بهترین راه برای کنترل کلاس چیست؟
بعضی از معلمان از همان ابتدای ورود به کلاس سعی میکنند با برخوردی سخت و خشن با دانش آموزان، رفتار آنها را کنترل کنند. این روش نیز تقریباً از معلم می خواهد همین رفتار را در مقابل دانشآموزان داشته باشد ولی نباید در آن خشونت و تندی رفتار دیده شود. به عبارت دیگر، معلم باید ژست و موضع خاصی در مقابل دانشآموزان بیگرد تا نتوانند هر رفتاری را در کلاس انجام دهند. برای حفظ اقتدار معلم در کلاس، باید به طور غیر مستقیم و غیر ملموس در مقابل دانشآموزان رفتاری محکم و سخت نشان داد. برای اینکه مهربانی و لطافت رفتار معلم حفظ شود و در کنار آن موضع و ژست قوی در مقابل دانش آموزان از دست نرود، چند اصل وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود.
اقتصاد زبان: زیاد حرف نزنید. همیشه کم حرفزدن موجب میشود انسان بتواند کلمات بهتر و عمیقتری بر زبان جاری کند. انسانی اقتصاد زبان را رعایت میکند که با آگاهی و اطلاعات قبلی سخن بگوید. کم گفتن و گزیده گفتن اصلی است که موجب می شود عمق و تاثیرگذاری کلمات بیشتر شود. معلم باید در انتخاب کلمات خود دقت کند و حرفهایی در کلاس بزند که مرتبط با درس باشد. اگر معلمی در کلاس عادت داشته باشد زیاد حرف بزند بعد از مدتی، دانش آموزان او را جدی نخواهند گرفت.
وارد حاشیه نشوید. وقتی درباره موضوع و درس خاصی صحبت میکنید، سعی کنید درباره مسائل حاشیه ای با دانشآموزان صحبت نکنید و زیاد درگیر ارتباطات غیر رسمی و حاشیهای نشود. وارد شدن در موضوعات حاشیهای باعث میشود معلم نتواند دستورات جدی خود را به طور صحیح به دانشآموزان منتقل کند. حتی در بعضی مواقع دستورات ساده مثل توجه کردن به تخته سیاه نیز از سوی دانش آموزان با بیتوجهی مواجه میشود. این مسئله حتی می تواند به اقتدار معلم در کلاس لطمه وارد کند.
راست و محکم بایستید. معلم در کلاس و در هر لحظه از تدریس، به صورت شفاهی و غیرشفاهی با دانشآموزان ارتباط برقرار می کند و اگر بخواهد در این ارتباطات جدیت خود را نشان دهد باید آن را در ظاهر نیز نشان دهد. نوع ایستادن و حتی راهرفتن معلم در کلاس اهمیت دارد. اگر بخواهید جدیت دستورات و قوانین را به دانش آموزان منتقل کنید، باید این جدیت را در ظاهر و رفتار خود نیز نشان دهید. پس محکم و راست ایستادن و راهرفتن برای هر معلم لازم است تا بتواند کلاس را کنترل کند. همیشه فاصله خود را از دانش آموزان حفظ کنید و اگر با دانشآموزی صحبت می کنید که زیاد به شما نزدیک است کمی فاصله بگیرید و شروع به قدم زدن کنید.
قدرت خاموش. وقتی معلم احساس کند که کنترل کلاس از دستش خارج شده است، به طور غریزی و ناخودآگاه ممکن است صدای خود را بلند کند و سریعتر حرف بزند. در اینصورت ممکن است اینگونه به نظر برسد که معلم مظطرب و دچار ترس شده است که کمترین عواقب آن ایجاد احساس «کنترل معلم از جانب دانشآموزان» خواهد بود. وقتی صدای معلم بلند شود، به طور خودکار دانشآموزان هم بلند حرف میزنند و صحبتهای زیرلبی و حاشیهای شنیده نخواهد شد. پس در این شرایط سعی کنید غریزه خود را مهار کنید و برای کنترل بیشتر آرامش خود را حفظ کنید و با صدای پایین تر صحبت کنید تا کنترل بیشتری بر کلاس داشته باشید.
منبع: کتاب Teach Like a Champion: 49 Techniques that Put Students on the Path to College
مترجم: محمد حسنلو