گفت‌وگوهای داوود اکبری: سعید اسکندری با میانگین تراز 7831

از آزمون‌های تابستان و تا قبل از آزمون‌های دی ماه رتبه‌های تک‌رقمی زیادی کسب کردم و در آزمون جمع‌بندی دی ماه رتبه‌ی کشوری‌ام 11 شد.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: سعید اسکندری با میانگین تراز 7831

سعید اسکندری، دوازدهم تجربی از ارسنجان


درس خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟

خودآموزی، پاسخی مناسب به شرایط سخت کرونایی بود


سعید اسکندری در یک نگاه

برادر دوقلو: سهیل اسکندری تجربی با میانگین تراز 7600

مدرسه: دولتی شهید علیرضا اسکندری

شهر: ارسنجان (استان فارس)

سابقه‌ی حضور در کانون: از نهم تا دوازدهم تجربی به مدت 4 سال

میانگین تراز: 7831

شغل و تحصیلات پدر: مهندس معماری، دبیر هنرستان

شغل و تحصیلات مادر: کاردانی علو‌تجربی، خانه‌دار

کمی برایمان از مسیری که در سال کنکور طی کردی بگو.

از آزمون‌های تابستان و تا قبل از آزمون‌های دی ماه رتبه‌های تک‌رقمی زیادی کسب کردم و در آزمون جمع‌بندی دی ماه رتبه‌ی کشوری‌ام 11 شد. در آزمون‌های غیرحضوری زیاد روی رتبه تمرکز نداشتم. در آزمون‌های حضوری که تا قبل از کرونا برگزار شد در مجموع رتبه‌ام 14 کشوری بود. از تابستان دهم که مطالعه‌ام را شروع کردم متوجه شدم که برای موفقیت در کنکور به معلم یا کلاس اضافه نیازی ندارم. روشم این بود که خودم درس‌ها را می‌خواندم و با خودآموزی مباحث را یاد می‌گرفتم. در این مسیر از طریق سیدمصطفی دهنوی با آقای محمدمهدی روزبهانی که گزینش‌گر زیست کانون هستند آشنا شدم که پاسخ سوالات زیست من را در پایه‌ی دوازدهم می‌دادند. کتاب‌های کمک‌درسی زیادی تهیه می‌کردم و وقتی شروع به یادگیری مبحثی می‌کردم خیلی جست‌وجو و کنکاش می‌کردم تا خودم مطالب را کامل بفهمم.

پس با این ویژگی خودآموزی کرونا تاثیر خاصی روی درس خواندنت نداشت.

تابستانی که می‌خواستم وارد دهم بشوم مطالعه برای کنکور را بسیار آرام و با مطالعه‌ی فصل‌های ابتدایی فیزیک و زیست آغاز کردم. از همان تابستان روی تست‌های دشوار کار می‌کردم اما پیشروی زیادی نداشتم. همان تابستان فهمیدم که می‌توانم به صورت خودآموز درس‌ها را بخوانم و یاد بگیرم. آقای دهنوی هم به سوالاتم زیاد جواب می‌دادند. کرونا هیچ تاثیری روی درس خواندن من نداشت.

کرونا روی شرایط زندگی‌ات هم اثری نداشت؟

چند شب یک‌بار به این فکر فرو می‌رفتم که در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد و خیلی می‌ترسیدم که خودم به کرونا مبتلا شوم. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایم از کلاس دهم مدیریت زمان و استرسم در جلسه‌ی آزمون بود. از آنلاین شدن آزمون‌ها زیاد خوشحال نشدم چون دوست داشتم مدیریت این دو مساله را تمرین کنم. اما بعدا در آزمون‌های غیرحضوری دیگر تاکیدی روی رتبه نداشتم و سعی کردم در خانه شرایط آزمون‌ها را برای خودم شبیه‌سازی کنم. در ماه‌های از اسفند تا خرداد من و مادرم و سهیل صد درصد قرنطینه بودیم و دائما در خانه بودیم. اما زمانی که رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت کرونا مدت زمان زیادی با ما خواهد بود کمی محدودیت‌ها را کمتر کردیم.

برای شبیه‌سازی چه کردی؟

منظور من شبیه‌سازیِ زمانیِ آزمون‌هاست. یعنی وقتی درس ادبیات را شروع می‌کنم زمان می‌گیرم و تکنیک زمان‌های نقصانی را اجرا می‌کنم. چون آزمون‌های بعد از عید درس زمین‌شناسی را نداشتند و من می‌دانستم که در کنکور می‌خواهم زمانِ این درس را به زیست یا شیمی اختصاص بدهم، در آزمون‌های آنلاین کمی بیشتر به خودم زمان می‌دادم. به نظرم مدیریت زمان بسیار مهم است و باید در آزمون‌های غیرحضوری آن را تمرین کنیم. به کنکور نزدیک می‌شویم و به زودی به مدیریت زمان در جلسه‌ی کنکور نیاز داریم.

نظرت راجع به برنامه‌های کانون در این دوران چیست؟

کانون مهم‌ترین منبع انگیزه برای درس خواندن من بوده است. سوالات آزمون‌های کانون خیلی استاندارد است و در دوران کرونا، انتشار دفترچه‌ی غیرمشترک ایده‌ی بسیار خوبی بود. آزمون دادن و رقابت را دوست دارم و در خانه اغلب در حال آزمون دادن هستم. به همین خاطر از آزمون‌های فوق‌العاده‌ی کانون هم استقبال کردم و تغییری در روند من ایجاد نکرد.

با توجه به افزایش تعداد آزمون‌ها در کانون، تحلیلت راجع به کیفیت سوالات در کانون چیست؟

در پایه‌های دهم و یازدهم کانون سوالات دشوارتری را طرح می‌کرد و من سوالات آزمون‌ها را بسیار دوست داشتم. من برخلاف برخی از دانش‌آموزان که کار را با سوالات ساده آغاز می‌کنند، همیشه چالش و سوالات دشوار را ترجیح می‌دادم. بعد از برگزاری کنکور 98 کانون سعی داشت سوالاتی که مطرح می‌کند به سوالات کنکور 98 نزدیک‌تر باشد تا آزمون‌های استانداردی را پشت سر بگذاریم. به همین خاطر سطح سوالات کمی ساده‌تر شد و من دشواری را بیشتر دوست دارم. به نظرم سوالات کانون به خصوص در درس‌های زیست و فیزیک بسیار به سطح سوالات کنکور 98 نزدیک بود.

ایام امتحانات را چگونه می‌گذرانی؟

در این روزها کتاب‌های تست بیشتری تهیه کردم و همزمان با امتحانات، در حال حل تمرینات تستی هم هستم. زیاد روی نتایج امتحانات تمرکزی ندارم و تغییری در برنامه‌ام ایجاد نمی‌کند.

سعید اسکندری با میانگین تراز 7831

برنامه‌ات برای دوران جمع‌بندی چگونه است؟

من دوران جمع‌بندی را به نوعی با جمع‌بندی مباحث پایه در عید نوروز آغاز کردم. تا قبل از اینکه بخش‌های پایانی کتاب‌های دوازدهم حذف شود من آن‌ها را خوانده بودم. بعد از ینکه از حذفیات مطمئن شدم کتاب‌های تستی جدیدی تهیه کردم و شروع به جمع‌بندی درسی کردم و حل تستم بیشتر شد. در اولین جمع‌بندی پایه و دوازدهمم که عید نوروز بود٬ کتاب خودآموزی را پر کردم. هر سوال ایده‌دار و دام‌داری در درس‌های محاسباتی در منابع مختلف می‌دیدم در این دفتر ثبت می‌کردم و در بازه‌های زمانی مختلفی تاکنون و همچنین در بازه‌ی آزمون‌های جمع‌بندی کانون از آن سوالات استفاده خواهم کرد. اگر کنکور عقب نمی‌افتاد آزمون‌های جامع کتاب‌های ده کنکور را شروع می‌کردم اما ترجیح دادم از فرصتی که ایجاد شده و تا قبل از شروع آزمون‌های جامع، تست‌های بیشتری برای هر درس کار کنم. 6 تیر ماه برنامه‌ی آزمون‌های جامعم را تعیین می‌کنم و از 7 تیر ماه قصد دارم آزمون‌های مبحثی در طول سال تحصیلی و جامع را کار کنم. برای دو درس زیست‌شناسی و دین‌وزندگی که برایم فرار هستند تا قبل از کنکور کتاب‌های سه سال را مرور می‌کنم. در آزمون‌های جامع کانون هم که شرکت می‌کنم.

چند ساعت در روز به مطالعه اختصاص می‌دهید؟

از آبان ماه حدود 14 تا 15 ساعت درس می‌خواندم. در دی ماه به دلیل شرکت در امتحانات ساعت مطالعه کمی افت کرد. الان بین 12 تا 13 ساعت مطالعه دارم و از 6 تیر به بعد قصد دارم 14 تا 15 ساعت مطالعه داشته باشم.

به جز درس برای جلوگیری از خسته شدن و تکرار چه کار خاصی انجام می‌دهی؟

در این سه سال تفریح روزانه‌ام استفاده از اینستاگرام است و در روز بین یک تا یک و نیم ساعت برای اینستاگرام وقت می‌گذارم. جمعه‌هایی که آزمون کانون می‌دهیم به رستوران می‌روم و این یکی از کارهای موردعلاقه‌ی من است.

در کنار درس خواندن، به مهارت خاصی علاقه داری؟

تا قبل از ورود به کلاس دهم ویلن کار می‌کردم. بعد از ورود به دهم ساز را کنار گذاشتم. تفریحم فقط اینستاگرام است. صفحه‌هایی را دنبال می‌کنم که به من انگیزه می‌دهد. یکی دیگر از مهارت‌هایم، محاسبات با چرتکه است. به طوری که از کلاس دهم اکثر محاسباتم در آزمون‌ها را با چرتکه‌ی ذهنی و خیالی‌ام انجام می‌دهم. در کلاس‌های UCMAS که قبل از دبیرستان چند سال شرکت کردم، در گام‌های ابتداییِ آموزش، با چرتکه‌ی فیزیکی محاسبات را انجام می‌دادیم و به سطح پیشرفته که رسیدیم، به صورت ذهنی محاسبات را انجام می دادیم. یعنی مهره‌های چرتکه را در ذهن تصور می‌کنیم. کلاس نهم که بودم در بیست و یکمین دوره‌ی مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی (UCMAS) که در کشور امارات متحده‌ی عربی و در شهر دبی برگزار شد٬ مقام اول جهان را کسب کردم.

نقش پدر و مادرت در این مسیر چیست؟

من بیشتر به خودم متکی هستم و شخصیت مستقلی دارم. پدر و مادرم هم من را درک می‌کنند و اجازه می‌دهند استقلال داشته باشم. پدر و مادرم پیگیر نتایج آزمون‌هایم هستند ولی برنامه‌ریزی‌ام را شخصا انجام می‌دهم.

به چه ویژگی شخصیتی در خانواده معروف هستی؟

از ویژگی‌های شخصیتی‌ام این است که به شدت عاشق رقابت هستم. یعنی به جرئت می‌توانم بگویم پنجشنبه‌های قبل از آزمون برای من بهترین روز در طول دو هفته تلاش برای آزمون است. معتقدم هدف اصلی من در زندگی درس خواندن است. اصلا به درس خواندن به عنوان وسیله‌ای برای کسب درآمد نگاه نمی‌کنم. به نظر من با درس خواندن و تلاش برای کشف ناشناخته‌های هستی، می‌توانیم خودمان را به خداوند نزدیک کنیم و قطعا تقرب به خدا آرامش‌بخش‌ترین و اصلی‌ترین هدف زندگی هر انسان است.

و جملات پایانی این گفت‌وگو ...

در آخر به همه‌ی دانش‌آموزان توصیه می‌کنم هرگز حکمت اتفاقاتی را که در زندگیشان رخ می‌دهد با علم محدود خود نسنجند و معتقد هستم پایان هر چیز، بسیار زیباست. اگر زیبا نباشد یقینا هنوز به پایان نرسیده است. من در سال ششم برای تحصیل در مدرسه‌ی تیزهوشان شهید دستغیب سه شیراز و در سال نهم برای تحصیل در مدرسه‌ی تیزهوشان شهید دستغیب یک شیراز که جزو بهترین‌های ایران است پذیرفته شدم، اما به دلیل مسائلی نتوانستم در این مدارس تحصیل کنم. گرچه در ابتدا ناراحت شدم، اما وقتی در مجموع آزمون‌های دهم و یازدهم کانون نفر اول استان فارس شدم و حالا که در پایه‌ی دوازدهم نفر دوم فارس هستم، هرگز به آن روز ها فکر نمی‌کنم و از تمام دانش‌آموزان این مدارس وضعیت درسی بهتری دارم. باید محدودیت‌ها را پس زد و از آن‌ها پلی برای ترقی و پیشرفت ساخت.


سایر گفت‌وگوهای داوود اکبری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای داوود اکبری

Menu