معرفی زیست شناسی سلولی و مولکولی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی زیست شناسی سلولی و مولکولی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با خانم زهرا نعمتی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا، آقای معین سهایی، دانشجوی کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهانوخانم مهسا احمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش میکروبیولوژی، میکروب‌های بیماری‌زا دانشگاه الزهرا


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)

بخش اول:


زهرا نعمتی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا


1. رشته ی زیست شناسی سلولی و مولکولی را در چند سطر معرفی کنید.

زیست شناسی سلولی و مولکولی علم شناخت موجودات زنده در سطح مولکولی و برهم‌کنش (تعامل) میان آن‌ها و محیط پیرامون آن‌هاست. در این رشته سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیل‌دهنده‌ی حیات مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نقش مهم‌ترین مولکول‌های آن بررسی می‌شود.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به دروس زیست شناسی و شیمی برای موفقیت در این رشته ضروری است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

اراده و انگیزه و علاقه‌مندی به‌ فعالیت‌های آزمایشگاهی‌ برای موفقیت در این رشته ضروری است؛ زیرا بیشتر وقت دانشجویان این رشته در آزمایشگاه‌ سپری می شود. همچنین داشتن صبر و پشتکار نیز بسیار مهم است زیرا ممکن است فعالیت‌های آزمایشگاهی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب بسیار طولانی و زمان‌بر شوند.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

بیوشیمی، ژنتیک، میکروبیولوژی، ویروس شناسی، زیست‌شناسی گیاهی، تکامل، اکولوژی، زیست‌شناسی جانوری، بیوفیزیک، زیست‌شناسی پرتوی، فیزیولوژی جانوری، فیزیولوژی گیاهی، فیزیولوژی بدن انسان و بیوشیمی فیزیک از جمله دروس اصلی این رشته هستند.


5. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟ 

میکروبیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوتکنولوژی، ژنتیک و علوم سلولی مولکولی گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی هستند.


6. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله، این رشته در دانشگاه‌های خارج از کشور بسیار مورد توجه است و درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان این رشته برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش می‌شوند. دانشگاه‌های هاروارد، انستیتو تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کمبریج و دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو پنج دانشگاه برتر در این رشته هستند.

7. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

 فعالیت در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات ژنتیک و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک و تدریس در دانشگاه‌ها و مدارس از جمله زمینه‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن فعالیت کنند.



بخش دوم:


معین سهایی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


1. گرایش ژنتیک را در چند سطر تعریف کنید.

دانش‌ ژنتیک‌ درباره‌ی‌ انتقال‌ صفات‌ وراثتی‌ از والدین‌ به‌ اولاد بحث‌ می‌کند که‌ البته‌ این‌ والدین‌ می‌توانند انسان‌، درخت‌ یا باکتری‌ باشند. در واقع‌ ژنتیک‌ تلاش‌ می‌کند تا بگوید که‌ چه‌ مکانیزم‌های‌ مولکولی‌، عامل‌ انتقال‌ صفات‌ از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر هستند. دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ مباحث‌ مهمی‌ مانند ژنتیک‌ سرطان‌، روش‌های‌ تشخیص‌ بیماری‌های‌ ژنتیکی‌ قبل‌ و بعد از تولد، شناخت‌ ناقلین‌ بیماری‌ها، اصول‌ مشاوره‌ ژنتیکی‌، نقش‌ ژنتیک‌ در بروز رفتارهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌، شناخت‌ جمعیت‌های‌ مختلف‌ ژنتیکی‌ و نژادهای‌ انسانی‌، ژن‌ درمانی‌، پزشکی‌ قانونی‌، تکنیک‌های‌ رایج‌ در ژنتیک‌، روش‌های‌ اصلاح‌ نژاد و ژنتیک‌ مولکولی‌ را مطالعه‌ می‌کنند.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به تمام دروس تخصصی رشته‌ی تجربی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی به صورت پیش نیاز و علوم پایه زیست‌شناسی لازم است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

سخت کوشی، خلاقیت، حوصله و  ناامید نشدن از عدم نتیجه در حل مسائل از جمله ویژگی‌هایی است که فرد باید داشته باشد. به نظر من تیپ شخصیتی درون گرا تا حدودی با پیچیدگی‌های این رشته می تواند کنار بیاید.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

زبان تخصصی، زیست سلولی و مولکولی، ژنتیک 1 و 2، ژنتیک انسانی، ژنتیک جمعیت، سیتوژنتیک، بیوشیمی، مجموعه شیمی (شامل شیمی عمومی 1 و 2 و شیمی آلی 1 و 2)، زیست و فیزیولوژی جانوری و گیاهی، بیوفیزیک، زیست پرتوی و ایمونولوژی مهم‌ترین دروس این رشته هستند.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

بله بسیار بالا، به علت پیشرفت این رشته در کشورهای پیشرفته مانند آلمان، پذیرش از دانشگاه‌های ایران نسبت به سال‌های گذشته رشد صعودی خوبی داشته است.


6. هدف شما از انتخاب این رشته برای تحصیل چیست؟

علاقه به چند بعدی بودن اطلاعات، عدم انحصار به تخصصی شدن در یک موضوع، ادامه تحصیل راحت در کشورهای پیشرفته و مدرن، علاقه به احتمالات و پیچیده بودن مسائل و کنکاش برای به دست آوردن اطلاعات از منابع گوناگون از جمله دلایل بنده برای انتخاب این رشته بوده است.


7. ویژگی‌های دانشگاه محل تحصیل شما چیست؟ آیا مزایای خاصی نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد؟

رنک بالای علمی، دانشگاه مادر بین دانشگاه‌هایی که در این رشته پذیرش دارند، توان علمی اساتید برای بیان صریح و قابل فهم مفاهیم به دانشجویان، و همچنین امکانات دانشگاهی خوب اعم از خوابگاه و کتاب خانه معتبر از جمله مزایای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.


8. در کل این رشته را چگونه توصیف می‌کنید؟

نیاز به مطالعه طولانی مدت، سخت کوشی، توان استدلال و گسترش مطالب به یکدیگر برای گرفتن یک نتیجه مطلوب، توانایی ارزیابی همه جهات برای پاسخگویی به سوالات احتمالی، نیاز به بازپروری اطلاعات به صورت روزانه و توان جست‌و‌جوی خوب به علت بروز شدن روز به روز اطلاعات وصف خوبی از این رشته است.


9. بازارکار و اشتغال در این رشته در ایران چگونه است؟

درحال پیشرفت، در مقطع تخصص خوب و مطلوب و در مقطع کارشناسی و ارشد متوسط روبه ضعیف است.

به طور کلی فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در آزمایشگاه‌های پژوهشی، تشخیصی و کادر درمان (ژنتیک پزشکی) مشغول به کار شوند.


بخش سوم:


مهسا احمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش میکروبیولوژی، میکروب‌های بیماری‌زا دانشگاه الزهرا


1. گرایش‌های ارشد رشته ی زیست شناسی سلولی و مولکولی چیست؟

زیست شناسی سلولی و مولکولی، نانو بیوتکنولوژی، اخلاق زیستی، میکروب‌های بیماری‌زا، میکروبیولوژی صنعتی، میکروبیولوژی سیستماتیک و بوم شناسی، میکروبیولوژی محیطی، زیست فناوری میکروبی، زیست فناوری مولکولی، زیست فناوری دریا، زیست فناوری صنعت و محیط زیست و ... از جمله گرایش‌های ارشد این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

بیوسنتز نانوذرات فلزی، کشت سلول و تکثیر ویروس، کار با دستگاه‌های آزمایشگاهی مانند سانتریفیوژ، سونیکاتور، میکروفیوژ، اسپکتروفتومتر از جمله مهارت‌هایی است که دانشجویان این رشته کسب می‌کنند.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فعالیت در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، تشخیص طبی و بالینی(در زمینه‌های مختلفی مانند سرطان، ناباروری، ژنتیک، سلول‌ها بنیادی)، فعالیت در حوزه‌های صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی، دام و طیور و تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله زمینه‌های شغلی این رشته هستند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

در ایران هیچ تضمینی برای داشتن شغل و ارائه فرصت‌های شغلی گوناگون در رشته‌های علوم پایه وجود ندارد و قطع به یقین رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی هم از این قضیه مستثنی نیست. پس به امید داشتن آینده‌ی کاری زودبازده به سراغ این رشته نیایید اما با‌توجه به اینکه این رشته یک رشته تحقیقاتی به شمار می‌رود‌، میتوان گفت که برای جبران کاستی هنوز ابتدای راه است و می‌توانیم شاهد رشد روزافزون این علم باشیم. پس با داشتن مهارت می‌توان در این مسیر گام برداشت و در مراکز تحقیقاتی مشغول به فعالیت شد. به عنوان مثال شاهد آن هستیم که پس از اپیدمی کرونا ویروس، این رشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد؛ برای مثال تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی زیست‌شناسی و سلامت و یا تاسیس شرکت‌های‌ خصوصي‌ سازنده‌ مواد اوليه‌ آزمايشگاه‌هاي‌ علوم‌ سلولي‌ و مولکولي. با داشتن انگیزه، خلاقیت و مهارت می‌توان از طریق این حوزه به موفقیت چشمگیری رسید.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی زیست شناسی سلولی و مولکولی

Menu