بازار کار رشته کاردرمانی

بازار کار رشته کاردرمانی | معرفی رشته کاردرمانی و معرفی بازار کار و درآمد رشته کاردرمانی در این مقاله بررسی خواهد شد تا دانش آموزان بهتر بتوانند در مورد انتخاب رشته خود تصمیم بگیرند.

بازار کار رشته کاردرمانی


برای مشاهده فیلم معرفی رشته کاردرمانی کلیک کنید


معرفی رشته کاردرمانی 

رشته کاردرمانی یکی از رشته‌های علوم توانبخشی است و در حوزه توانبخشی و کمک به بازیابی توانایی جسمانی یا روانی در بیماران مختلف فعالیت می‌کند. این ناتوانی ها ممکن است بر اثر بیماری های ژنتیکی و غیر ژنتیکی و عوامل محیطی مانند تصادف و جنگ به وجود آمده باشند. کاردرمانگر پس از اینکه بیماری توسط پزشکان تشخیص داده شد در روند بهبودی و بازیابی نیروی جسمانی و روانی به بیمار کمک می کند.

رشته کاردرمانی از لحاظ گرایش به کاردرمانی جسمی و کاردرمانی روانی تقسیم می‌شود و امکان ادامه تحصیل در رشته کاردرمانی در ایران در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بازار کار رشته کاردرمانی بپردازیم.


تقسیم بندی بازار کار رشته کاردرمانی


 حوزه فعالیت رشته کاردرمانی به دسته های زیر تقسیم می شود و فارغ التحیلان این رشته می توانند در این حوزه ها وارد بازار کار شوند.

1. حوزه آموزش در خصوص مراقبت از بیمار به خانواده و اطرافیان، نحوه استفاده از وسیله های کمکی و یا درمانی، آموزش سبک زندگی به بیمار و اطرافیان مانند تغذیه و انجام کارهای شخصی و حضور در جامعه

2. برنامه ریزی و درمان در جهت حل مشکلات جسمی مانند ناتوانی حرکتی و مشکلات روانی مانند اختلال حافظه

3. بررسی و معرفی شرایط لازم برای ناتوانان و تجهیز اماکن مختلف جهت حضور ناتوانان جسمی

بازار کار رشته کاردرمانی

با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی بازار کار رشته کاردرمانی نیز روبه پیشرفت است و در حال حاضر بازار کار خوبی دارد.

محیط شغلی برای کاردرمانگر ها مراکز درمانی خصوصی و دولتی، بیمارستان های توانبخشی و روانی، بهزیستی او پارک نگهداری یا آموزشی ناتوانان ذهنی کودکان استثنایی و سالمندان، مراکز تحقیقاتی و موسسات پژوهشی می باشد.


درآمد رشته کاردرمانی

با توجه به اینکه رشته کاردرمانی شامل حوزه‌های فعالیتی بسیار متنوعی می باشد از لحاظ درآمد بستر مناسبی دارد و بسته به میزان فعالیت و پشتکار روان درمانگر فضای پیشرفت شغلی و افزایش درآمد در این رشته بسیار مهیا می باشد.

معمولاً برای یک کاردرمانگر تازه فارغ التحصیل در هر جای ایران ، علی الخصوص شهرهای به غیر از تهران ، به راحتی ( بسیار راحت ) فرصت های شغلی به عنوان کاردرمانگر درصدی در کلینیک های خصوصی و کاردرمانگر و کارشناس توانبخشی در مراکز و سازمانهای توانبخشی و بهزیستی دولتی و حتی انجمن های مردم نهاد و موسسات خیریه و .. وجود دارد .

اکثر افرادی که در حیطه ی کاردرمانی کار می کنند ، درآمد متوسط به بالا را تجربه می کنند. البته رشد هر چیزی بصورت قدم به قدم و به تدریج صورت می گیرد و این که یک کاردرمانگر تصور کند بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی با درآمدهای آنچنانی مواجه می شود، تصوری وهم آلود است . این مساله نه فقط در کاردرمانی ، بلکه در تمامی رشته های علوم پزشکی نیز مصداق دارد . دوره های مرارت و دشواری وجود دارند اما آینده آنچنان که اشاره شد ، آینده ای متوسط به بالا محسوب می شود . ( در صورت هوش ، فرصت طلبی ، قناعت ، اخلاق کاری ، تعهد ، مسئولیت پذیری ، مطالعه ، و ... )

ضمناً سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان ، به تمامی کاردرمانگران حائز شرایط دارای لیسانس با 5 سال سابقه ی کاری معتبر در شهرهای بزرگ و 3 سال سابقه ی کاری در شهرهای کوچک اجازه ی فعالیت خواهد داد. کاردرمانگران دارای مدرک فوق لیسانس نیز می توانند با 2/5 سال سابقه ی کاری بعد از کسب مدرک فوق لیسانس ،  به تاسیس دفتر کاردرمانی در شهرهای بزرگ اقدام کنند و بدیهی است که به سابقه ی کاری کمتری برای تاسیس دفتر کاردرمانی در شهرهای کوچک نیاز است .

نویسنده:حانیه تقوی



برای مشاوره در زمینهبازار کار رشته کاردرمانی و درآمد رشته کاردرمانی

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره

با شماره 9099071219 تماس بگیرید
Menu