گفتوگو با صدرا نجفينژاد، رتبهي 2 منطقهي 3 انساني از شاهيندژ
بعد از عيد کارم را به طور جدي شروع کردم

بعد از عيد کارم را به طور جدي شروع کردم

پدر و مادر صدرا هر دو معلم هستند. صدرا دوران ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را به ترتيب در دبستان خواجه نصيرالدين طوسي، مدرسهي فارابي و دبيرستان امام خميني (ره) سپري کرد. معدل ديپلمش 18.87 و معدل دورهي پيشدانشگاهياش 19.40 بود. در ادامه، گفتوگو با صدرا نجفينژاد را دربارهي کنکور و نحوهي مطالعهاش ميخوانيم.
بعد از کنکور چهقدر اطمينان داشتي که رتبهي تکرقمي ميآوري؟
اصلاً انتظارش را نداشتم. آنطور که حساب کرده بودم، رتبهام بين 100 تا 200 ميشد.
بالاترين ترازت در آزمونهاي برنامهاي چهقدر بود؟
7600.
ساعات مطالعه و ميزان هماهنگيات با آزمونهاي برنامهاي چهطور بود؟
من تا قبل از عيد روزانه حدود 5-6 ساعت درس ميخواندم اما بعد از عيد، به 10 ساعت در روز رسيد. در طول دوران مطالعه براي کنکور- به خصوص بعد از عيد- کاملاً با برنامهي راهبردي هماهنگ بودم.
در فاصلهي دوهفتهاي آزمونها، برنامهي خاصي براي مطالعه داشتي؟
من معمولاً در هفتهي اول، درسهاي عمومي و در هفتهي دوم درسهاي اختصاصي را مطالعه ميکردم و هر روز تست ميزدم. تست زدن تأثير بسيار زيادي در تثبيت مطالب درسي دارد.
دانشآموزان گروه انساني در مطالعهي بعضي درسها مثل عربي، تاريخ ادبيات و آرايههاي ادبي مشکلات جدي دارند. تو هم همينطور بودي؟
من هم با اين مشکلات روبهرو بودم؛ اما به نظر من، اگر در مطالعهي اين درسها روش درست را به کار بريم، ميتوانيم نتيجهي بهتري بگيريم. من براي هر کدام از اين درسها در زمان مطالعه و تستزني از تجربيات خودم استفاده ميکردم. در درس عربي، اول قواعد را به طور کامل ميخواندم و تستهاي کنکور سالهاي قبل را حل ميکردم. بعد از مدتي مطالعهي اين درس برايم راحتتر شد. در مورد تاريخ ادبيات که درس پرحجمي است، کتاب را ميخواندم و نکتهبرداري ميکردم؛ اما بايد حواسمان باشد که اين کار را منظم و باسليقه انجام دهيم؛ چون بعد از مطالعهي کتاب، همين جزوه جايگزين کتاب ميشود. براي خواندن آرايههاي ادبي، اول کتاب درسي را ميخواندم، بعد تمرينات آن را حل ميکردم و سپس تستهاي کنکور سراسري را کار ميکردم. براي بعضي تستهايي که مربوط به آرايههاي ادبي بود، به جاي اينکه دنبال گزينهي درست باشم، سعي ميکردم با مطالعهي سريع متن تست، گزينههاي غلط را حذف کنم. براي درس زبان عمومي هم بيشتر Reading کار ميکردم.
برايت پيش آمده بود که در بازههاي زماني خاصي مطالعه نکرده باشي؟
من در اسفندماه و همينطور در دوران تعطيلات عيد نوروز اصلاً مطالعه نداشتم. قبل از عيد روزي 5 ساعت مطالعه داشتم؛ اما بعد از عيد کارم را به طور جدي شروع کردم. به نظر من دانشآموزان نبايد نااميد شوند. هنوز دير نشده و ميتوانند با برنامهريزيِ درست، خودشان را براي کنکور آماده کنند.
در چند آزمون غيبت داشتي؟
تا جايي که يادم ميآيد اصلاً غيبت نداشتم.
از کداميک از کتابهاي کمکآموزشي استفاده ميکردي؟
من بيشتر، از کتابهاي آبي کانون استفاده ميکردم و براي دوران جمعبندي هم به سراغ کتابهاي زرد رفتم.
مجلهي آزمون را هم مطالعه ميکردي؟
بله؛ من بخش مربوط به رتبههاي برتر و صحبتهاي آقاي قلمچي را مطالعه ميکردم.
کداميک از دبيران دوران دبيرستان تأثير بيشتري در موفقيت تو داشت؟
همهي دبيران دوران دبيرستانم خوب بودند؛ اما از آقاي محمدرضا عبداللهي، دبير جامعهشناسي که هميشه هميار و پشتيبان خوبي براي من بودند تشکر ويژه دارم.
از نقش پدر و مادرت بگو.
پدر و مادرم هميشه حمايتم ميکردند و محيط مناسبي را براي مطالعهي من فراهم کردند. صحبتهاي پدرم هميشه به من روحيه ميداد. خوشحالم که توانستم آنها را شاد کنم.
به عنوان سخن آخر، چه صحبتي داري؟
به نظر من «سختکوشي و اعتمادبهنفس» مهمترين عامل براي موفقيت در کنکور است. من به دانشآموزان انساني که تا به حال مطالعهي خوبي نداشتهاند توصيه ميکنم که نااميد نباشند. هنوز دير نشده و با يک برنامهريزي درست ميتوانند آمادگي لازم را براي موفقيت در کنکور به دست آورند.
