بازار کار رشته معماری

بازار کار رشته معماری | مهارت‌های یک مهندس معمار، بازار کار و درآمد را برای او مشخص خواهد کرد.

بازار کار رشته معماری



برای مشاهده فیلم معرفی مهندسی معماری کلیک کنید



اگر اهل هنر، ادبیات و کتاب خواندن هستید... اگر از طراحی لذت می برید... اگر بااستعداد و خلاق هستید... اگر قدرت تجسم بالایی دارید... اگر بسیار صبور، منظم ودقیق هستید...... می توان گفت انتخاب رشته معماری، انتخاب خوبی برای شماست. رشته معماری دارای دو جنبه هنری و فنی است که درس های طراحی، زیبایی شناسی و نحوه زیبا کردن احجام ، نماها و پلان‌ها به هنر برمی‌گردد و دروسی مثل سازه‌ های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح، ایستایی، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به جنبه‌ فنی این رشته مربوط میشود. در این رشته دروس هنری اهمیت بیشتری داشته و دروس علمی و فنی در راستای دروس هنری است. در این مقاله میخواهیم در مورد بازار کار رشته معماری صحبت کنیم. البته قبل از شروع مطلب به یک سوال اساسی جواب می دهیم:


آیا مهندس عمران و مهندس معمار تفاوتی دارند؟

اگرچه کار مهندس معمار با مهندس عمران در گرایش سازه شباهت هایی دارد اما یک تفاوت اساسی بین آن ها این است که مهندس عمران در طراحی بنا صرفا به اصول فنی توجه می کند ولی مهندس معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیباشناختی، روانشناختی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارد. مهندس معمار معمولا براساس ایده های فردی، نیاز های جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد.برای مطالعه مقاله بازار کار رشته مهندسی عمران کلیک کنید.

بازار کار رشته معماری ; فرصت های شغلی رشته معماری

مهندس معمار می تواند در دفاتر کار موجود در محل پروژه های ساخت و ساز، و یا به عنوان معمار فنی به طراحی تک بناها یا مجموعه های زیستی کوچک پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و  سرپرست دفاتر مشاوره مشغول به کار شود. دقت داشته باشید معماری مانند بسیاری از شغل ها نیست که بتوان ساعات کاری مشخصی برای آن تعریف کرد. مهندس معمار به طور مداوم با کار خود در گیر بوده و ساعات کاری برای او خیلی معنایی ندارد‌. زمینه های شغلی رشته ی معماری را میتوان در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

1- طراحی(از طراحی های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزاعناصر تشکیل دهنده ساختمان)

2- سرپرستی دفاتر مشاور معماری

3- نظارت صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی

4- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌ های معماری (مدیریت پروژه)

5- طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی

6- مشارکت در پروژه‌ های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی

7- طراحی دکوراسیون داخلی

8- انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضاهای طبیعی

9- تدریس در دوره‌های کاردانی و همینطور دبیرستان های فنی حرفه‌ ای و کاردانش آموزش و پرورش 

مهندس معمار فرصت های شغلی زیادی را به صورت کارهای پروژه ای پیش رو دارد. پیشرفت کاری مهندس معمار به میزان زیادی به مهارت ها، شایستگی ها وتجارب او ارتباط دارد.

معماری‌ بیش‌ از آنکه‌ علم‌ و تکنیک‌ باشد، ذوق‌ و سلیقه‌ و استعداد است‌ و معمار کسی است که طرح‌های فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه‌ای کاربردی بسازد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر توانمندی‌ در طراحی‌ و قدرت‌ تجسم‌ و خلاقیت‌، لازم‌ است‌ که‌ در درس‌ ریاضی‌ بخصوص‌ در هندسه‌ قوی‌ باشد چون‌ برای‌ آموزش‌ فن‌ و تکنیک‌ معماری‌ باید دروسی‌ مثل‌ هندسه‌ کاربردی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا و ریاضیات‌ و آمار را مطالعه‌ کرد.

چگونه وارد بازار کار معماری شویم ؟

یکی از یهترین شیوه ها که باعث می شود به راحتی بدون داشتن سابقه کاری وارد بازار کار رشته معماری شد، یادگیری چند نرم افزار تخصصی در زمینه طراحی معماری و دکوراسیون است.یادگیری این نرم افزارهای تخصصی سبب میشود که شما در هرجایی از این کره ی زمین که باشید، این رشته بازار کار خودش را داشته باشد. تسلط بر نرم افزارهای معماری مانند: AutoCad، PhotoShop، ArchiCad، 3DMax، Revit و راینو، در بازار کار این رشته به شما کمک زیادی می کند.

مهارت های خود را در پیرامون طراحی ارتقاء دهید

روند کار در بازار معماری با گذشت زمان تغییر کرده است و امروزه نرم افزارهای تخصصی جایگاه ویژه ای در این رشته دارند. همیشه به روز بودن و داشتن تخصص های نو و اشباع نشده میتواند زندگی ما را متحول کند.

از همان لحظه ای که وارد این رشته میشوید به فکر توسعه مهارت های خود باشید و علم خود را در این زمینه به روز کنید. امروزه روند طراحی از ایده پردازی، ترسیم پلان های اولیه معماری با دست و سایر مراحل وقت گیر دیگر تغییر پیدا کرده و با وجود نرم افزارهای مختلف روند طراحی تا پیاده سازی پلان های معماری بسیار سریعتر و ساده تر شده است. البته این به معنای نادیده گرفتن روش های گذشته در طراحی نیست بلکه به معنای یادگیری مهارت های جدید در زمینه توسعه روشهای گذشته برای افزایش کیفیت و سرعت ارائه میباشد. برای همین است که همواره توصیه میشود علاوه بر توسعه مهارت های نرم افزاری، دانش خود را در زمینه مهارت های طراحی، طراحی با دست آزاد، آگاهی از صنعت و تکنولوژی های به روز و حتی آشنایی با زبان های خارجی توسعه دهید.


در کار خود بهترین باشید

بدون شک داشتن تخصص همیشه و همه جا میتواند به شما و آینده کاری شما کمک شایانی بکند، اما همیشه این مورد را در نظر داشته باشید که دیگران هم در حال تلاش و یادگیری هستند و باید همیشه این سوال را در ذهن داشته باشید که چه کار کنیم که بهترین باشیم؟

هیچوقت دست از یادگیری نکشید، هر روز مطلب جدید برای یادگیری وجود دارد و شما در هر سطحی که هستید میتوانید هر روز نکته جدید را بیاموزید تا در بازار کار همیشه در بین برترینها بمانید و این همان قضیه ای است که اختلاف بین درامد فعالان در یک حوزه یکسان را تعیین میکند و آن هم میزان مهارت و به روز بودن در یک تخصص خاص است.

درآمد رشته معماری

مهندسان معماری که در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند، بسته به میزان مهارت، توانمندی، سابقه کار و نوع توافقی که با کارفرما کرده اند، درآمدهای متفاوتی دارند. آنهایی که خود، شرکت شخصی راه اندازی کرده اند، در کنار سختی های زیاد کار، اگر بتوانند به خوبی مشتری جذب کرده و پروژه های زیادی بگیرند، درآمد بسیار خوبی خواهند داشت.

در مجموع مهندس معمار هرچه خلاق تر، توانمندتر و کارنامه کاری بهتری داشته باشد، به درآمدهای بالاتری دست می یابد.

مهارت های شما، تعیین کننده درآمد شماست !


نویسنده : عباس نمازی


برای مشاوره در زمینهبازار کار رشته معماری

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره

با شماره 9099071219 تماس بگیرید
Menu