معرفی رشته طراحی لباس از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته طراحی لباس از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

 

خانم محدثه جواهری، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی طراحی لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی و خانم هانیه اسکندرلی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی طراحی لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی 


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته های دانشگاهی به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی (لیست رشته ها)



بخش اول:


محدثه جواهری، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی طراحی لباس دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی


1. رشته ی طراحی لباس را در چند سطر معرفی کنید.

طراحی لباس نوعی هنر است که به خلق لباس و سایر ملزومات آن می‌پردازد. مراحل خلق لباس می‌تواند شامل مراحلی چون طراحی فیگور، طراحی لباس مد نظر روی فیگور، اضافه کردن اکسسور‌ی‌های لازم، الگو سازی لباس و دوخت لباس باشد.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به اکثر کتاب‌های خلاقیت تصویری به خصوص کتاب‌های طراحی اندام و لباس برای افزایش مهارت در طراحی و رعایت نکات اصولی در طراحی و آشنایی با مبانی رنگ و  ... لازم است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

آشنایی با تاریخ هنر و تاریخ لباس جهان، توانایی در برش الگو (الگوی کاغذی و مولاژ)، توانایی در دوخت، آشنایی با رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها (روانشناسی رنگ ها)، آشنایی با نرم افزارهای طراحی و الگو سازی (زیرا یک طراح باید علاوه بر طراحی دستی با نرم افزار نیز آشنایی داشته باشد.)، داشتن خلاقیت، ایده و نوآوری، شناخت پارچه‌ها و آشنایی با بافت پارچه، شناخت مخاطبان و طراحی مناسب با توجه به سلیقه مخاطبان و مشتریان و آشنایی با بازار مد و نحوه مدیریت کارگاه‌های تولیدی پوشاک از جمله توانمندی‌هایی است که برای موفقیت در این رشته لازم است.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

طراحی، مبانی هنرهای تجسمی، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با هنرهای سنتی، آشنایی با هنرهای معاصر، عکاسی پایه، هنر و تمدن اسلامی، تاریخ پارچه و نساجی، تاریخ پوشاک ایران، تاریخ پوشاک جهان، شناخت الیاف و پارچه دوخت سنتی، الگوسازی روی مانکن، بررسی آثار طراحان لباس، مدیریت تولید، بافت پارچه، چاپ پارچه، جامعه شناسی هنر، آشنایی با پارچه و لباس‌های سنتی، عفاف و حجاب، طراحی لباس،  الگوسازی، دوخت، ارائه نمایش مد، سایز بندی، الگوسازی و دوخت لباس کودک،  طراحی لباس کودک و نوجوان از جمله دروس اصلی این رشته هستند.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله، تعدادی از بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور برای تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس عبارتند از؛ دانشکده مد دانشگاه کینگستون در انگلستان، دانشگاه پلی مدا در شهر فلورانس ایتالیا، مدرسه مد اسمد در فرانسه، دانشگاه سنت مارتین در انگلستان، مدرسه طراحی و مد پارسونز در نیویورک و دانشگاه ناتینگهام در انگلستان.


7. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فعالیت در کارخانجات و تولیدی‌های پوشاک، راه اندازی کسب و کار خود و کارآفرینی (مزون ، کارگاه تولیدی و ایجاد برند)، کسب درآمد از طریق آموزش (آموزشگاه ها و دانشگاه ها)، طراحی لباس سینما و تئاتر و سوزن دوزی و انواع دوخت‌های دستی بر روی لباس از جمله زمینه‌هایی هستند که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن‌ها به فعالیت بپردازند.


بخش دوم:

هانیه اسکندرلی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی طراحی لباس دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی


1. گرایش‌های ارشد رشته ی طراحی لباس چیست؟

در مقطع کارشناسی دو رشته‌ی طراحی پارچه و طراحی لباس، کاملا مستقل از یکدیگر هستند و در دانشگاه دو رشته تحت همین عناوین وجود دارد. اما در مقطع کارشناسی ارشد این دو رشته با هم تلفیق می شوند و دانشجویان باید با دروس هر دو رشته آشنایی کلی داشته باشند. تنها گرایش این رشته در مقطع ارشد، گرایش طراحی پارچه و لباس می‌باشد.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

از  توانایی‌های مطرح شده برای یک فارغ التحصیل طراحی لباس این است که بتواند ایده‌های ذهنی خود را روی کاغذ پیاده کند تا در آینده خود فرد یا افراد دیگر بتوانند آن را به وهله ظهور برسانند. بنابراین فرد آموزش دیده باید با اصول و مبانی طراحی، طراحی آناتومی انسان چه زن و چه مرد، طراحی پوزیشن‌ها، فیگورهای مختلف بدن و صورت و تناسبات ضروری اندام انسان آشنا باشد تا بتواند به راحتی و بدون دردسر و بدون نیاز به فردی دیگر، ایده‌های خود را روی کاغذ یا روی رایانه پیاده کند و یک گام در زمینه طراحی لباس از سایر افرادی که این توانایی را ندارند، جلوتر باشد.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

طراح مد و لباس می‌تواند در انواع شرکت‌های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و… استخدام شود. طراح چاپ پارچه در کارخانه‌ها و شرکت های نساجی، طراح لباس در شرکت‌های طراحی لباس، طراح بافت پارچه در کارخانه‌های نساجی، طراح دوخت و الگو، تصویر ساز مد، مدرس طراحی لباس در رشته‌های مختلف در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، طراحی انواع چاپ پارچه در دفاتر خصوصی و مستقل از واحدهای صنعتی، انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و طراحی صحنه و لباس برای صدا و سیما یا تئاتر و سینما از جمله عناوین شغلی هستند که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن‌ها فعالیت کنند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

با توجه به اینکه امروزه قیمت تمام شده برای اجناس خارجی بسیار بالاست، عملاً امکان خرید برای بخش بزرگی از جامعه میسر نیست. علاوه‌ بر این مورد شیوه پوشش در ایران شرایط خاصی دارد که این شرایط نیازمند طراحان خاص خود است. بنابراین طراحان ایرانی رقابت کمتری با طراحان جهانی برای انحصار بازار دارند و به این ترتیب شانس موفقیت بیشتری نیز خواهند داشت. با این تفاسیر بازار کار برای این رشته در ایران خوب است و یک طراح متبحر می‌توانند در زمینه‌ی شغلی بسیار موفق باشد.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت آزاد و مستقل نیز فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی شرکت‌های طراحی یا تولید لباس راه اندازی کنند.


6. آیا از درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

چشم‌انداز درآمد طراح لباس در بازار ایران بسیار روشن است. اگر قرار باشد خودتان یک تولیدی لباس راه بیاندازید که 25 تا 30 کارگر داشته باشد، باید سرمایه‌ای معادل 300 میلیون تومان داشته باشید. در صورت تولید لباس با برنامه‌ریزی منسجم، شناخت بازار و توانایی مدیریتی خوب ممکن است درآمد دو ماهه شما به عنوان تولیدکننده تا 50 میلیون تومان برسد. البته توجه داشته باشید که این درآمد در ماه‌های آینده ممکن است کاهش داشته باشد و حتی متضرر شوید. به طور کلی درآمد طراح لباس به میزان مهارت او در کار و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد.

همچنین به عنوان طراح می‌توانید طرح‌های خود را بفروشید. می‌توان بر روی هر طرح از 100 هزار تومان به بالا قیمت‌گذاری کرد. درآمد طراح به این شیوه بسته به کیفیت کار و حجم طرح‌هایی که می‌زند دارد. درآمد طراح لباس به طور ثابت نیز حدوداً 8 میلیون تومان در ماه است. این رقم برای یک برشکار حرفه‌ای تا 10 میلیون تومان نیز ممکن است برسد و برای یک خیاط معمولی بسته به سختی کار درآمد 5 تا 6 میلیون تومان معمول است.

همچنین علاوه‌ بر حوزه‌ی لباس می‌توان در حوزه‌های دیگری مانند طراحی پرده، طراحی پارچه مبلمان، طراحی کفش، طراحی کیف و چرم‌دوزی و ... نیز فعالیت کرد.

همچنین به عنوان طراح می‌توانید بازاریابی مناسبی برای ایجاد فرصت‌های جدید داشته باشید. به طور مثال با یک بازاریابی مناسب، نیازسنجی ارگان‌ها، مدارس یا سازمان‌هایی که فرم مخصوص دارند را انجام دهید و طراحی آن را به عهده بگیرید. اگر بتوانید کسب‌وکار خود را به شکل مستقل راه بیاندازید درآمد شما به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت البته نیاز به تلاش بیشتری نیز خواهد داشت. درآمد طراح لباس می‌تواند با ارائه تنها یک ایده خلاقانه و پیگیری مناسب و اصولی آن و بازاریابی مناسب چند برابر شود.


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی طراحی لباس


Menu