بدن انسان

آشنایی با دستگاه‌های بدن و کار هریک از آنها-بدن انسان

بدن انسان

بدن انسان

شش میلیارد انسان روی زمین زندگی میکنند.هر انسان با دیگری تفاوت دارد,اما همه ی ما ویژگی های مشترکی هم داریم,از جمله شباهت در دستگاه های اصلی بدن مانند دستگاه گردش خون و تنفس,دستگاه های بدن  ما از گروهی از اندام ها و بافت ها ساخته شده اند که همه باهم کار کنند.

دستگاه عصبی

شامل مغز,نخاع,اعصاب و اندام های حسی است.این دستگاه همه کارهای بدن را که بیشتر آنها غیرارادی است کنترل میکند

دستگاه تنفس

هوا را به درون شش ها میفرستد تا در آنجا اکسیژن لازم برای زندگی از هوا جدا شود و کربن دی اکسید غیرلازم به هوا برگردد.هم چنین انسان به کمک دستگاه تنفس میتواند صحبت کند.


مغز:اصلی ترین اندام دستگاه عصبی است

شش:اندام اصلی دستگاه تنفس


دستگاه استخوان بندی

از مجموعه ای از استخوان های تشکیل شده است که چهارچوب بدن را میسازد و از اندام های داخلی محافظت میکنند.یک انسان بالغ را 206 قطعه استخوان تشکیل داده است.

دستگاه گوارش

غذایی را که میخورید  هضم و مواد مغذی لازم برای بافت های بدن را جذب و مواد غیرضروری را دفع میکند.در واقع دستگاه گوارش یک لوله ی دراز است.

دستگاه گردش خون

خون را به سرتاسر بدن میرساند.خون اکسیژن و مواد ضروری را در اختیار اندام ها و بافت ها میگذارد  و مواد زاید را از آنها دور میکند.

قلب اندام اصلی دستگاه گردش خون است

دستگاه عضلانی:از ماهیچه های زیر تشکیل شده است

ماهیچه های بدن که با زردپی ها به استخوان ها متصل اند,ماهیچه های صاف که در دیواره ی اندام ها وجود دارند و ماهیچه ی قلب .ماهیچه ها برای کار کردن به خون نیاز دارند تا اکسیژن و انرژی لازم را مواد همراه آن بگیرند.

در بدن انسان 10 دستگاه وجود دارد,البته گاهی دستگاه عضلانی و استخوان بندی را یک دستگاه واحد در نظر میگیرند.

بدن انسان درصورتی سالم است که دستگاه های بدن ککار خود را به درستی انجام دهند 


Menu