معرفی رشته هوشبری از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته هوشبری از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با خانم سپیده صفاریان، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی هوشبری دانشگاه شهید بهشتی و خانم الناز کشاورزی، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته‌ی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی (لیست رشته ها)




سپیده صفاریان، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی هوشبری دانشگاه شهید بهشتی


 1. رشته ی هوشبری را در چند سطر معرفی کنید.

چگونگی استفاده از ابزار و تجهیزات بیهوشی زیر نظر متخصص بیهوشی برای بیهوش کردن کامل بیمار، اندازه‌گیری گازهای موجود در خون افراد و تنظیم آن‌ها، تجویز آرام بخش‌های مختلف، انجام بیهوشی منطقه ای، مراقبت‌های قلبی و تنفسی در طول بیهوشی بیمار و بیدار کردن او بعد از عمل را هوشبری می‌نامند.


2. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

خوش برخورد بودن، روابط عمومی خوب، رابطه همکاری خوب با گروه پزشکی اتاق عمل، سازگار بودن روحیه با کار در بیمارستان و عدم اضطراب از جمله توانمندی‌هایی است که یک هوشبر باید داشته باشد.


3. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

این رشته شامل دروس علوم پایه مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروب شناسی، فارماکولوژی عمومی و دروس تخصصی مانند روش بیهوشی، ICU، فارماکولوژی تخصصی، خون شناسی و... است.


4. دوره‌ی کارآموزی این رشته از چه زمانی آغاز می‌شود؟ 

از ترم دوم برای آشنایی با محیط بیمارستان دوره‌ی کارآموزی آغاز می‌شود. در ترم سوم کارآموزی در اتاق‌عمل و همراه با آموزش ادامه می‌یابد و به همین ترتیب تا پایان ترم ششم تمامی واحدهای تئوری و کارآموزی ها پایان می‌یابد. ترم هفتم و هشتم نیز فعالیت در بیمارستان تحت عنوان عرصه ادامه می‌یابد.


5. مدت زمان طرح این رشته چه قدر است؟

رشته‌ی هوشبری طرح اجباری دو ساله دارد و حقوق و مزایایی مانند کارمند استخدامی بدون سنوات پرداخت می‌شود.


6. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

کشور کانادا برای اشتغال در رشته‌ی هوشبری مناسب است و معادل این رشته در خارج از کشور nursing anesthesia است.


7. وظایف یک هوشبر در محیط کار چیست؟

هر اتاق عمل به یک هوشبر نیاز دارد. تیم هوشبری متشکل از یک متخصص بیهوشی و هوشبر است  اما مسئولیت اصلی با متخصص بیهوشی هست و رابطه‌ی این دو مانند رابطه پزشک و پرستار است.

آماده سازی وسایل و داروهای اتاق‌های بیهوشی، بررسی ماشین و دستگاه‌های بیهوشی، انجام رگ‌گیری و مانیتورینگ قلبی از جمله وظایف یک هوشبر است.

کارشناس هوشبری باید به پزشک متخصص بیهوشی در اتاق عمل کمک کند؛ داروها، تجهیزات و دستگاه‌هایی که برای بیهوش کردن بیمار لازم است را استرلیزه و آماده کند؛ در طول عمل علائم حیاتی بیمار مانند ضربان قلب، نوار قلب، فشار خون و تنفس را کنترل کند؛ در حین عمل در صورت نیاز به بیمار سرم یا خون تزریق کنند و بعد از این که دوباره بیمار به هوش می آید مراقب او باشد. 

در طول جراحی  مدیریت بیمار بر عهده ی هوشبر است و متخصص بیهوشی در حین عمل حضور ندارد. در صورت هر مشکلی هوشبر باید به متخصص اطلاع دهد.


8. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

یک هوشبر می‌تواند در بیمارستان‌ها، مراکز جراحی، کلینیک‌های خصوصی و مراکز فوریت اورژانس به فعالیت بپردازد. امروزه به دلیل افزایش کلینیک‌های زیبایی و نیاز این مراکز به هوشبری، امکان اشتغال در این رشته بیشتر شده است.


9. مشکلات و سختی‌های این رشته چیست؟

یکی از بزرگترین عیب های این رشته استرس و اضطراب بالای آن است و هوشبران مانند سایر پرسنل اتاق عمل نگران وضع بیمار هستند؛ چراکه با جان انسان‌ها سروکار دارند.


بخش دوم:


الناز کشاورزی، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته‌ی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


1. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

توانایی کار در اتاق عمل به عنوان کارشناس بیهوشی، کار در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) به عنوان عضوی از تیم احیا در بیمارستان‌ها، کار در مراکز آندوسکوپی و کولونوسکوپی و دیگر مراکزی که در طی پروسیجر، بیمار نیاز به بیهوشی دارد.


2. در مورد مدت زمان طرح این رشته برامون توضیح بدید.

این رشته جزو رشته‌های طرح اجبار می‌باشد یعنی بعد از فارغ التحصیلی باید طرح گذرانده شود تا مدرک فراغت از تحصیل از طرف دانشگاه صادر گردد.

مدت زمان طرح بسته به مرکزی که دانشجو در آن فعالیت می‌کند، متفاوت است؛ برای مثال در صورت فعالیت در یکی از بیمارستان‌های دولتی مرکز شهر مدت زمان طرح ۲۴ ماه و در صورت فعالیت در بیمارستان‌های دور از شهر بسته به میزان محرومیت منطقه، از مدت زمان طرح ۲۴ ماه کسر می‌شود.

لازم به ذکر است در طی دوران طرح، بیمه و حقوق مطابق با افراد استخدام دولتی پرداخت می‌گردد، البته برای آقایان مدت طرح به عنوان نظام وظیفه تلقی می شود و حقوقی مطابق با مقررات نظام وظیفه دریافت می‌کنند.


3. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

معمولا در کشورهای دیگر، رشته‌ای تحت عنوان کارشناس بیهوشی تعریف نشده و افراد شاغل در این رشته پرستارانی هستند که دوره‌ی بیهوشی را گذرانده اند.


4. وظایف یک هوشبر در محیط کار چیست؟

وظیفه یک کارشناس هوشبر بسته به محیط کار متفاوت است؛ برای مثال در اتاق عمل به همراه متخصص بیهوشی وظیفه‌ی بیهوش کردن بیمار و در پایان جراحی وظیفه ی به هوش آوردن بیمار را برعهده دارد. در بخش ICU همانند پرستاران وظیفه‌ی مراقبت از بیمار را برعهده دارد. در تیم احیا نیز وظیفه کمک به بازگشت تنفس بیمار را برعهده دارد.


5. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی فرد می‌تواند به عنوان نیروی طرح انسانی در بیمارستان‌ها مشغول به کار شود. پس از پایان طرح، میتواند علاوه بر مراکز دولتی در بیمارستان‌ها و کلینیک های خصوصی مشغول به‌کار شود. بازارکار این رشته بسته به شهر و محل زندگی فرد متفاوت است، به طور کلی بازارکار خوبی دارد اما معمولا بازارکار رشته‌ی پرستاری نسبت به رشته‌ی بیهوشی بهتر است.


6. مشکلات و سختی‌های این رشته چیست؟

مهم‌ترین سختی این رشته مانند سایر رشته‌های بیمارستانی، استرس شغلی بالای آن است؛ زیرا در مواقع پرتنش مانند احیای بیمار لازم است به سرعت و دقت کار خود را انجام داد.

از دیگر سختی‌های این رشته، شیفتی بودن این شغل است؛ یعنی بسته به محل خدمت گاهی لازم است شب یا روزهای تعطیل نیز در محل کار حاضر بود.


7. آیا از درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته اطلاعی دارید؟

سطح درآمد در این رشته مشابه درآمد رشته‌ی پرستاری است که آن هم بسته به مرکز محل خدمت متفاوت است. 


در پایان لازم به ذکر است که تاکنون امکان ادامه تحصیل در رشته‌ی هوشبری در ایران وجود نداشته و امسال اولین آزمون کارشناسی ارشد برای این رشته برگزار شده است.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید:

چند از ده قبولی رشته‌ی هوشبری

Menu