در مجموع آزمون استاندارد و خوبی تولید شده و در اختیار دانشآموز قرارگرفتهبود. آزمون هم سؤال خیلی ساده (سؤال ۲۵) داشت و هم سؤال خیلی دشوار (سؤال ۳۶) و پوشش تقریباً کاملی داشت. چهار پرسش از مبحث واژه بود که تعداد نسبتاً زیادی است.
البته خلاقیت خوبی در این سؤالات وجود داشت بهنحوی که دقیقاً دانشآموزان مسلط به کتاب درسی را از دیگر دانشآموزان جدا میکرد. یک سؤال از مبحث املا نیز به همین هدف در آزمون قرار داشت. یک سؤال نیز از مبحث تاریخ ادبیات در آزمون بود که متأسفانه مثل یکی از پرسشهای واژه، قابل پاسخگویی نبود. مباحث اصلی دانشهای ادبی و زبانی در این آزمون وجود داشت: قافیه، نقش دستوری و گروه اسمی. همچنین یک سؤال از مبحث ویرایش از کتاب مهارتهای نوشتاری طرح شده بود که به دانشآموزان اهمیت این کتاب را نیز یادآوری کند.
این سؤال به شکل هوشمندانهای ساده بود تا بتواند تفاوت علاقهمندان به این مبحث را با دیگران، نشان دهد. از مبحث آرایههای ادبی به یک سؤال از آرایهی جناس (آن هم در ترکیب با سؤال قافیهها) بسنده شده بود که بهتر بود از آرایههای اصلیتر مثل تشبیه و کنایه نیز سؤال مطرح میشد. چهار پرسش مفهوم نیز در آزمون وجود داشت که تقریباً در چهار سطح مختلف دشواری طرح شده بود. این آزمون بهجز دو سؤال (۲۴ و ۲۸) تا حدود زیادی به هدف خود نزدیک بود.
شمارهی سؤال | |
۲۴ | سؤال چندان خوبی نیست با این همه اگر اطلاعات شما در حد کتاب درسی ( و نه فراتر) میبود میتوانستید به این سؤال پاسخ دهید. |
۲۵ | سؤال بسیار ساده برای ایجاد تفاوت بین کسانی که روی کتاب درسی مسلط هستند و کسانی که عمدهی تمرکز خود را روی کتابهای کمکدرسی گذاشتهاند. مشخّصاً اهمیت کتاب درسی در این سؤالات معلوم میشود. |
۲۶ | سؤال ترکیبی است از قافیه و آرایهی جناس. برای پاسخگویی به این پرسش، دانشآموزان دشواریِ چندانی نداشتند. |
۲۷ | یکی از سؤالهای خوب آزمون است که برای پاسخ به آن میبایست به امکان فاصله افتادن میان اجزای فعل مضارع مستمر دقت میکردید. |
۲۸ | سؤال خوبی نیست و بهتر است آن را در نظر نگیریم. هیچ گزینهای پاسخ نیست. |
۲۹ | سؤال خوبی از مبحث املاست که برای پاسخ به آن میبایست روی املاهای کتاب درسی تسلّط کامل میداشتید. |
۳۰ | توجه به تفاوت معنایی واژههای «ژرف» و «ژرفا» که در واقع توجه به تفاوت اسم و صفت است، نکتهی اصلی این سؤال خوب و خلاقانه از مبحث واژههاست. |
۳۱ | توجه به ارتباط معنایی بین واژهها که البته نیاز به دانستن معانی واژهها داشت، سؤال خوبی از مبحث واژهها ساخته است. |
۳۲ | سؤال از مبحث قرابتمعنایی است که دو گزینهی آن پرت و یک گزینه به جواب نزدیک است. |
۳۳ | سؤال سادهای از مبحث ویرایش مربوط به نکات کتاب مهراتهای نوشتاری. |
۳۴ | سؤال از مبحث گروههای اسمی و کاربرد آنها در متون خارج از کتاب درسی که چندان دشوار نیست |
۳۵ | سؤال از مبحث نقشهای دستوری و کاربرد آنها در متون خارج از کتاب درسی که چندان دشوار نیست |
۳۶ | سؤال واژه که البته سختترین سؤال این مبحث در این آزمون است. |
۳۷ | قرابت معنایی در سطح متوسط که میشد با معلومات کتاب درسی به آن پاسخ داد. |
۳۸ | قرابت معنایی در سطح متوسط که میشد با معلومات کتاب درسی به آن پاسخ داد. |
