گفتگویی انجام دادهایم با فیروزه حاتمی رتبهی 176 منطقه 2 کنکور 94 در زمینهی روشهای مطالعهی او در درس شیمی. او که از خرمآباد 3 سال دانشآموز کانون بوده و هماکنون دانشجوی رشتهی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است، این درس را در کنکور، 68% زده است. صحبتهای او در زیر آمده است:
یکی از مهمترین ویژگیهای خودتان را بیان کنید که در موفقیت شما نقش مثبتی داشته است:
مطالعه به صورت مداوم
آیا در این درس المپیادی بودید؟
بله در درس شیمی المپیادی بودم
روش مطالعهی شما در این درس چگونه بود؟
ابتدا متن کتاب را به طور مبحثی میخواندم و پس از متن کتاب، درسنامههای کتابهایی را که در دسترس بودن و سپس تستها را بدون در نظر گرفتن زمان به صورتیکه بعد از هر تست حتی اگر سوال ساده بود پاسخنامهی تشریحی را هم به طور کامل مطالعه میکردم. نکات حفظی را هم در دفترچهای جداگانه مینوشتم.
یک برنامهای بودن را در منابع و برنامهی مطالعاتی این درس چقدر موثر میدانید؟
یک برنامهای بودن را در منابع و برنامهی مطالعاتی خیلی موثر میدانم چون یکبرنامهای بودن به فکر انسان جهت میدهد و باعث ایجاد آرامش روانی میشود.
چقدر ذهن شما در مورد روشهای مطالعهتان شفاف و واضح بود در این درس؟ در واقع فراشناخت داشتید.
من سعی میکردم قبل از سال چهارم برنامههای مطالعاتی که احتمال میدادم موفق باشد را امتحان کنم و از بین آنها برنامهای که نتیجهی بهتری را گرفتم انتخاب کنم و این باعث شد که در سال چهارم که زمان محدود است و فرصت برای انجام اشتباه وجود ندارد با تجربهی این چند سال پیش بروم.
از کدام منابع کانونی در این درس بهره بردید؟
کتاب آبی پیش
کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟
من چندین بار کتاب درسی را برای دروس زیست و شیمی مطالعه کردم و هر بار هم نکتههای جالب و جدیدتری پیدا کردم سعی میکردم نکات مختلف از منابع مورد استفادهی خودم را در کتاب بنویسم تا بتوانم در دوران جمعبندی با مطالعهی آنها به طور سریع و خلاصه و مفید در واقع کتابهای دیگر را هم دوره کنم.
کتاب آبی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟
کتاب آبی برای فهمیدن و جمعبندی اینکه در چه سطحی هستیم مفید است.
لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟
دبیر خصوصی نداشتم به نظر من با توجه به زمان محدودی که داریم باعث میشود زمانی که باید صرف تستزنی و بهدست آوردن مهارتهای لازم جهت کنکور شود صرف اینگونه کلاسها شود.
آیا از سایت کانون و خدمات آن برای این درس خود استفاده میکردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقهای، کلکسیون روشها، کلاسور ارزیابی
از کلاسور ارزیابی سایت کانون استفاده میکردم.
از چه زمانی به صورت جدی مطالعهی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟
این درس را با توجه به المپیادی بودن از سال سوم دبیرستان شروع کردم.
از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟
در طول سال سوم دبیرستان
چگونه هدفگذاری میکردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟
من سعی میکردم با توجه به ساعت مطالعهای که در این درس دارم هدفگذاری کنم و واقعبین باشم اما از همان ابتدا معمولا بالاترین درصدهای آزمون قلمچی درسهای زیست و شیمی بود اما در درس شیمی، حل تستهای بیشتر و زماندار موجب افزایش ترازم شد.
اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوالهای کنکور سراسری، تالیفی
سوالات تالیفی و سپس سوالات کنکور سراسری از سالهای قبل به جدید.
بعد از تست زدن چه کار میکردید؟
بعد تست، پاسخ تشریحی هر سوال را حتی اگر درست زده بودم بررسی میکردم زیرا بعضی وقتها نکتهای که در پاسخنامه هست ممکن است از خود سوال جالبتر باشد و سوالهایی که به نظرم مهم بود و همینطور سوالاتی که اشتباه زده بودم را علامت دار میکردم برای اینکه دوباره بخوانم و همینطور نکات مهم و ترکیبی سوالات را در کتاب درسی مینوشتم.
شما 3 سال در آزمونهای کانون شرکت کردهاید آیا در این سالها، همیشه این درس را 100 درصد میزدید؟
نه همیشه ولی در دوران تابستان که وارد سال پیش میشد شیمی را 100 میزدم ولی بعد از شروع کلاسها به 80 درصد هم رسیدم.
بعد از آزمون در این درس چه کار میکردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟
بعد از آزمون تقریبا همهی سوالها را ارزیابی کرده و پاسخنامه را میخواندم و سوالهایی که مشکل داشتم را در کلاسور ارزیابی مینوشتم و نکات مهم را هم در کتاب درسی مینوشتم.
چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان میگذاشتید؟
15 ساعت
تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت میکردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟
برای درس شیمی سعی میکردم ابتدا تشریحی کار کنم تا به تسلط نسبی برسم و سپس سوالهای تستی را حل میکردم.
تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا داشتن دبیر خصوصی در مورد شما چگونه بود؟
من سعی میکردم که همهی کلاسهای مدرسه را حتی تا جلسهی آخر بروم و این باعث میشد که بتوانم نکات جدیدی را از طریق دبیر و دانشآموزان یاد بگیرم و بعد از مدرسه مطالعهی شخصی را انجام بدهم ولی در کلاسهای خارج از مدرسه شرکت نمیکردم.
پیشروی آزمونهای کانون در این درس چگونه بود؟ و چقدر برنامه راهبردی شما را در کسب این درصد کمک کرد؟
من آزمونهای کانون را به طور مداوم پیگیری میکردم و در آزمونها شرکت میکردم چراکه آزمون دادن باعث میشود فرد به یک شناخت از خود برسد و بتواند نکات ضعف خود را پیدا کند مثلا در درس زیست با آزمون دادن سعی کردم سرعت خواندن سوالات و با دقت خواندن سوالها مخصوصا سوالهایی را که تعداد غلطها و درستها را میخواهد افزایش بدهم و در درس شیمی اوایل سال وقت کم میآوردم و با آزمون دادن به این مشکل پی بردم و با تست زیاد سرعت خود را افزایش دادم و همینطور دارای اشکالات محاسباتی بودم که رفع شد. برنامهی راهبردی تاثیر زیادی روی تمرکز من در طی دو هفته که برای آزمون درس میخواندم داشت.
تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟
من سعی میکردم در درس شیمی و زیست با مدرسه پیش بروم و مطالعهی تشریحی و تعدادی از تستها را کار کنم و هنگام آزمون کانون، حجم تستهای بیشتری کار میکردم.
نقش برتری بازیابی به بازخوانی را در این درس برای خودتان چگونه میدانید؟
در بازخوانی ممکن است به تعدادی از نکات توجه نکنیم ولی در بازیابی ممکن است اشکالات خود را راحتتر پیدا کرد.
نظر شما در مورد کیفیت سوالهای آزمون در این درس چیست؟ آیا سوالات آزمونهای کانون به شما در کسب این درصد کمک کرد؟
در درس شیمی در آزمونهای ابتدایی سطح سوالات متوسط ولی در آزمونهای جمعبندی خیلی خوب بود.
با توجه به اینکه درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعهی این درس نمیشدید و به دروس دیگر هم توجه میکردید؟ چقدر تعادل داشتید. درصدهای شما در دیگر دروس چگونه بود؟
برای کنکور در یک یا دو درس خیلی خوب بودن کافی نیست بلکه باید درسهای دیگر را هم مطالعه کرد و این تفکر باعث میشد که به سایر درسها هم اهمیت بدهم و باید در عمومی و اختصاصی خواندن هم متعادل بود.
آیا اولیا یا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟
بله نقش بسزایی داشتند در کمک کردن به روش مطالعه و اینکه بتوانم سوالهایی که به نظر من مهم بود یا در آن مباحث مشکل داشتم را با آنها مطرح کنم.
نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی میکنید؟
من در درس شیمی به خاطر علاقه به دبیرم خیلی پیشرفت کردم و صحبت کردن و مطرح کردن مشکلات درسی با او باعث میشد که با تمرکز بیشتری درس بخوانم و نقش بسیار مهمی در کنکور من داشتند.
نقش پشتیبان ویژه شما در این موضوع چگونه بود؟
خیلی پررنگ بود چرا که توانستم از تجربیات او استفاده کنم و این باعث آرامش روانی من میشد و با صحبت کردن با او انرژی من برای درس خواندن چندین برابر میشد.
از کدام روشهای یادگیری برای فهم بیشتر استفاده میکردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...
رسم درخت دانش را برای زیست و یاد دادن به دیگران را در درس شیمی استفاده کردم.
آیا نکتهای هست که دوست داشته باشید به دانشآموزان کنکوری دیگر بگویید؟
اینکه به طور مداوم درس خواندن خیلی مهمتر از این است که چند روز بیش از حد توان، درس بخوانند و در نیمهی راه درس خواندن را متوقف کنند و همینطور اعتماد به نفس و آرامش روانی نقش بسیار مهمی در موفقیت دارد و اینکه سعی کنند خود را با خودشان مقایسه کنند و بدانند که میتوانند در کنکور نتیجهای بهتر از آنچه اطرافیان انتظار دارند به دست آورند و اینکه هیچ درسی را کنار نگذارند.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی