کاظم قلم چی : خدمات کانون دردوران کرونا + فایل صوتی

خدمات امسال کانون ، در دوران کرونا چه ویژگی هایی دارد چه خدماتی اضافه شده و چه تغییراتی دارد

کاظم قلم چی : خدمات کانون دردوران کرونا + فایل صوتی

خدمات امسال کانون ، در دوران کرونا چه ویژگی هایی دارد ؟  چه خدماتی اضافه شده و چه تغییراتی دارد ؟ 


فایل صوتی را در قسمت فایل های ضمیمه  پایین این مطلب گوش کنید


آزمون هدف گذاری : 
ابتکار امسال کانون این است که یک آزمون هدف گذاری در هفته ی بین دو آزمون اضافه کرده ایم . این آزمون را دانش آموزان می توانند در روزپنج شنبه ی هفته ی اول و یا جمعه ی هفته ی اول برگزار کنند و بلافاصله کارنامه ی هدف گذاری بگیرند . این کارنامه به ویژه شامل دهک و نمره ی چند از 10 است . برای هر درس دانش آموز متوجه می شود در دهک چندم قرار دارد و اگر دهک درس ها فاصله داشت تصمیم می گیرد برای کدام درس بیشتر درس بخواند .امسال تصمیم داریم دهک ها را علاوه بر کارنامه ی هدف گذاری در کارنامه ی آزمون های اصلی هم اضافه کنیم تا دانش آموزان به سادگی متوجه شوند در کدام درس در دهک بهتری هستند و در کدام درس ها نیاز دارند بیشتر تلاش کنند و در دهک های بهتر قرار بگیرند . اگر اختلاف دهک ها خیلی زیاد باشد نشانه ی عدم تعادل است و برای کیفیت بهتر و پیشرفت بیشتر باید تلاش کنیم دهک ها متعادل تر و همگون تر شوند . آزمون های هدف گذاری و صفحه ی 182 دفتر برنامه ریزی  کمک می کند تا درس های شما متعادل تر و هماهنگ تر شود .


نقش اولیا و پشتیبان ها برای هدف گذاری و برنامه ریزی 

 از اولیا و پشتیبانان خواهش می کنیم بدون سرزنش با دانش آموزان گفت و گو کنید و همراه ایشان برای آزمون اصلی هدف گذاری کنید .  دانش آموزان را به خاطر هوش یا نمره شان تشویق  نکنید به خاطر سخت کوشی کمک به دیگران تشویق کنید به خاطر این که مایوس نمی شوند و ادامه می دهند تشویقشان کنید . به خاطر ادامه دادن و درگیر شدنشان با چالش ها و کنارنکشیدن از حل مساله تشویق کنید . مهم ترین روش آموزش تفکر ، گفت وگو کردن است ، درباره ی هدف گذاری و درباره ی برنامه ریزی و درباره ی روش های موفق دانش آموزان با آن ها گفت وگو کنید و از ایشان بپرسید در درس هایی که موفق شده اند چه کار کرده اند و چه روش هایی داشته اند و درباره ی هدف گذاریشان برای آزمون بعد بپرسید. هدف ها باید واقع بینانه و قابل دسترسی باشد .


تعداد سوال ها و زمان برگزاری آزمون هدف گذاری

 برای دبستانی ها و متوسطه ی اول  ، 30 سوال از ریاضی و فارسی و علوم در   چهل  دقیقه 
برای دهمی ها 40سوال در شصت دقیقه 
 برای یازدهمی ها 50سوال در هفتاد دقیقه 
برای دوازدهمی ها 90 سوال در صد و ده  دقیقه 
زمان آزمون هدف گذاری و تعداد سوال ها نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم .
برنامه ی آزمون هدف گذاری همان برنامه ی آزمون اصلی شماست البته از دو یا سه صفحه ی آخر سوالی طرح نمی شود زیرا ممکن است در مدرسه هنوز آن چند صفحه ی آخرتدریس نشده باشد.
 سوال های آزمون هدف گذاری ،  طراحی شده وجدید هستند . 
آزمون هدف گذاری دفترچه ی کاغذی ندارد و به صورت آنلاین برگزار می شود
 پاسخنامه ی تشریحی آزمون روز جمعه ی هفته ی اول بارگذاری می شود .


آزمون مشابه پارسال : 

امسال هم مثل سال های گذشته،  دانش آموزان کانونی دفترچه ی کاغذی  آزمون مشابه پارسال را دریافت می کنند . اما علاوه بر این ، دانش آموزان می توانند در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ی هفته ی دوم در آزمون مشابه پارسال شرکت کنند و رتبه و تراز معادل دریافت کنند و در مقایسه با دانش آموزان پارسالی خودشان را بسنجند .کارنامه ی آزمون مشابه بلافاصله پس از شرکت دانش آموزان داده می شود . البته دانش آموزان می توانند در این آزمون درس به درس شرکت کنند یا این که چند درس را با هم پاسخ دهند یا تمام درس ها را یک جا و در یک نوبت جواب دهند . دانش آموزان می توانند آزمون مشابه پارسال را در یک نوبت تمام کنند یا با فاصله و در چند نوبت امتحان بدهند . آزمون مشابه پارسال را یک یا دو روز قبل از آزمون اصلی می دهید و فرصت دارید تا یادگیری های ناقص خود را به یادگیری کامل تبدیل کنید . 


تفاوت دفترچه ی کاغذی با آزمون آنلاین مشابه پارسال : در دفترچه ی کاغذی برخی سوال ها را تغییر داده ایم تا با تغییرات کتاب های درسی و برنامه ی آزمون های امسال کانون هماهنگ شود . اما در آزمون آنلاین مشابه پارسال دقیقا به همان سوال های آزمون مشابه پاسخ می دهید تا بتوانید رتبه و تراز معادل بگیرید . اگر سوال ها را تغییر بدهیم امکان صدور تراز و رتبه ی معادل وجود نخواهد داشت .


چند آمار جالب 

در اولین آزمون هدف گذاری57 هزار دانش آموز کانونی شرکت کردند . در آزمون مشابه پارسال 17 هزار نفر شرکت کردند . این مشارکت قابل توجه و خوب است اما انتظار ما از دانش آموزان و اولیا و پشتیبانان گرامی این است که تعداد شرکت کنندگان هر دو آزمون در هفته های بعد حداقل به 100هزارنفر افزایش یابد . 


چرا شرکت در آزمون ها مهم است ؟ 

مهم ترین راهبرد برای پیشرفت درسی ، بازخوردهای منظم  به دانش آموزان است . بازخوردهای منظم  سبب می شود تا دانش آموز در یک سال ،8 ماه پیشرفت کند .




دومین راهبرد موثر ، در بین همه ی راهبردها ، مهارت های فراشناختی است . یعنی این که دانش آموز بداند هر درس را چگونه بخواند . از شما می خواهیم پس از دریافت کارنامه روی درس هایی که نتیجه ی بهتری داشته اید تمرکز کنید وروی روش ها و راهکارهایتان فکر کنید و آن ها را بنویسید و به اولیا و دیگران هم توضیح دهید .برعکس  اگر در یک درس زیاد وقت گذاشته اید و کم نتیجه گرفته اید روشتان را باید اصلاح کنید . درباره ی کشف روش های موفقیت بیشتر با شما گفت وگو خواهیم کرد .


مهم ترین شاخص کیفیت برای  دانش آموزان کانونی و اولیا و پشتیبان ها و نمایندگی های کانون این است : دانش آموزان تا چه حد در آزمون ها شرکت می کنند ؟ آیا پیوسته شرکت می کنند یا این که غایب می شوند ؟ آیا در پردازش اول شرکت می کنند یا این که در پردازش های دوم و سوم و چهارم و پردازش های بعدی  شرکت می کنند ؟ 


امسال دانش آموزان در فاصله ی دو هفته می توانند در سه آزمون شرکت کنند : 


آزمون هدف گذاری
در روز پنج شنبه ی هفته ی اول ( بهتر است در صبح پنج شنبه امتحان بدهید اما اگر نتوانستید تا پایان جمعه ی اول هم فرصت دارید که آزمون هدف گذاری را بدهید )
آزمون مشابه پارسال :
در روز چهارشنبه یا پنج شنبه ی هفته ی دوم 
آزمون اصلی  : 
در روزهای جمعه ی هفته دوم 


چرا امسال آزمون هدف گذاری را ارائه کردیم ؟ 

در دوران کرونا و آموزش غیرحضوری ، اهمیت خودآموزی بیشتر شده است  .
دانش آموزان به مدرسه نمی روند یا کمتر به مدرسه می روند بنابراین وقت آزاد بیشتری دارند و دانش آموزان و خانواده ها قدرو اهمیت  درس خواندن را بیشتر می دانند و برای درس خواندن و آزمون دادن آماده تر هستند . در دوران کرونا اهمیت خود تنظیمی و خود آموزی بیشتر از گذشته است . اولیا هم نقش بسیار مهمی دارند . دانش آموزانی که  به پیش خوانی و خود آموزی و خواندن درس هر روز در همان روز عادت کرده اند  اکنون پیشرفت بیشتری دارند . 


آیا در هنگام آزمون دادن یاد می گیریم ؟

تحقیقات جدید اثبات کرده است که در هنگام آزمون دادن ، فقط آموخته های قبلی را احضار نمی کنید ، فقط یاد آوری نمی کنید بلکه به بهترین روش و با روش های جدید و متفاوت یاد می گیرید . 

در هنگام آزمون دادن با چند روش یاد می گیرید : هنگام یاد آوری ، ذهن شما با روش جدید آموخته های قبلی را یاد می گیرد. سوال ها و مطالب را طبقه بندی می کنید و طبقه بندی یعنی یادگیری ، برای مطالعه بعدی برنامه ریزی می کنید که روی کدام مباحث متمرکز شوید ، یادگیری های ناقص خود را تشخیص می دهید ، روش های مدیریت زمان را یاد می گیرید و اجرا می کنید : روش های ضربدر و منفی ، روش زمان های نقصانی ، روش استراتژی بازگشت ، در هنگام آزمون دادن انگیزه تان برای یادگیری بیشتر می شود ، وقتی سخت یاد می گیرید بهتر یاد می گیرید .


چرا آزمون های کانون در چند پردازش برگزار می شود و چرا کارنامه ها در چند پردازش صادر می شود ؟

پردازش اول در آزمون اصلی و آزمون هدف گذاری زمان مشخصی دارد . ساعت شروع و پایان این آزمون ها برای پردازش اول که همان پردازش اصلی است مشخص است . در پردازش اول معمولا جدی ترین دانش آموزان شرکت می کنند . در کارنامه ی این دانش آموزان مشخص می شود که آن ها در پردازش اول شرکت کرده اند . اما ممکن است به دلیل کندی اینترنت یا قطع و وصل اینترنت یا مشکلاتی که برخی دانش آموزان با گوش های موبایل یا تبلت هایشان دارند برخی دانش آموزان نتوانند در پردازش اول امتحان بدهند یا اگر درزمان اصلی آزمون را شروع کرده اند به پایان برسانند .بنابراین این امکان را هم ایجاد کرده ایم که دانش آموزان بتوانند در پردازش های بعدی هم امتحان بدهند . ضمنا باید به این توجه کنیم که همه ی دانش آموزان به یک میزان انگیزه و هدف و سخت کوشی ندارند . چه بسا برخی دانش آموزان کم تلاش که به تدریج درس خواندن تر و جدی تر می شوند و مسیر پیشرفت را طی می کنند . در سایت کانون و مجله ی آزمون یک قسمت داریم که مربوط است به قهرمانان پیشرفت . قهرمانان پیشرفت دانش آموزانی هستند که با پایه ی متوسط و حتی ضعیف شروع کرده اند و به تدریج به قله رسیده اند . ما در کانون ، در کنار این که به دانش آموزان واولیا و پشتیبان ها توصیه می کنیم که در پردازش اول آزمون بدهند ، اما امکان شرکت و گرفتن کارنامه را در ساعت های بعد ی فراهم کرده ایم تا کسانی که مشکل اینترنتی دارند یا گوشی موبایل یا تبلت شان مشکل فنی دارد یا این که خودشان به هر دلیل در پردازش اول شرکت نکرده اند یا انگیزه شان خیلی محکم و قوی نیست ، آن ها هم به تدریج بتوانند همراه شوند و بیشتر درس بخوانند و پیشرفت کنند . شرکت در پردازش اول مهم است و تاکید ما هم این است که دانش آموزان جدی تر در پردازش اول و در نوبت اول آزمون بدهند . اما باید به تفاوت ها هم توجه کنیم وامکان پیشرفت را برای همه فراهم کنیم . البته در کارنامه ها مشخص می شود که هر دانش آموز در کدام پردازش شرکت کرده است ودر اعلام رتبه های برتر فقط رتبه های پردازش اول معرفی می شوند و رتبه های پردازش دوم با قید نوع پردازش مشخص می شوند و رتبه های پردازش های بعدی اعلام نمی شوند .


دانش آموزان عزیز توجه کنید :
کانون فقط برای شاگرد اول ها و ترازهای برتر نیست . کانون فقط برای کسانی که به اینترنت پرسرعت و گوشی ها و تبلت های خوب دسترسی دارند نیست . کانون برای همه است  برای همه ی دانش آموزان ، از شهرها ی بزرگ و کوچک و روستاها . برای دانش آموزان پرتلاش و کم تلاش . دانش آموزانی که پایه ی درسی قوی دارند و آن ها که پایه ی درسی متوسط و ضعیف دارند .  همه می توانند موفق شوند اگر ادامه دهند موفق می شوند  و ما کمک می کنیم تا همه ی دانش آموزان موفق شوند به کمک اولیا مهربان و به کمک پشتیبانان دلسوز و با همت و تلاش خود دانش آموزان عزیز  







فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی :خدمات امسال کانون در دوران کرونا (قسمت اول - 15 دقیقه)
کاظم قلم چی :خدمات امسال کانون در دوران کرونا (قسمت دوم - 15 دقیقه)
کاظم قلم چی :خدمات امسال کانون در دوران کرونا (قسمت سوم - 13 دقیقه)

مطالب مرتبط

Menu