معرفی رشته گفتار درمانی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته گفتار درمانی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.


مشصاحبه با خانم فائزه صادقی دانشجوی کارشناسی رشته‌ی گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خانم فروزان صالح پور دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی (لیست رشته ها )



بخش اول:


فائزه صادقی دانشجوی کارشناسی رشته‌ی گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


1. رشته ی گفتار درمانی را در چند سطر معرفی کنید.

رشته گفتار درمانی یکی از زیر شاخه‌های علوم توانبخشی می‌باشد که هدف آن یاری رساندن به افرادی است که به هر دلیلی مانند ژنتیک، محیط و .... دچار اختلال در گفتار و صدای نامتعارف و ... شده اند.

گفتار درمانی علمی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتاری می‌پردازد. گفتار درمانگر یا آسیب شناس گفتار به بررسی انواع اختلالات گفتاری و زبانی و نیز روش‌های تشخیص و درمان آن‌ها می‌پردازد.

یک تصور غلط و رایج این است که گفتار درمانی را شاخه ای از روانشناسی می‌دانند که با صحبت کردن با مردم به اصلاح اختلالات رفتاری می‌پردازد.


2. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این متخصصان داشتن صبر است چرا که برخی از بیماران متناسب با آسیب خود ممکن است بسیار کند پیشرفت کرده و رو به بهبود پیش بروند.

دومین ویژگی مهمی که یک متخصص گفتار درمانی باید داشته باشد انعطاف پذیر بودن است. در این رشته دامنه بیماران مراجعه کننده بسیار وسیع است پس متخصص باید توانایی بسط علمی داشته باشد یعنی بتواند در عین حال که با بیمار جدید مواجه می شود درمان جدیدی را هم ابداع کند.

داشتن تسلط کافی بر زبان انگلیسی و کامپیوتر جهت امکان تحقیق، تسلط بر لهجه‌های مختلف فارسی (چرا که ممکن است بیمار مراجعه کننده از هر قومیتی باشد) از دیگر ویژگی‌هایی است که این متخصصان باید داشته باشند.

ارتباط خوب، کودک درون فعال، تفکر استراتژیک و داشتن خلاقیت نیز لازمه‌ی موفقیت در این رشته است.


3. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

این رشته در مقطع کارشناسی ۱۲۸ واحد درسی دارد که شامل دروس عمومی، دروس اختصاصی، دروس کارآموزی در عرصه ودروس اختصاصی اختیاری است.

دروس پایه این رشته عبارت اند از فیزیک‌ صوت‌، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ عمومی‌، اعصاب‌ و رابطه‌ با گفتار، روانشناسی‌ کودک‌ و نوجوان‌، روانشناسی‌ یادگیری‌، ، عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌، بازی‌ درمانی‌، سنجش‌ شنوایی‌، زبان‌ تخصصی‌، روانشناسی‌ زبان‌، ژنتیک‌ پزشکی‌، بافت‌شناسی‌ و آسیب‌شناسی‌، بیماری‌های‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، بیماری‌های‌ اعصاب‌ در رابطه‌ با گفتار، ارتودنسی‌ در رابطه‌ با گفتار و ...

دروس تخصصی این رشته عبارت اند از مبانی‌ گفتار درمانی‌، رشد طبیعی‌ گفتار و زبان‌، بیماری‌شناسی‌ تأخیر رشد گفتار و زبان‌، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در تولید گفتار، مدیریت‌ در گفتار درمانی‌، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در صوت‌، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در تشدید، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در خواندن‌ و ...


4. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

بله، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در این رشته وجود دارد و در بیمارستان‌های توانبخشی یک جزء اصلی گفتار درمانی است.


5. ویژگی های دانشگاه محل تحصیل شما چیست آیا مزایای خاصی نسبت به سایر دانشگاه ها دارد؟

اصفهان در بعضی اختلالات مانند اختلالات شکاف کام و اختلالات بلع قطب مهمی در کشور است و مراکز، اساتید و متخصصان به نامی دارد.


بخش دوم:


فروزان صالح پور دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


1. گرایش‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌ی گفتار درمانی چیست؟

از جمله رشته‌های تخصصی دکتری این رشته‌ گفتار درمانی، سالمند شناسی، علوم اعصاب، مشاوره توانبخشی، مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، اپیدمیولوژیی، مددکاری اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی، سلامت در بلایا و فوریت‌ها می‌باشد.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

شناخت، بررسی و درمان اختلالاتی چون لکنت، اختلالات تولید (اختلال در تلفظ صداها)، اختلالات صوتی، تأخیر در رشد گفتار و زبان، اختلالات گفتاری ناشی از فلج مغزی ، کم شنوایی، سکته های مغزی و ..  مهارت‌های کسب‌شده پس از فراغت از تحصیل هستند.


3. وظایف یک متخصص گفتار درمانی در محیط کار چیست؟

کمک‌ به‌ افرادی‌ که‌ اختلالات‌ تلفظی‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ اختلال‌ در صوت‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ دچار آسیب‌های‌ مغزی‌ شده‌اند (قدرت‌ سخن‌ گفتن‌ نداشته‌ یا بی‌ربط‌ سخن‌ می‌گویند)، یاری‌ کردن‌ ناشنوایان‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، کمک‌ به‌ طیف‌ گسترده‌ای‌ از عقب‌ماندگان‌ ذهنی‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، توصیه‌ و مشاوره‌ به‌ افراد جامعه از جمله وظایف یک متخصص گفتار درمانی هستند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بازارکار در این رشته به تلاش، خلاقیت و قدرت ارتباطی فرد بستگی دارد. این رشته در ایران پیشرفت خوبی داشته است و جزو رشته‌هایی است که با افزایش شناخت مردم موقعیت بهتری پیدا می‌کند. همچنین این رشته نسبت به سایر رشته‌های پیراپزشکی رشته مستقل‌تری است، و پس از دوره‌ی کارشناسی می‌توان به طور مستقل فعالیت کرد. این رشته زمینه‌های فعالیت متفاوتی دارد و فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود مشغول به فعالیت شوند.


5. آیا امکان اشتغال در این رشته برای خانم ها نسبت به آقایان کمتر است؟

معمولا برای هر ورودی تعداد آقایان کمتر از خانم‌ها هست ولی به نظر من برای هر دو جنس امکان تحصیل و اشتغال فراهم است و ربطی به جنسیت ندارد.


6. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله بسیار


7. ویژگی های دانشگاه محل تحصیل شما چیست آیا مزایای خاصی نسبت به سایر دانشگاه ها دارد؟

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اساتید بسیار خوبی دارد، به طوری که در صورت تلاش دانشجو زمینه‌ی پیشرفت او از لحاظ بالینی از دانشجوهایی که در این رشته در سایر دانشگاه ها تحصیل کرده اند بیشتر است.


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته گفتار درمانی

Menu