معرفی رشته حقوق از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته حقوق از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر درهر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

رشته ی حقوق: مصاحبه با خانم فاطمه گزدرازی، دانشجوی رشته ی حقوق دانشگاه خوارزمی و خانم شیرین بهروزی‌ نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش حقوق عمومی دانشگاه تربیت مدرس


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی (لیست رشته ها)



بخش اول:


گفت و گو با خانم فاطمه گزدرازی، دانشجوی کارشناسی رشته ی حقوق دانشگاه خوارزمی


1. رشته‌ی حقوق را در چند سطر معرفی کنید.

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های علوم انسانی، رشته حقوق است. حقوق دامنه‌ی گسترده ای از روابط اجتماعی را که شامل ابعاد مختلف زندگی ماست و آثار حقوق در پی دارد، در بر می گیرد. از جمله‌ی این روابط می توان به رابطه دولت و مردم اشاره کرد که اصطلاحا حقوق عمومی نامیده می شود.

حقوق عمومی به عنوان یکی از دو شاخه مادر حقوق در برابر حقوق خصوصی قرار می‌گیرد. حقوق عمومی در برگیرنده ی حقوق قوای سه گانه کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره کشور می شود است و به چند شاخه تقسیم می شود؛ حقوق اساسی، حقوق اداری، حقوق بین الملل عمومی و حقوق جزا. در مقابل حقوق عمومی، حقوق خصوصی قرار دارد که به روابط خصوصی مردم با یکدیگر می پردازد. مهم ترین این روابط، رابطه ی تجاری است که سبب ایجاد حقوق تجارت شده است. از دیگر مسائل حقوق خصوصی می توان به مسائل مربوط به حقوق مدنی مانند اموال، مالکیت، قراردادها و مسئولیت‌هایی که برای  اشخاص در خطاهایی که مرتکب می شوند در نظر می گیرند، اشاره کرد.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

حقوق مانند دیگر رشته‌های علوم انسانی ارتباط گسترده ای با رشته های مختلف دارد. از جمله‌ی این رشته‌ها می توان به جامعه شناسی، منطق، فلسفه و روانشناسی اشاره کرد.

همچنین تسلط یک حقوقدان به زبان و ادبیات فارسی امری انکار ناپذیر است زیرا  او باید توانایی اقناع مخاطب با کلام بلیغ و سلیس خود را داشته باشد.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

افرادی که این رشته را انتخاب می کنند باید دارای ویژگی‌هایی از جمله جسارت، خلاقیت ذهنی، فن بیان خوب و قدرت استدلال بالا باشند.

یک حقوق‌دان باید بتواند بدون واهمه اظهارات خود را بیان کند و چیزی که باعث تمیز او از دیگران بشود نحوه ی بیان وی باشد. او باید توانایی این را داشته باشد که مسئله را به گونه ای مطرح کند که نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. فرق یک حقوق‌دان با یک حقوق‌خوان در این است که حقوق‌دان مفهوم قانون را درک می کند و تنها به ذکر مطالب نمی پردازد. لازم به ذکر است برای اینکه در این رشته موفق شوید باید درک بالایی داشته باشید تا بتوانید در مسائل مختلف مناسب‌ترین پاسخ را بیابید.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دروس پایه حقوق شامل مقدمه‌ی علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی و مبانی جامعه شناسی است.

دروس تخصصی و اصلی این رشته عبارت اند از آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان‌های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی و حقوق بین المللی خصوصی. تسلط بر زبان عرب و فرانسه هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می ‏شود.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

حقوق از جمله رشته‌های پرطرفدار در سطح جهان می باشد و در دانشگاه‌های مطرح جهان تدریس می شود. سالانه هزاران دانشجوی بین الملل برای تحصیل حقوق در این دانشگاه ها درخواست می دهند.

شما می توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در خارج از کشور تحصیل کنید که امکان اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر است.


6. تفاوت رشته حقوق با فقه و حقوق چیست؟

در رشته فقه و حقوق مباحث حقوقی به صورت بسیار مختصر و گذرا مطرح می شود. با این حال دانش آموختگان این رشته می توانند در آزمون وکالت شرکت کنند. آن‌ها برای شرکت در آزمون وکالت باید مباحث حقوقی را خود بخوانند و برای کسانی که از ابتدا هدفشان شرکت در آزمون وکالت است رشته حقوق مناسب تر است. البته دانش آموختگان رشته فقه و حقوق به دلیل داشتن دروسی مانند منطق و فلسفه غالبا توانایی استدلال بالایی دارند. قانون مدنی به عنوان مهم‌ترین قانون در حقوق خصوصی و قانون مجازات اسلامی نیز برگرفته از فقه امامیه است.


7.آزمون وکالت چیست و با چه مدرکی می توان در آزمون وکالت شرکت کرد؟

محبوب‌ترین حوزه‌ی فعالیت فارغ التحصیلان حقوق وکالت است . متقاضیان برای کسب پروانه و مجوز برای فعالیت در حوزه وکالت باید درآزمونی به نام آزمون وکالت که هم از طرف قوه قضائیه و هم از طرف کانون وکلا دادگستری برگزار می شود، پذیرفته شوند.



بخش دوم:


شیرین بهروزی‌ نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش حقوق عمومی دانشگاه تربیت مدرس


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی حقوق چیست؟

رشته‌ی حقوق در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلفی دارد که می توان به حقوق خصوصی ، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی، حقوق بین الملل، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری، حقوق محیط زیست، حقوق ارتباطات، حقوق تجارت بین الملل، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، حقوق سردفتری و ... اشاره نمود.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

با تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق، نگاهی جامع پیرامون "حقوق" به دست می‌آید و برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دروس حقوقی همچون حقوق مدنی، حقوق کیفری، حقوق تجارت، حقوق اساسی و آیین دادرسی مدنی و کیفری توسط دانشجو فراگرفته خواهند شد که پس از آن، می توان در آزمون‌های حقوقی همچون آزمون وکالت، قضاوت، سردفتری و کارشناس حقوقی شرکت کرد. همچنین تحصیل در هر یک از گرایش های کارشناسی ارشد سبب کسب اطلاعات تخصصی در آن زمینه خواهد شد که طبعا این موضوع پیش زمینه فعالیت های پژوهشی و کاربردی در آن زمینه تخصصی است. 


3. وظایف یک وکیل در محیط کار چیست؟

اولین و مهم‌ترین وظیفه ای که برای یک وکیل دادگستری تعریف شده، دفاع از حقوق موکل خود در پرتو عدالت است و در همین راستا وظایف و تکالیف مختلفی جهت رعایت حقوق موکلان  همچون حفظ رازداری و امانت، تلاش در جهت احقاق حقوق موکل و ارائه راهنمایی‌های لازم به وی برای وکلا در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، در برابر قضات نیز موظف به رعایت شان و احترام دادگاه است.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

برای کسب جایگاه شغلی در رشته حقوق باید در آزمون‌های ورودی مشاغل تخصصی مختلف شرکت کرد و پس از قبولی، با طی کردن دوره‌های کارآموزی مشغول به کار شد، از جمله این آزمون ها می‌توان به آزمون ورودی کانون وکلا، آزمون قضاوت، آزمون سردفتری و آزمون کارشناسی حقوق جهت استخدام در ادارات دولتی اشاره کرد. علاوه بر این، با ادامه تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توان به انجام فعالیت های پژوهشی یا تدریس در دانشگاه ها پرداخت.


5. آیا امکان اشتغال در این رشته برای خانم ها نسبت به آقایان کمتر است؟

خیر؛ معمولا فرصت‌های شغلی به نحو برابری در اختیار داوطلبان خانم و آقا قرار گرفته است که شرط موفقیت در آن‌ها کسب دانش، اطلاعات و مهارت‌های لازم جهت موفقیت در آزمون‌های ورودی مشاغل حرفه ای و تخصصی است.


6. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

ایجاد موسسات حقوقی که در زمینه مشاوره‌های حقوقی، ثبتی و یا پژوهشی فعالیت داشته باشند را می‌توان نوعی کارآفرینی در زمینه حقوق دانست.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته



برای مشاهده ی چند از ده قبولی این رشته به لینک زیر مراجعه کنید .

چند از ده قبولی رشته ی حقوق


Menu