معرفی رشته بینایی سنجی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته بینایی سنجی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با خانم فاطمه پیریایی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی بینایی‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خانم نگار حیدری فرد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی بینایی‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)



بخش اول:


فاطمه پیریایی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی بینایی‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


1. رشته ی بینایی سنجی را در چند سطر معرفی کنید.

علمی است که به بررسی میزان بینایی و دید مراجعان می‌پردازد و با برطرف کردن عیوب انکساری چشم بهترین دید را برای بیمار ایجاد می‌کند. اپتومتریست‌ها با بررسی میزان بینایی و اطلاعات حاصل از معاینه، عینکی که بهترین دید را برای فرد ایجاد می‌کند، تجویز می‌کنند. 


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقمندی به دروس زیست شناسی و فیزیک (خصوصا مبحث فیزیک نور) می‌تواند موجب موفقیت و علاقه‌ی بیشتر شود.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

بله، فرد باید توانمندی‌هایی مانند نحوه برخورد درست با بیماران و مراجعین، صبر و حوصله در معاینه بیماران و حفظ روحیه هنگام معاینه بیمارانِ کم بینا و دارای مشکلات حاد را داشته باشد. 


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

عدسی‌های‌ تماسی‌، آسیب‌شناسی‌ چشم‌، اپتومتری‌ کودکان‌، اپتومتری‌ افراد مسن‌ و نیمه‌بینایان‌، اپتومتری‌ مشاغل‌ و بهداشت‌ چشم‌، اپتومتری‌ چشم‌، مکانیسم‌ دید دو چشمی‌، درمان‌ آنومالی‌های‌ دو چشمی‌ و آنالیز مشاهدات‌ کلنیکی‌ از جمله دروس اصلی این رشته هستند.

 

5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

بله این رشته در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز ارائه می‌شود و از جایگاه و موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار است.


بخش دوم:


نگار حیدری فرد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی بینایی‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


1. گرایش‌های ارشد رشته ی بینایی سنجی چیست؟

این رشته در مقطع ارشد دارای یک گرایش بینایی سنجی می‌باشد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و مشهد دانشجو می‌پذیرد.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

توانایی تشخیص و درمان عیوب انکساری چشم (نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی)، معاینه و تایید سلامت چشم، تشخیص و درمان مشکلاتی مانند انحراف چشم، تنبلی چشم کودکان،  مشاوره در امور بهداشتی چشم، تصویربرداری چشم، ارائه تمرین و ورزش‌های چشمی برای درمان اختلالات حرکتی چشم و ارتقای مهارت‌های بینایی، تجویز وسایل کمک بینایی برای کم‌بینایان، و تجویز عینک یا لنز مناسب از جمله توانایی‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.


3. زمینه‌ی شغلی این رشته چیست؟

فعالیت در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، مراکز بهداشت، کلینک‌های خصوصی بینایی سنجی، مشاوره بهداشت‌ چشم‌ و مشکلات‌ بینایی‌ در محیط‌های‌ آموزشی‌، خدماتی‌ و صنایع‌، مسئولیت‌ سنجش‌ بینایی‌ جهت‌ امور استخدامی‌، نظامی‌ و اخذ گواهی‌نامه‌ رانندگی‌ و خلبانی‌، فعالیت در اورژانس‌ برای‌ انجام‌ کمک‌های‌ اولیه‌ چشمی‌ تا رسیدن‌ بیمار به‌ مراکز ذی‌ربط‌ از جمله زمینه‌هایی است که یک اپتومتریست می‌تواند در آن فعالیت کند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

این رشته در حال حاضر بازارکار خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در زمینه‌های ذکر شده مشغول به کار شوند.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، یک اپتومتریست می‌تواند به طور مستقل مطب بزند و در زمینه‌ی تخصص خود فعالیت کنند. که برای اخذ مجوز باید طرح دو ساله‌ی بینایی سنجی را بگذراند.


6. تفاوت وظایف یک اپتومتریست و چشم پزشک چیست؟

کارشناس بینایی سنجی به تشخیص اختلالات چشمی و تجویز عینک‌های طبی و لنز و چشم پزشک به درمان‌های دارویی و جراحی چشم برای درمان بیماری‌های مربوط به چشم می‌پردازد. بیماران چشمی ابتدا باید به اپتومتریست مراجعه کنند و در صورت لزوم (درمان دارویی و جراحی) اپتومتریست آن‌ها را به چشم پزشک ارجاع می‌دهد. 



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی بینایی سنجی

Menu