نکاتی که برای شرکت در کنکور هنر باید بدانید

رشته‌های هنر و منحصرا زبان تنها رشته‌هایی هستند که دانش‌آموزان همه‌ی گروه‌ها با هر مدرک سال دوازدهم (اعم از ریاضی، تجربی، انسانی و هنرستان) و کاردانی و یا فارغ‌التحصیلان پیش‌دانشگاهی(نظام قدیم آ

نکاتی که برای شرکت در کنکور هنر باید بدانید

نكاتي كه براي شركت در كنكور هنر بايد دانست: 

دوستان عزیز مطلب فوق نکات کلی در مورد کنکور هنر است و اطلاعات مربوط به تعداد سوال درس‌ها را بعد از اعلام نهایی سازمان سنجش می‌توانید دوباره بررسی کنید.

رشته‌هاي هنر و منحصرا زبان تنها رشته‌هايي هستند كه دانش‌آموزان همه‌ي گروه‌ها با هر مدرك سال دوازدهم (اعم از رياضي، تجربي، انساني و هنرستان) و کاردانی و یا فارغ‌التحصیلان پیش‌دانشگاهی(نظام قدیم آموزشی) مي‌توانند در كنكور هنر شركت كنند. همه ساله تعداد زيادي از دانش‌آموزان نظری به خاطر علاقه‌ي خود به اين رشته در كنكور هنر شركت مي‌كنند. خواه در كنار رشته‌ي اصلي خود و خواه به صورت تغيير رشته.

برخلاف تصور عده‌ي زيادي از افراد، كساني كه شركت در كنكور هنر را انتخاب مي‌كنند، كار دشواري را پيش رو خواهند داشت كه علاقه به هنر، اين راه هر چند دشوار را برايشان تسهيل خواهد كرد.

در كنكور هنر دروس اختصاصي شامل 3 درس اصلی مي‌باشد.

1- درك عمومي هنر  2- درك عمومي رياضي و فيزيك  3- خلاقيت تصويري و تجسمي 

نکته: تا کنکور 1401 درس‌های خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص مواد و ترسیم فنی به صورت جداگانه به تعداد مشخص در کنکور سوال داشتند اما از کنکور امسال یعنی 1402 به بعد این دروس نام‌شان حذف شد و از آن‌جایی که در چندسال اخیر مباحث این دروس به صورت پراکنده در درس درک عمومی هنر سوال شده است پس گمان می‌رود در درس درک عمومی هنر سوال‌های عمومی‌تر این درس‌ها را داشته باشیم و در درک عمومی ریاضی و فیزیک هم درس ترسیم فنی به صورت ترکیبی با مباحث مشترک بیاید.

ضرایب درس‌های کنکور هنر:

 

نام درس
ضرایب در کنکور
درک عمومی هنر
12
درک عمومی ریاضی و فیزیک
5
خلاقیت تصویری و تجسمی
3


جدول زیر برای آشنایی شما با رشته های هنر آورده شده است

نکاتی که برای شرکت در کنکور هنر باید بدانید


  • * رشته‌های ستاره‌دار آزمون مرحله دوم(آزمون عملی) دارند.


    • امتحان عملی کنکور هنر:

    • پذيرفته شدن در برخي از رشته‌هاي گروه هنر مثل طراحي صنعتي، ارتباط تصويري، نمايش، كتابت و نگارگري، آهنگسازي و ... ( رشته‌هایی که در جدول ستاره دارند) مستلزم پذيرفته شدن در دو مرحله كنكور است که این رشته‌ها به عنوان رشته‌های متمرکز با شرایط خاص معرفی می‌شوند. مرحله‌ي اول، مرحله‌اي است كه تمامي داوطلبان گروه هنر در اين مرحله شركت مي‌كنند و بين همه‌ي آن‌ها مشترك است كه اين مرحله شامل امتحان تستي دروس اختصاصي (درك عمومي هنر، درك عمومي رياضي و فيزيك، خلاقيت تصويري و تجسمي، ) مي‌باشد.

    • نکته: ضریب امتحان عملی برای تمامی رشته ها 12  اعلام شده است.




    دانش‌آموزاني كه مايل به ادامه‌ي تحصيل در رشته‌هاي با شرایط خاص (يا رشته‌هاي داراي امتحان عملي) هستند، بايد ابتدا در مرحله‌ي اول شرکت کنند(کنکور هنر) و بعد برای آزمون عملی (در زمان دریافت کارت شرکت در جلسه کنکور) ثبت نام کنند (حداکثر در دو مجموعه رشته)، با شرکت در آزمون عملی، حد نصاب نمره در امتحان عملي را براي رشته‌ي مورد نظرشان كسب كنند، بعد از اعلام نتایج کنکور تستی زمان انتخاب رشته، در برگه انتخاب رشته‌ی خود رشته مورد نظر را بنویسند. در گزينش نهايي هر يك از رشته‌هاي با شرایط خاص علاوه بر نمرات کنکور تستی، نتايج مرحله‌ي دوم نيز ملاك قرار داده مي‌شود(نمره آزمون عملی) و اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي هم‌زمان با دیگر رشته‌ها (حدودا نیمه دوم شهریورماه) اعلام می‌شود..

  • نکته اول: رشته‌های مربوط به دانشگاه صدا و سیما با عنوان "تلویزیون و هنرهای دیجیتال" و "کارگردانی تلویزیون" هم مصاحبه جداگانه دارند که بعد از انتخاب رشته، زمان گزینش و مصاحبه آن مشخص می‌شود.

نکته دوم: برای دانشگاه فرهنگیان نیز ابتدا باید اعلام علاقه‌مندی را در زمان ثبت‌نام وارد کنید و در آزمون عملی رشته‌ی ارتباط تصویری یا آموزش هنر (هر دو یک امتحان عملی مشترک دارند) شرکت نمایید. بعد از دریافت رتبه با توجه به شرایط درج شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، انتخاب رشته‌ی آن را وارد نموده (کنکور 1401 در دفترچه ثبت ‌نام آورده شده است که چگونگی پذیرش را زمان انتخاب رشته اعلام میکنند) بعد از اعلام نتایج چند برابر ظرفیت برای مرحله سوم مصاحبه و گزینش و معاینه که بعد از انتخاب رشته اعلام می‌شود شرکت کنید. نکته مهم "در صورتی می‌توانید در مصاحبه رشته‌های مربوط به فرهنگیان شرکت کنید که در آزمون عملی آن هم شرکت کرده باشید."

منابع کنکور هنر:

و اما منابعي كه از سوي سازمان سنجش براي اين درس‌ها معرفي شده است، كتاب‌هاي زير است:

از همة شركت كنندگان اين گروه آزمايشي بر اساس اطلاعات و درك عمومي هنر براي شناسايي استعداد و توانايي‌هاي هنري، آزمون‌هاي درك عمومي هنر، درك عمومي رياضي- فيزيك، خلاقيت تصويري و تجسمي،  امتحان به عمل خواهد آمد .آن دسته از داوطلبان رشته‌های نظری كه علاقه‌مند به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي گروه هنر نيز باشند، بايد علاقه‌مندي خود را به شركت در گروه آزمايشي هنر در هنگام ثبت‌نام اعلام نمایند.

* بخشي از سؤال‌هاي تخصصي گروه آزمايشي هنر در نظام جديد آموزشي 3-3-6 از كتاب‌های:

مبانی هنرهای تجسمی (کد 210639)، طراحی 1( کد 210638)، طراحی 2( کد 211644)، خط در گرافیک (کد 212621)، عکاسی 1(کد 210644)، عکاسی 2(کد 211618)، پایه و اصول صفحه آرایی (کد 212620)، مبانی تصویرسازی (کد 212619)، تاریخ هنر ایران (کد 210648)، تاریخ هنر جهان(کد 211642)، تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی (کد 210595)، طراحی نشانه، تصویرگری کتاب کودک و نظارت چاپ (کد 211593 )، دانش فنی تخصصی ـ فتوگرافیک (کد 212592 )، گرافیک نشر و مطبوعات (کد 212595)، خوشنویسی (کد 210618)، کارگاه چاپ دستی1( کد 211619)، آشنایی با هنرهای تجسمی (کد 211649)، کارگاه نقاشی(کد 211648)، کارگاه رنگ در نقاشی(کد 212637)، آشنایی با مکاتب نقاشی (کد 212636)، آشنایی با بناهای تاریخی (کد 210628 و کد 6/492 )،‌ حجم سازی 1(کد 212638)،‌ شناخت مواد و مصالح (کد 210627 و کد 85/359)، حجم شناسی و ماکت سازی(کد 212627)، علم مناظر و مرایا (کد 210649)، مبانی طراحی معماری (کد 212630 )،  اصول و مبانی طراحی صحنه(کد 211624)، دانش فنی پایه ـ پویانمایی(کد 210655)، متحرک‌سازی دوبعدی (کد 210653)،‌ طراحی شخصیت در پویانمایی(کد 210656)، تولید پویانمایی سه بعدی صحنه‌ای(کد 211654)، طراحی فضا و صحنه در پویانمایی(کد 211653)، تصویربرداری و صدابرداری برنامه‌های تلویزیونی (کد 210557)، نگارش متن برنامه‌های تلویزیونی(کد 212557)، دانش فنی تخصصی (کد 212656)، تدوین و صداگذاری برنامه‌های تلویزیونی(کد 212558)، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان(کد 210623)، اصول و مبانی نمایش عروسکی (کد 212623)، اصول و مبانی ماسک و گریم (کد 212625)، مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی (کد 210659)، سازشناسی ایرانی (کد 210658)، سازشناسی جهانی 1(شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1)(کد 210660)، سازشناسی جهانی 2( شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 2)(کد 211664)، طراحی اندام و لباس(کد 8/494)، کارگاه طراحی نقوش سنتی 1(کد 77/359)، آشنایی با صنایع دستی ایران1( کد30/359)طراحي خواهد شد. 


منابع پیشنهادی و تکمیلی ( کتاب های درسی و منابع آزاد) را می‌توایند از لینک ( https://www.kanoon.ir/Article/297714 ) و یا QR کد زیر دریافت نمایید:



در كنار منابع ذكر شده‌ي بالا كه همگي از كتاب‌هاي هنرستان و هنر مي‌باشند، داوطلب هنر بايد مطالعات منابع آزاد زيادي هم داشته باشد. اين بدين معني است كه گام اول تسلط كامل‌ بر تمامي كتاب‌هاي هنرستان معرفي شده‌ است و گام بعدي مطالعه‌ي منابع مطالعاتي آزاد. نكته‌ي مهم و پر اهميت اين‌جاست كه گرچه تعدادي از سؤالات كنكور هنر از منابع مطالعاتي آزاد مطرح مي‌شوند اما با تسلط بر كتاب‌هاي درسي و بدون مطالعه‌ي منابع مطالعاتي آزاد هم مي‌توان به حجم زيادي از اين سؤالات پاسخ داد. پس بسيار مهم است كه تمامي كتاب‌هاي درسي را به خوبي مطالعه كنيد و تسلط لازم و كافي را بر آن‌ها كسب كنيد.

و اما مسئله‌ي مهم ديگر كه داوطلبان رشته‌ي نظری هنگام تغيير رشته به هنر با آن مواجه مي‌شوند حجم بسيار زياد منابع مطالعاتي كنكور هنر است. به راستي چگونه مي‌توان فقط براي يك درس مثل درك عمومي هنر بيش از 10 كتاب را مطالعه كرد و تمامي مطالب اين كتاب‌ها را به خاطر سپرد. اعتقاد من اين است كه قطعاً بدون يك برنامه‌ريزي دقيق از اين كار بر نخواهيم آمد. برنامه‌ي راهبردي اين امكان را براي شما فراهم آورده كه هر كتاب را حداقل سه بار در طول سال تحصيلي مطالعه كنيد.

در انتها پیشنهاد ما برای منابع مطالعاتی کنکور هنر چه کتاب‌های درسی و چه کتاب‌های منابع آزاد برای مطالعه بیشتر و دریافت اطلاعات عمومی هنر معرفی می‌شود.

در طول سال جاری می‌توانید با گروه هنر کانون همراه باشید به کمک:

1. دریافت دو دفترچه یک دفترچه سوال اجباری، دوم دفترچه سوال احتیاری (توضیحات کامل در مطلب آزمون‌های برنامه‌ای کانون)

2. در انتهای دفترچه سوال و پاسخ مطالبی اضافه بر آزمون مثل نکات کلیدی مباحث آزمون بعد، روش‌مطالعه دانش‌آموزان برتر، برنامه‌های گروه، معرفی هنرمندان و ... قرار می‌گیرد)، دفترچه‌ی پاسخ آزمون که خود به تنهایی می‌تواند منبع مطالعاتی کاربردی برای شما باشد و دفترچه آزمون غیرحضوری از آزمون‌های مهرماه هنر.( شما در هر آزمون به غیر از 150 سوال آزمون، 150 سوال هم برای تمرین بیشتر از دفترچه غیر حضوری خواهید داشت، در یک سال تحصیلی چیزی حدود 6000 سوال و پاسخ تشریحی)

3. مراجعه به فضای مجازی گروه هنر (سایت کانون صفحه مقطع هنر، تلگرام و اینستاگرام)و دریافت:

مطالب کمک درسی که داوطلبان برتر سال‌های گذشته بر اساس خلاصه برداری‌ها و مطالعاتی که داشتند، تحلیل و منطق آزمون و برنامه‌ی راهبردی هنر، کلکسیون روش‌های مطالعه، اطلاعات عمومی کنکور، سوال‌های اضافه برای تمرین بیشتر، اطلاعات مربوط به آزمون‌های عملی و هر آنچه که به شما در دریافت اطلاعات کنکور هنر کمک می‌کند.

4. پشتیبان ویژه: داوطلبان گروه هنر که میانگین تراز آن‌ها بالای 6000 است از تهران گروه هنر پشتیبان ویژه خواهند داشت و برای داوطلبانی که در این گروه نیستند هم پشتیبان ویژه در طول یک‌سال خواهیم داشت فقط باید با کانون تماس بگیرند تمایل خود را برای داشتن مشاور هنر اعلام نمایند و از شرایط آن جویا شوند.(پرداخت هزینه ماهانه)- مسئول پشتیبان ویژه هنر خانم رقیه محبی هستند. (تلفن:021-6463 داخلی 1191)

5. ارسال sms: در طول سال با توجه به مواردی که در بالا گفته شد و اهمیت زمان تعدادی از اطلاع رسانی‌های گروه در قالب اس‌ام‌اس خواهد بود.

6. هر دوشنبه ساعت 18 گروه هنر با داوطلبان آزمون هنر جلسه تخصصی برای پرسش و پاسخ، مشاوره کلی و تخصصی برای هر آزمون و .... دارد. (https://www.skyroom.online/ch/ghalamchi1400/honar) با ورود از طریق لینک فوق به عنوان مهمان می‌توانید در جلسه حاضر شوید (یادتان باشد فقط دوشنبه‌ها ساعت 18 تا 19 فعال است)

7. کلاس‌های تخصصی هنر از نیمه دوم مرداد ماه اعلام خواهد شد.

                                                                                                                                                        موفق و پیروز باشید

                                                                                                                                                            شهره جعفری

Menu