به كار ميبرند. 

3) برخی از علوم مانند فلسفه، اخلاق و علوم دينی و تجربی، غير علمی دانسته شد. ـ گسترده ترين بخش ذخيره دانشی ماست كه درباره آن، كمتـر می انديشيم و بيشتر از آن استفاده ميكنيم. 

4) تعاريف متفاوتی از علم ارائه دادند و هر دانش علمی را با هر دانش عمومی سازگار ميدانستند. ـ انسانها درباره آن بيشتر می انديشند و كمتر از

آن استفاده ميكنند.


4- هريک از عبارات زير به ترتيب مصداق كدام مفهوم يا موضوع است؟ 

- جامعه و فرهنگی كه در آن زندگی ميكنيم، آن را در اختيار ما قرار می دهد. 

- گاهي با دست برداشتن از بخشی از راهنمای زندگی به نفع بخشی ديگر، حل ميشود. 

- هر فرد، گروه، قوم، جامعه و امتی آن را دارد. 

- علت وجود تعاريف متفاوت از دانش علمی در جهان های اجتماعی مختلف 

1) دانش حاصل از زندگی ـ تعارض ميان جهان های اجتماعی درباره دانش عمومی و دانش علمی ـ آگاهی مشترک ـ هويت دنيوی

2) شناخت عمومی ـ تعارض ميان دانش علمی و دانش عمومی در يک جهان اجتماعی ـ ذخيره دانشی‌ـ هويت فرهنگی

3) دانش علمی ـ تعارض ميان دانش علمی و دانش عمومی در يک جهان اجتماعی ـ آگاهی مشترک ـ هويت دنيوی

4) شناخت علمی ـ تعارض ميان جهان های اجتماعی درباره دانش عمومی و دانش علمی  ـ ذخيره دانشی ـ هويت فرهنگی 


5 - به ترتيب هريک از عبارات زير، علت، مفهوم و پيامد كدام گزينه است؟

- تعارض ميان دانش علمی و دانش عمومی يك جهان اجتماعی

- مجموعه ای از آگاهی ها و دانش ها كه انسانها در آن سهيم اند. 

- علم ويژه 

1) قطع شدن ارتباط دوسويه ميان دانش عمومی و دانش علمی ـ دانش حاصل از زندگی ـ فراهم شدن دانش علمی قابل توجه درباره روشی خاص 

2) طرح ايده های جديد ـ دانش علمس ـ جامعه و فرهنگی كه در آن زندگی ميكنيم دانش لازم را در اختيار ما قرار ميدهد. 

3) تلاش اعضای جهان اجتماعی برای حل اين تعارض ها ـ دانش علمی ـ درك عميقی از جهان اجتماعی و شناسايی آسيب ها و اشكالاتی است كه در

آن وجود دارد. 

4) دست برداشتن از بخشی از ذخيره دانشی به نفع بخشی ديگر ـ دانش عمومی ـ فراهم شدن دانش علمی قابل توجه درباره موضوعی خاص 


6_هر عبارت به ترتيب با یک از موارد، مرتبط است؟

الف) دانش علمی و دانش عمومی رابطه عموم و خصوص من وجه دارند.

ب)‌ دانش علمی و دانش عمومی رابطه تباین دارند.

ج) دانش علمی و دانش عمومی رابطه عموم و خصوص مطلق دارند.

- دانش علمی‌در دانش عمومی ريشه دارد و امكان انتقاد و تصحيح آن را نيز دارد. 

- انسانها برای سامان دادن به زندگی خود، دانشها را توليد ميكنند. 

- دانش عمومی در مقابل دانش علمی از ارزش ناچيزی برخوردار است. 

1) ج- الف- ب 

2) الف- ج- ب 

3) ب- الف- ج 

4) الف- ب- ج


7_ به ترتيب، كدام گزينه در رابطه با شكل گيری علوم اجتماعی و تعريف علوم اجتماعی، درست است؟ 

1) مطالعه علمی اجتماعات مختلف به شكل گيری علوم اجتماعی انجاميده است. ـ مجموعه ای از دانش ها را دربرميگيرد. 

2) مطالعه عقلی اجتماعات مختلف به شكل گيری علوم اجتماعی انجاميده است. ـ صرفاً به اثرگذاری و اثرپذيری اجتماعات بر كنشهـای اجتمـاعی و

كنشهای اجتماعی بر اجتماعات ميپردازد. 

3) مطالعه علمی اجتماعات مختلف به شكل گيری علوم اجتماعی انجاميده است. ـ صرفاً به اثرگذاری و اثرپذيری اجتماعات بر كنشهـای اجتمـاعی و

كنشهای اجتماعی بر اجتماعات ميپردازد. 

4) مطالعه عملی اجتماعات مختلف به شكلگيری علوم اجتماعی انجاميده است. ـ مجموعه ای از دانش ها را دربرميگيرد. 


8_ عبارت درست در ارتباط با موضوع علوم انسانی و طبيعی و عبارت نادرست در ارتباط با فلسفه به ترتيب در كدام گزينه آمده است؟ 

1 (علوم طبيعی قوانين طبيعی و پديده های طبيعی را شناسايی ميكند ـ فلسفه بخشي از علوم انساني است. 

2 (موضوع علوم انسانی كنش های آدميان و پيامدهای آن است ـ قوانين مورد مطالعه فلسفه شامل همه موجودات ميشود. 

3 (برخي علوم انسانی در زمره علوم اجتماعی نيستند ـ به موجودی خاص مانند موجودات طبيعی و انسانی نميپردازد. 

4 (موضوع علوم اجتماعی عام تر از موضوع علوم انسانی است ـ فلسفه جزء علوم طبيعی نيست و خود دانشی مستقل است. 


9_ نتيجه هريک از موارد زير، به ترتيب، كدام است؟ 

«شناخت طبيعت و قوانين آن توسط علوم طبيعی»، «شناخت قواعد زندگی در اجتماعات» و «داوری علوم اجتماعی درباره پديده های اجتمـاعی و

انتقاد از آنها» 

1 (كمک به فهم متقابل انسانها از يكديگر ـ برخورداری از فرصت های زندگی در اجتماعات ـ افزايش همدلی و همراهی انسانها 

2 (كمک به استفاده از فرصت های اجتماعی ـ در امان ماندن از آسيب های احتمالی زندگی در اجتماعات ـ فراهم شدن ظرفيت داوری درباره ارزشها و هنجارهای اجتماعی و نقد و اصلاح آنها 

3 (كمک به استفاده از طبيعت ـ برخورداری از فرصت های زندگی در اجتماعات ـ كمک به فهم متقابل انسانها از يكديگر 

4 (كمک به استفاده از طبيعت ـ برخورداری از فرصت های زندگی در اجتماعات ـ فراهم شدن فرصت موضع گيری اجتماعی مناسب و صحيح براي دانشمندان 


10_ هر عبارت، به ترتيب پيامد كدام گزينه است؟ 

ـ پديد آمدن شاخه ها و دانش های متفاوت 

ـ همدلي و همراهي انسانها 

ـ شكل گیری جامعه شناسی خُرد 

1) ابعاد زندگي اجتماعی انسان ـ نقد و اصلاح هنجارها و ارزشها ـ مطالعه ساختار اجتماعی

2) پديده ای اجتماعی ـ نقد و اصلاح هنجارها و ارزشها ـ مطالعه فرهنگ 

3) ابعاد زندگی اجتماعی انسان ـ فهم متقابل انسانها و جوامع از يكديگر ـ مطالعه كنش اجتماعی

4) پديده های اجتماعی ـ آگاهی دادن درباره فرصت ها و محدوديت ها ـ مطالعه كنش اجتماعی



" پاسخنامه " 


1_ گزینه 2

هر وقت در جامعه يک مسئله خاص مطرح ميشود، زمينه بـراي پيـدايش و‌ رشد آن فراهم ميشود ← دانش علمی

راهنمای زندگی افراد ← ذخيره دانشی (ذخيره آگاهی) 

يادگيری آن از بدو تولد آغاز ميشود و تا پايان عمر ادامه دارد ← دانش عمومی

فقط علم تجربی را علم محسوب ميكند ← جهان متجدد (جامعه شناسی 3 ، ذخيره دانشی، صفحه های 4 ،5 و 6) 


2_ گزینه 3

در نيمه دوم قرن بيستم اين رويكرد كه به جای موضوع علوم بر روش آنهـا تأكيد ميكردند و صرفاً روش تجربی را روش كسب علم ميدانسـتند، مـورد شک و ترديد قرار گرفت و كم كم در محافل علمی از رونق افتاد.

(جامعه شناسي 3، ذخيره دانشی، صفحه‌های 4 ،6 ،7 و 8) 


3_ گزینه 3

در اوايل قرن بيستم ميلادی عده ای در جهان غرب پيدا شدند كه بـه جـای موضوع بر روش علوم، تأكيد كردند. آنها روش تجربی را تنهـا روش كسـب علم دانستند و گفتند كه همه علوم بايـد از يـک روش يعنـی روش تجربـی استفاده كنند. آنها با اين گفته به تدريج به اين برداشت دامن زدند كه فقط علم تجربی، علم است. آنان ساير علوم مانند فلسفه، اخلاق و علـوم دينـی را‌ غيرعلمی دانستند و علوم انسانی و اجتماعی را فقط در صورتی كـه از روش تجربی استفاده كنند، علم تلقی كردند.

دانش عمومی، گسترده ترين بخش ذخيره دانشی ماسـت. مـا دربـاره دانـش‌عمومی كمتر می انديشيم؛ بيشـتر از آن اسـتفاده مـی كنـيم و در تعامـل بـا يكديگر آن را به كار ميبريم.

(جامعه شناسی 3 ،ذخيره دانشی، صفحه های 3 ،4 ،5 و 7) 


4_ گزينه 2

- جامعه و فرهنگی كه در آن زنـدگی مـی کنـيم، آن را در اختيـار مـا قـرار ميدهد ← شناخت عمومی

- گاهي با دست برداشتن از بخشی از راهنمای زندگی به نفع بخشی ديگر حل ميشود. ← تعارض ميان دانش علمی و دانش عمومی در يك جهان اجتماعی

- هر فرد، گروه و امت جامعه و قومی آن را دارد ← ذخيره دانشی

- علت وجود تعاريف متفاوت از دانش علمی ← هويت فرهنگی

(جامعه شناسی3 ، ذخيره دانشی، صفحه های 4 تا 6 )


5_ گزينه 4

تعارض ميان دانش علمی و عمومی در يـک جهـان اجتمـاعی، علـت دسـت برداشتن از بخشی از ذخيره دانشی به نفع بخش ديگر است. 

دانش عمومی، مجموعه ای از آگاهي ها و دانش ها است كه انسانها در آن سهيم اند. 

پديد آمدن علم ويژه، پيامد  فراهم شـدن دانـش علمـی قابـل توجـه دربـاره موضوعی خاص است.

(جامعه شناسی 3 ،ذخيره دانشی صفحه های 3 ،6 و 7 ) 


6_ گزینه 2

الف: دانش علمی در دانش عمومی ريشـه دارد و امكـان انتقـاد از آن را نيـز دارد. 

ج: دانش ها توليدات فرهنگی انسانها هستند. 

ب: دانش عمومی در مقابل دانش علمی از ارزش ناچيزی برخوردار است. 

(جامعه شناسی 3 ،ذخيره دانشی، صفحه 8) 


7_ گزينه 1

مطالعه «علمی» اجتماعات مختلف به شكل‌گيری علوم اجتمـاعی انجاميـده است. علوم اجتماعی به دانش هايی گفته ميشـود كـه اجتماعـات انسـانی و چگونگی اثرگذاری آنها بر كنش ها و شيوه زندگی ما و همچنين اثرپـذيری آنها از كنش ها و شيوه زندگی ما را به روش علمی مطالعه ميكنند. 

(جامعه‌شناسی 3 ،علوم اجتماعی، صفحه 10) 


8_ گزینه 1

گزينه 1 : درست ـ نادرست (فلسفه، دانشی مستقل است.) 

گزينه 2 : درست ـ درست 

گزينه 3 : درست ـ درست 

گزينه 4 : نادرست (موضوع علوم انسانی عام تر از علوم اجتمـاعی اسـت.) ـ درست

(جامعه‌شناسی 3 ،علوم اجتماعی، صفحه های 11 و 12) 


9_ گزينه 4

- علوم طبيعی با شـناخت طبيعـت و قـوانين آن، بـه انسـان در اسـتفاده از طبيعت كمک ميكنند. 

- دانشمندان علوم اجتماعی تلاش ميكنند نظم و قواعد جهان اجتمـاعی را كشف كنند. آنها با كشف اين قواعد ميتوانند تأثير اجتماعات بر زندگی مـا را توضيح دهند و ما با شناخت اين قواعد هم از فرصت‌های زندگی در آنهـا برخوردار ميشويم و هم از آسيب‌های احتمالی زندگی در اجتماعات مختلف در امان ميمانيم.

- علوم اجتماعی، ظرفيت داوری درباره ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و نقد و اصلاح آنها را دارند. علوم اجتماعی با داوری درباره پديده های اجتماعی و

انتقاد از آنها، فرصت موضع گيری اجتمـاعی مناسـب و صـحيح را براى دانشمندان فراهم می آورند.

(جامعه‌شناسی 3 ،علوم اجتماعی، صفحه 13 ) 


10_گزینه 3

-زندگی اجتماعی انسان به دليل ايـنكـه ابعـاد مختلـف دارد، دانـش هـا و شاخه های متفاوتی را به وجود آورده است. 

- علوم اجتماعی با فراهم كردن زمينه فهم متقابل انسانها، امكان همدلی و همراهی بيشتر ميان آنها را پديد آورده است. 

- جامعه شناسی خرد به مطالعه كنش اجتمـاعی و سـاير پديـده هـای خـرد ميپردازد.

(جامعه‌شناسی 3 ،علوم اجتماعی، صفحه‌های 13 و 16 )

منبع :

Menu