معرفی رشته ارتباط تصویری(گرافیک)از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته ارتباط تصویری(گرافیک)از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

خانم اسرا مرادی، فارغ التحصیل رشته‌ی گرافیک دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی و حرفه‌ای دکتر شریعتی و خانم زهره سلیمان‌زاده، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ی گرافیک گرایش ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا 


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته های دانشگاهی به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی (لیست رشته ها)



بخش اول:


اسرا مرادی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی گرافیک دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی


1. رشته ی ارتباط تصویری (گرافیک) را در چند سطر معرفی کنید.

در دنیای امروز بسیاری از ارتباطات و انتقال پیام ها با استفاده از نمادها و تصاویر صورت می گیرد. رشته‌ی ارتباط تصویری رشته‌ای است که در آن هر نوع پیامی، شکل و هویت بصری پیدا می‌کند. این رشته با استفاده از تمام اصول سعی می‌کند برای ارتباط، راه حل بصری خلاق و مناسبی ارائه دهد و آن را به گونه‌ای طراحی کند که مخاطب به آسانی مفهوم آن را درک کند.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

تسلط بر دروسی مانند طراحی با تکنیک‌های مختلف برای داشتن ذهن خلاق، سواد بصری، آشنایی دانشجو با مبانی هنرهای تجسمی و رنگ‌شناسی لازم است. همچنین دانشجویان این رشته علاوه بر آزمون تئوری، باید در آزمون عملی نیز مهارت‌سنجی شوند، آشنایی و مهارت با طراحی، مبانی هنرهای تجسمی و رنگ‌شناسی نیز می‌تواند باعث موفقیت دانشجو شود.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

علاقه، خلاقیت‌ و ایده‌پردازی منحصر به فرد از جمله مهارت‌هایی است که برای موفقیت در این رشته لازم است. همچنین یک طراح باید با شاخه‌های مختلف هنری (همچون تصویر‌سازی، عکاسی، خوشنویسی، اصول رنگ، چاپ و ...) و علوم دیگر (همچون روانشناسی، هنر، جامعه‌شناسی، علوم ارتباطات و مخاطب شناسی) آشنایی کامل داشته باشد، زیرا ممکن است از تکنیک‌های سایر شاخه‌ها و علوم در کار خود استفاده کند تا بتواند پیام را به خوبی به مخاطب منتقل کند.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، تاریخچه‌ کتابت‌، خوشنویسی‌، عکاسی‌ پایه‌، ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ دستی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تصویرسازی‌، کارگاه‌ عکس‌ رنگی، تجزیه‌ و تحلیل‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ معاصر، تجزیه‌ و تحلیل‌ آثار ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ ماشینی‌ و تصویر متحرک‌ از جمله دروس اصلی این رشته هستند.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله، در صورت داشتن روزمه و نمونه‌کار خوب می‌توان در دانشگاه‌های سایر کشورها پذیرش شد. این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های برتر کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، فنلاند، ایتالیا و ... تدریس می‌شود. در مقطع دکتری، رشته هنر به دو صورت جداگانه پژوهشی و عملی وجود دارد. دکترای پژوهشی در رشته‌های هنر در ایران و بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود اما دکترای هنر در شاخه هنرهای تجسمی و گرایش‌های مرتبط با ارتباط تصویری و تصویرسازی، با محوریت خلق آثار عملی، در تعداد محدودی از دانشگاه‌های خارج از ایران وجود دارد.


6. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

عکاسی، تصویرسازی، طراحی لوگو، طراحی وب، طراحی جلد، صفحه آرایی، طراحی اوراق اداری، طراحی کارت تبلیغاتی، طراحی پوستر، طراحی کارت ویزیت از جمله زمینه‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به فعالیت در آن بپردازند. البته برای موفقیت بیشتر، بهتر است در یک زمینه به طور تخصصی فعالیت کرد.


بخش دوم:


زهره سلیمان‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی گرافیک گرایش ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی ارتباط تصویری چیست؟

 رشته‌ی ارتباط تصویری (گرافیک) یکی از گرایش‌های مجموعه هنرهای تصویری و طراحی در مقطع ارشد می باشد. مجموعه هنرهای تصویری و ارتباطی در مقطع ارشد دارای گرایش‌های مختلفی مانند انیمیشن، تصویرسازی، ارتباط تصویری، عکاسی، نقاشی، مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی می‌باشد.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

انجام پژوهش در زمینه‌های مختلف هنر، انجام پروژه‌های مربوط به رشته ارتباط تصویری مانند طراحی هویت بصری، طراحی پوستر، طراحی لوگو، طراحی و ساخت موشن گرافیکس، کار با نرم افزارهای طراحی مانند ایلاستریتور، فتوشاپ، افتر افکت و ... از جمله مهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

اشتغال به عنوان طراح گرافیک به صورت فریلنسر و یا فعالیت در مجموعه‌ها، شرکت‌ها و در استودیوهای طراحی از جمله زمینه‌های شغلی است که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن فعالیت کنند. یک گرافیست می‌تواند در سه حوزه‌ی تبلیغات، چاپ و انتشارات مانند تصویرسازی و طراحی جلد کتب، صفحه‌آرایی مجلات و روزنامه‌ها، تهیه پوستر و بروشور و در حوزه‌ی گرافیک تلویزیونی فعالیت داشته باشد.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

رشته‌ی گرافیک لازمه اکثر صنوف و کسب و کارها می‌باشد. کسب و کارها برای معرفی و رقابت نیاز به برقراری ارتباط با مخاطبان خود به صورت تصویری دارند. همچنین یک گرافیست در حوزه‌ی تبلیغات می‌تواند فعالیت کند، تبلیغات نیز خود حوزه‌‌ی بسیار گسترده ای است و همین امر باعث می‌شود این رشته بازارکار گسترده و خوبی داشته باشد.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، به دلیل تنوع مهارت‌ها در این رشته، امکان کارآفرینی به صورت‌های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در صورت داشتن سرمایه در زمینه گرافیک پویا ( متحرک سازی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی، طراحی تیتراژ) و گرافیک ایستا (جنبه‌های گرافیک چاپی از جمله طراحی پوستر، نشانه، کاتالوگ، تصویرسازی، بیلبورد) با تاسیس شرکت کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنند.


6. آیا از درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

درآمد از این رشته بستگی به میزان مهارت طراح دارد. همچنین انجمن صنفی طراحان گرافیک هر ساله تعرفه خود را اعلام می‌کند.


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده ی چند از ده قبولی این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته ی ارتباط تصویری (گرافیک)

Menu