روش مطالعه علوم و فنون از زبان دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

در این مطلب آقای علی جابری رتبه 95 منطقه یک از تهران روش مطالعه‌ی خود را در درس علوم و فنون ادبی با شما به اشتراک گذاشته است.

روش مطالعه علوم و فنون از زبان دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

کانونی های عزیز سلام ...


در این مطلب آقای علی جابری رتبه 95 منطقه یک از تهران روش مطالعه ی خود را در درس علوم و فنون ادبی با شما به اشتراک گذاشته است.



۱.روش مطالعه شما در این درس به چه صورت بود؟

میتوان گفت این درس از ۴ بخش تشکیل شده است : تاریخ ادبیات ، عروض و مباحث مربوط به شعر و وزن ، آرایه های ادبی ، قرابت معنایی .

بخش سوم و چهارم ، وجه مشترک ادبیات عمومی و اختصاصی است . در بحث آرایه ، موضوعی کار میکردم و ابتدا هر آرایه را جداگانه با تست و مثال بررسی میکردم و وقتی بررسی همه آنها تمام شد ، تست های جامع آرایه میزدم و به سراغ تست هایی می رفتم که ترکیب آرایه ها در آنها دیده شود . در بحث قرابت ، به نظر من ، بالاتر از هر چیزی ، اعتماد به نفس خودم مهم بود ؛ این که من باور داشته باشم که میتوانم مفهوم ابیات را بفهمم . خودم را دبیر ادبیاتی فرض میکردم که قادر است مفهوم اشعار را بفهمد و برای دیگران توضیح دهد . همچنین دوره ای به صورت منظم از آن تست میزدم ولی از یک مقطعی به بعد ، این منظم تست زدن را قطع کردم و گاهی به سراغش می رفتم .

تاریخ ادبیات و بخش های حفظی را مطابق برنامه راهبردی میخواندم و سعی می کردم خودم را با مطالب غریبه نکنم تا هر وقت خواستم مرور کنم ، به مشکل نخورم ؛ خلاصه نویسی و نوشتن برخی نکات مهم در این بخش و برای بعضی از دروسش نیز کارگشا بود .

وزن را سماعی کار میکردم ؛ خوب گوش میدادم و خوب تکرار میکردم . این کار ، سرعت شما را بسیار بالاتر می برد و کار به جایی می رسد که با شنیدن یک وزن ، میتوانید زیر ۵ ثانیه وزنش را بگویید . سایت گنجور برای این منظور ، مفید است و من سعی می کردم برای مسلط شدن بر عروض ، روزانه یک ربع وزن های مختلف را بخوانم و سعی کنم بدون تقطیع ، وزن عروضی شان را بگویم ؛ تا جایی که به سطح ایده آل برسم . در بحث قافیه و متعلقات آن ، باید نکات و درسنامه را خوب بخوانید و تست های متنوع بزنید و مطمئن باشید که درصدش را از دست نمی دهید .


۲.میزان تخصیص ساعت مطالعه برای این درس بین دو آزمون چگونه بود؟ 

این موضوع را متناسب با مبحث مورد نظری که قرار بود در آزمون بیاید ، تنظیم میکردم .

سعی می کردم درسنامه مورد نظر را در هفته اول مطالعه کنم که حدودا ۳ ساعت میشد و در هفته دوم از آن مبحث تست می زدم و میانگین ۲ ساعت را به آن اختصاص می دادم .


۳.این درس را در چه زمانی از روز مطالعه می‌کردید؟ 

معمولا صبح ها و گاهی هم هنگام غروب مطالعه می کردم . به دلیل علاقه ای که به این درس و به خصوص مبحث عروض داشتم ، جدا از زمان ثابتی که برایش می گذاشتم ، در زمان هایی که کم حوصله بودم هم به آن مراجعه می کردم تا حالم بهتر شود .


۴.آیا روش مطالعه شما برای آزمون های کانون قلم چی و برنامه درسی مدرسه تفاوت داشت؟

به طور کلی ، برنامه دبیرستان با برنامه راهبردی هماهنگ بود و من هم سعی می کردم طوری بخوانم و کار کنم که هر دو را همزمان پوشش دهم .

از کتاب آبی پیمانه ای دوازدهم کانون استفاده می کردم .


5.روش تست زدن شما در این درس چگونه بود؟

بعد از خواندن درست و کامل درسنامه مربوطه ، تعداد مشخصی تست میزدم و همان موقع آنها را تحلیل میکردم و اگر تستی مهم و نکته دار بود ، آن را هایلایت می کردم تا در زمان های بعدی ، مرورشان کنم .


6.جمع بندی شما در این درس قبل از هر آزمون چگونه بود؟

بخش های حفظی را با مطالعه بیشتر و تست کمتر و بخش های یاد گرفتنی را با مطالعه کمتر و تست بیشتر ، جمع بندی میکردم.


7. نحوه رفع اشکال شما در این درس پس از هر آزمون چگونه است؟

غلط ها و نزده ها و درست هایی که با شک زده بودم را بررسی میکردم . اگر در بخش حفظی مشکل داشتم ، با نگاه به جواب درست ، مشکل رفع میشد و اگر مشکلم در بخش های عروض و قافیه و آرایه بود ، باید بیشتر بررسی میکردم تا نکته ای را از دست ندهم . پاسخنامه را می‌خواندم و اگر مشکل برطرف نشد ، از کتاب و نظرات دبیر استفاده میکردم .



برای ارتباط بیشتر با آقای جابری می توانید به لینک زیر مراجعه کنید یا با شماره ی 0218451 داخلی 3125 تماس بگیرید. 

رتبه برترهای کانون


Menu