معرفی رشته زمین شناسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته زمین شناسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.


مصاحبه با خانم فرناز صفرزاده، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی زمین شناسی دانشگاه خوارزمی و خانم نسیم رسولی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زمین شناسی گرایش چینه فسیل دانشگاه تهران 


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


فرناز صفرزاده، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی زمین شناسی دانشگاه خوارزمی


1. رشته‌ی زمین شناسی را در چند سطر معرفی کنید.

زمین شناسی یکی از رشته‌های علوم پایه است و مانند سایر رشته‌های علوم پایه، مسائل بنیادی گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. زمین شناسی علم شناخت و مطالعه‌ی زمین در ابعاد مختلفی مانند مطالعه‌ی تاریخچه‌ی زمین از سال‌های بسیار دور، تحلیل واکنش زمین به فشارهای وارده، چگونگی وقوع آتشفشان و زلزله، آب‌های زیرزمینی، چگونگی شکل‌گیری و تجمع منابع هیدروکربنی (نفت و گاز) و منابع و معادن مهم دیگر می‌باشد.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

دروس این رشته مشابه دروس زمین‌شناسی و زیست شناسی دبیرستان است ولی در برخی درس‌ها مباحثی مربوط به دروس شیمی، فیزیک و ریاضی نیز تدریس می‌شود.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

قطعا علاقه‌مندی به این رشته، شرط اول است. توانایی تحمل شرایط سخت کاری، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تصمیم‌گیری سریع و امکان فعالیت در شرایط سخت مناطق خارج از شهر نیز از جمله توانمندی‌هایی است که لازم است دانشجویان این رشته داشته باشند.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دروس اصلی و تخصصی این رشته شامل دروس مبانی (زمین شناسی، بلور شناسی و ...)، گروه نقشه برداری (نقشه برداری، سامانه اطلاعات جغرافیایی، فوتوژئولوژی و سنجش از دور)، گروه چینه و فسیل (زمین شناسی تاریخی، دیرینه شناسی 1 و 2 (میکرو و ماکرو فسیل)، رسوب شناسی و چینه شناسی)، گروه سنگ شناسی (سنگ‌های رسوبی، آذرین و دگرگونی )، گروه زمین ساخت (زمین شناسی ساختاری، زمین ساخت، ژئوفیزیک، زمین شناسی مهندسی)، زبان تخصصی، آب‌های زیرزمینی، زمین شناسی اقتصادی، زمین شناسی ایران و زمین شناسی صحرایی است.

لازم به ذکر است که تقریبا همه ی واحدهای رشته‌ی زمین شناسی با واحدهای آزمایشگاهی برای تفهیم عملی درس هم نیاز بوده و بعضی از دروس دارای فیلد (بازدید علمی) برای نمایش پدیده‌ها در طبیعت هستند.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

با توجه به علوم پایه بودن این رشته، میتوان گفت گرفتن پذیرش برای دانشجویان این رشته نسبت به رشته‌های دیگر آسان‌تر باشد. به هر حال کارنامه‌ی دانشجو، فعالیت های علمی او و اعتبار دانشگاه محل تحصیل قطعا بی تاثیر نخواهند بود.


6.  زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

کارشناسان این رشته توانایی همکاری با بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی را دارند. از جمله این سازمان‌‌ها میتوان سازمان زمین‌ شناسی‌ و زلزله کشور، موسسه ژئوفیزیک، شرکت آب و فاضلاب، شرکت‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ سد سازی‌، آب‌یابی‌، حفر تونل‌، راهسازی‌، اکتشافات‌ آب‌، نفت‌، معادن‌ و ... را نام برد.


بخش دوم:


نسیم رسولی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زمین شناسی گرایش چینه فسیل دانشگاه تهران


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی زمین شناسی چیست؟

زمین شناسی مهندسی، تکتونیک، چینه و فسیل شناسی، زمین شناسی اقتصادی، رسوب شناسی، پترولوژی، ژئوفیزیک و آب شناسی گرایش‌های ارشد این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

از جمله مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده در این رشته میتوان به تسط بر نرم‌افزارهایی مانند Arc gis، اتوکد و همچنین پترل و ...، توانایی تهیه و تفسیر نقشه‌های زمین شناسی، توانایی بررسی و تحلیل فعالیت‌های آتش‌فشانی و زلزله، توانایی جست‌و‌جوی منابع انرژی و معادن معدنی و توانایی ارزیابی ایمنی ایجاد یک سد یا تونل در یک منطقه اشاره کرد.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

از جمله زمینه‌های شغلی این رشته میتوان به فعالیت‌های پروژه‌ای جنوب کشور (میدان های نفتی)، پروژه‌های استنتاجی و کار با برنامه‌ها، تحقیقاتی-میدانی و  فعالیت در دفاتر زمین شناسی مهندسی، مراکز تحقیقاتی-جغرافیایی، مراکز نقشه برداری، معادن و شرکت‌های نفتی کوچک و ... اشاره کرد.


4. بازار کار این رشته در ایران چگونه است؟

به طور کلی بازار کار برای اکثر رشته‌ها و گرایش‌ها در ایران با چالش مواجه است اما اگر در هر رشته‌ای دارای اطلاعات زیاد و پایه قوی باشید، با تلاش به شغل و درآمد مناسب هم خواهید رسید.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

در صورت مهارت در حوزه‌ی سنگ‌شناسی، از طریق شناسایی سنگ‌های قیمتی و کسب مهارت تراش و صیقل آن‌ها (گوهر تراشی) می‌توان در زمینه تولید صنایع دستی کارآفرینی کرد.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی زمین شناسی

Menu